00TB00G Energi og miljø i bygg
00TB00G Energi og miljø i bygg
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode00TB00G
- StudieprogramKlima-, energi-, og miljøfag i bygg (KEM)
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2021 Høst
Byggkonstruksjoner
Tekniske installasjoner i bygg
Energi- og miljøeffektive bygg og anlegg
Dokumentasjonsforståelse og BIM-I
Energivurdering og energimerking
Globale og nasjonale miljøutfordringer
Inneklima og innemiljø
Termografering og tetthetskontroll
Byggkonstruksjoner
- bransjekunnskap, aktører og roller i byggeprosesser.
- regelverk, tekniske standarder, avtaler og kvalitetskrav
- bygninger – bæresystemer, vegger, dekker, inventar mv
- utendørs konstruksjoner og bearbeiding
- brann, fukt og lyd forhold i byggeprosjekter
- byggematerialer, bruksområder og egenskaper
- bærekraftige byggeprosesser i livsløpsperspektiv - ide- og konseptutvikling, prosjektering, bygging, bruk og FDVU og sanering.
Tekniske installasjoner
- sanitæranlegg
- varmeanlegg
- brannslokking
- gass og trykkluft
- kuldesystemer og varmepumper
- luftbehandling - ventilasjonsanlegg
- utendørs røranlegg (VA)
- elkraftinstallasjoner
- (tele og) automasjon og SD-anlegg
- heise og løfteinnretninger
Energi- og miljøeffektive bygg og anlegg
- aktuelt regelverk og standarder
- energivurderinger, beregninger og tiltak (energiøkonomisering)
- energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og tilfredsstillende inneklima
- energipriser, fleksibilitet og samspill
Dokumentasjonsforståelse og BIM-I
- tegningsforståelse bygg-, anlegg og VVS-tekniske tegninger
- utarbeide enkle bransjerelaterte tegninger (VVS, bygg, anlegg) ved hjelp av BIM-I-verktøy
- Energivurdering og energimerking
- Aktuelle standarder og regelverk
- Termodynamikk
- Måletekniske metoder VVS
- Energioppfølgingssystemer
- Energiberegninger i samsvar med gjeldende regelverk
- Energimerking
Globale og nasjonale miljøutfordringer
- Globale miljøpåvirkninger
- Kartlegging og tiltak, overvannshåndtering
- Internasjonale og nasjonale målsettinger
- Miljøpolitiske organisasjoner
Inneklima - innemiljø
- Termisk miljø
- Atmosferisk miljø
- Aktinisk miljø
- Mekanisk miljø
- Akustisk miljø
- Estetisk miljø
- Psykososialt miljø
Studenten
- har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
- har kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS-tekniske installasjoner i bygg
- har kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima
- har kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger
- har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene
- har innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
- har kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres optimal drifts- økonomi og et godt inneklima
- har innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket
Studenten
- har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
- har kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS-tekniske installasjoner i bygg
- har kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima
- har kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger
- har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene
- har innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
- har kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres optimal drifts- økonomi og et godt inneklima
- har innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med tanke på energi og miljø i bygg, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet med utarbeidelse av enkle bransjerelaterte tegninger ved hjelp av et relevant BIM-I-verktøy
- kan utføre et prosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen energi og miljø av bygg og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor energi og miljø av bygg og delta i diskusjoner om nasjonale og globale klimautfordringer og stadig skjerpede krav til energieffektive tekniske installasjoner i bygg, uten at strenge energikrav skal gå utover funksjon og inneklima
- kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom å formidle energiteknisk kompetanse
Følgende arbeidskrav gjelder:
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse under veiledning og evaluering
- Alle obligatoriske oppgaver, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
- http://bks.byggforsk.no
- http://www.dibk.no
- http://www.enova.no
- http://energimerking.no/
- http://www.standard.no
- http://www.lavenergiprogrammet.no
- http://husbanken.no/miljo-energi
- http://lovdata.no
- http://www.miljodirektoratet.no
- http://www.byggesaken.no/index.php
- http://www.eklima.no
- https://www.ambita.com/infoland/
- https://www.ngu.no/
- Prosjektering av passivhus, Lavenergiprogrammet
- Hus og Helse fra Sintef Byggforsk
- Std ab-vilkår VA og tekniske best, Kommuneforlaget
- Grethes Hus for Revit 2014-I/II, I.Sundfør, L.Dagalid, Grethes Hus AS
- Prenøk, Skarland Press as - utvalgte temablad
- Teknisk forskrift til Plan og Bygningsloven, Pbl, (utvalgte deler)
- Veiledning til Teknisk forskrift, VTEK, (utvalgte deler)
- Internettsider angitt av faglærer, eksempel www.enova.no, www.energimerking.no
- Energiberegningsprogrammet SIMIEN med veiledning
- Kompendium, notater og presentasjoner utarbeidet av faglærer.
- Egenprodusert materiell laget av skolens lærere
- www.kompetansebiblioteket.no