00TB03L Elektro og automasjon med faglig ledelse
00TB03L Elektro og automasjon med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode00TB03L
- StudieprogramKlima-, energi-, og miljøfag i bygg (KEM)
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2021 Høst
Elektroteknikk
Reguleringsteknikk, automatisering og sentral driftskontroll (SD-anlegg)
VVS-teknisk systemforståelse
Elektroteknikk
- aktuelle nett og elektriske anlegg
- elektrotekniske målinger
- elektrotekniske skjemaer og funksjonsbeskrivelser
- regelverk, el. og sikkerhetsforskrifter
- maskindirektivet og CE-merking
Reguleringsteknikk, automatisering og sentral driftskontroll (SD-anlegg)
- Systemoppbygging og topologi
- reguleringsteknikk-, strategier og utstyr
- sentral driftskontroll
- elektrotekniske skjemaer og funksjonsbeskrivelser
- regelverk og standardisering
·
VVS-teknisk systemforståelse
- tverrfaglig systemforståelse, hoved flytskjema VVS
- systemskjema og funksjonsbeskrivelser
- regelverk og standardisering
Teknisk integrasjon og grensesnitt
- tverrfaglig systemoppbygging og topologi
- sentral driftskontroll
- kommunikasjonsprotokoller
- tverrfaglige merkesystemer
- regelverk og standardisering
Faglig ledelse (integrert)
- elektro og automasjonsfaglig planlegging og samordning
- etiske, juridiske og økonomiske vurderinger
- effektiv organisering og godt samarbeid
- god kommunikasjon, faglig samordning og nytenking
Studenten
- har kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk) inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner
- har kunnskap om sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss- systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg
- har innsikt i aktuelt regelverk for elektriske anlegg, herunder hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
- har kunnskap om tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg
- har kunnskap om elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- har innsikt i tekniske krav til elektriske anlegg, avhengig av hvilken type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant annet risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler
- har kunnskap om jordingsanlegg
- har innsikt i ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse
- har kunnskap om maskindirektivets forskrifter vedrørende bygging av maskiner og CE marking
Studenten
- kan kartlegge en situasjon, og kan, i samråd med autoriserte aktører, vurdere risiko ved planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg samt ta stilling til hvilke aktører som lovlig kan påta seg arbeidet med utbedring/feilretting
- kan gjøre rede for sine faglige valg i forbindelse med tegning av enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- kan finne fram til fagstoff, vurdere relevans samt foreslå forbedringstiltak
- kan anvende krav til fordelingstavler og styreskap med hensyn til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening
- kan anvende virksomhetens internkontrollsystem i forhold til rutiner og prosedyrer
- kan kartlegge en situasjon og vurdere og iverksette tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringer
- kan anvende relevante forskrifter med hjemmel i El-tilsynsloven, herunder konsekvensene ved å bryte forskriftene
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et anlegg innen elektro og automatisering, som automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS-teknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) alene og som deltaker i gruppe i tråd med krav til godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget 30
- kan utføre et prosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav og verifisere om utført arbeid er utført i henhold til bestilling
- kan utføre arbeidet med å lage en behovsspesifikasjon for automatikkanlegg inkludert SDanlegget samt planlegging og bestilling av enkle arbeider
- kan utføre tegning av enkle elektrotekniske skjemaer · kan utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene for aktuelle oppdragsgivere
- kan utføre et visuelt ettersyn og en visuell kontroll av de elektriske installasjonene, automatikk og styringssystemene for de klimatekniske anleggene i bygg, før oppstart, ved igangkjøring, ved overlevering og under drift
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektro og automatisering og på tvers av fag med involverte aktører · kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor elektro og automatisering og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet.
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse under veiledning og evaluering
- Alle obligatoriske oppgaver, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Reguleringsteknikk for ingeniøren (Utvalgte deler), Arvid Grindal
- Leverandørdokumentasjon
- Lov om tilsyn med elektriske anlegg.
- Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk
- Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av lavspenningsanlegg
- Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg
Presentasjoner, kompendier utarbeidet av faglærer