00TE13A Realfaglige redskap

00TE13A Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Elektro
    • Emnekode
      00TE13A
    • Studieprogram
      Elkraft
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2022 Høst
Introduksjon

I henhold til Nasjonal plan – generell del skal redskapsemnene integreres i den aktuelle fagretningen gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.

Tema

Matematikk

Fysikk

Emnets innhold

Algebra

  • Regning med fortegn, behandling av bokstavuttrykk, brøkregning, tall på standardform, prefikser, potenser og røtter

Likninger

  • Forskjellige grader, en og to ukjente, grafisk løsning av likningssett
  • Tilpassing og omgjøring av formler
  • Eksponentiallikninger, briggske og naturlige logaritmer

Praktiske problemstillinger

  • Areal, omkrets og volum
  • Måleenheter, bruk av SI-systemet
  • Prosentregning
  • Vurdering av nøyaktighet, usikkerhet og gjeldende siffer

Funksjonslære

  • Grafisk (GeoGebra) og analytisk behandling av lineære, rasjonale, eksponential- og polynom-funksjoner
  • Derivasjon og drøfting av polynomfunksjoner
  • Bruke GeoGebra til behandling av mer kompliserte funksjoner, integrasjon og regresjon
  • Periodiske funksjoner, summering og faseforskyvning

Trigonometri

  • Pytagoras' setning
  • Sinus, cosinus og tangens
  • Ulike vinkelmål
  • Sum- og differensformler for sin og cos

Komplekse tall

  • Forståelse for komplekse tall som vektor. Kartesisk og polar form

Energi

  • Kinetisk og potensiell energi
  • Beregning av arbeid, effekt og virkningsgrad

Kraft og bevegelse

  • Kraftbegrepet
  • Newtons lover
  • Akselerasjon og fart

Fysikk i væsker og gasser

  • Trykk
  • Tilstandslikning for gasser

Lys og bølger

  • Bølgemodellen for lys
  • Bølgelengde, bølgehastighet, energi og frekvens
  • Refleksjon og brytning (herunder Snells lov)
  • Spektre
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om realfaglig terminologi, formler og prinsipper
  • har kunnskap om realfaglige beregninger og overslag med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagfeltet
  • har kunnskap om gyldighetsområdet til matematiske og fysiske lover innenfor pensumets rammer
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vise til aktuelle tabeller og formelsamlinger for å løse realfaglige problemstillinger
  • kan gjøre rede for relevante regneoperasjoner og finne digitale verktøy til å presentere realfaglige problemstillinger, beregninger og løsninger samt grafiske fremstillinger
  • kan vurdere resultat av eget og andres arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover og prinsipper
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og løse realfaglige oppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe (i tråd med faglige og yrkesetiske krav og retningslinjer)
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være

gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Alle arbeidskrav skal være godkjent. Sluttvurdering ut fra avsluttende prøve(r).

Pensumlitteratur
00TE13A Realfaglige redskap
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens nettsider.

 

Ekern T. & Guldahl Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788256269518.

Ekern T. & Guldahl Ø. (2020). Matematikk for fagskolen (3.utg.). Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034196.

Haugan J. & Aamot E. (2011). Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN: 9788205419193.

 

Anbefalt kalkulator: CASIO fx-9860GIII

 

Digitale verktøy: (Gratis studentlisens)

  • MathType
  • GeoGebra
  • MS Excel
  • Aktuelle digitale sensor/måleverktøy til bruk i lab-øvelser