00TB01B Yrkesrettet kommunikasjon
00TB01B Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
 - Emnekode00TB01B
 - StudieprogramBygg
 - Studiepoeng10
 - StudienivåFagskole, nivå 5.2
 - Startsemester2024 Høst
 
 
Tema for yrkesrettet kommunikasjon
Norsk
- Studieteknikk
 - God skriftlig og muntlig kommunikasjon: godt og presist språk - sammenheng, flyt, skriveregler og kommunikasjonsmodellen
 - Struktur, leservennlig/visuell layout
 - Mål- og mottakerbevissthet
 - Benytte yrkesrelevante sjangre som f.eks. møteinnkalling og -referat, søknader, CV, logg, tekstreferat, artikkel, debatt, instruksjoner, veiledning, presentasjoner, prosjektrapport og visuelle sjangre
 - Argumentasjon og drøfting
 - Planlegge, gjennomføre, presentere og reflektere over tverrfaglige prosjekter
 - Prosjektarbeid: prosjektledelse, samarbeidslæring
 - Kritisk kildebruk
 - Søking, bearbeiding og presentasjon av teori og innsamlet data (metode)
 - IKT, herunder samhandlings, -tekstbehandlings – og presentasjonsverktøy
 - Konstruktive tilbakemeldinger
 - Refleksjon over egen læring
 - Etiske refleksjoner knyttet til yrkesutøvelsen
 
Engelsk
- Grammatikk, setningsoppbygging og fagterminologi
 - Forståelse av tekster og produksjon av egne tekster
 - Tverrkulturell forståelse
 - Diskusjoner, presentasjoner og gruppearbeid
 - Refleksjon over egen læring
 
Kandidaten
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon
 - kjenner til norsk og engelsk fagterminologi
 - har kunnskap om metode og datainnhenting
 - har kunnskap om hva som kjennetegner godt nettvett og kritisk bruk av kilder
 - har kunnskap om gruppearbeid og gruppeprosesser
 - har oppdatert kunnskap om relevante IKT-verktøy
 
Kandidaten
- kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i yrkesrelevante sjangre
 - kan bruke relevante IKT-verktøy
 - kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert
 - kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
 - kan instruere og veilede andre
 - kan finne, vurdere, bruke, henvise og fremstille informasjon og fagstoff
 
Kandidaten
- kan kommunisere tydelig og forståelig
 - kan samarbeide om, planlegge, gjennomføre og presentere et prosjekt
 - kan diskutere og argumentere rundt yrkesetiske problemstillinger
 - kan reflektere individuelt og i gruppe og relatere læringsarbeidet til eget fagområde
 
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
| Aktivitet | Varighet | Studieform | 
|---|---|---|
Undervisning/veiledning  | 187 Time(r)  | Heltid  |  
Selvstudium  | 73 Time(r)  | Heltid  |  
Undervisning/veiledning  | 50 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |  
Selvstudium  | 162 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |  
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger  | 48 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |