Maskinoffiser på ledelsesnivå - Nettbasert med samlinger
Maskinoffiser på ledelsesnivå - Nettbasert med samlinger
- Studiefakta
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieformNett m/samlinger
- Studiepoeng60
- StudiestedGrimstad
- FagområdeMaritime fag
- StudieprogramkodeFTM61K
- StudieplanansvarligFredrik Engh
- Start2026 Høst
Godkjent av:
Sist revidert:
Om studiet
Maskinoffiser på ledelses nivå, nettutdanning med samlinger, er en 2-årig utdanning som bygger på kompetanse til personer som har fullført Maskinoffiser på operativt nivå, eller personer med M4 sertifikat eller høyere. Utdanningen passer godt for deg som ønsker en karriere som maskinist eller maskinsjef i innenriks og/eller utenriks sjøfart, fiskeri eller andre næringer som krever maskinoffisers sertifikat. Fagskoleutdanningen tilfredsstiller STCW A-III/2 (og B-III/2) og vil sammen med nødvendig fartstid gi grunnlag for kompetansesertifikat for maskinoffiser klasse 1.
Fagskolen i Agder utdanner maskinoffiserer til den maritime næringen på alle nivåer som dekker arbeidslivets behov og tilfredsstiller internasjonale og nasjonale krav til kompetanse i henhold til konvensjonens avsnitt A-III/2 og A-III/3 samt FOR 2011-12-22 nr. 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, og gir teoretisk grunnlag for å søke maskinoffiser sertifikat klasse M1, M2 og M3, som avhengig av fartstid i underordnede stillinger og skipets framdriftskraft rett til å tjenestegjøre som vaktoffiser, førstemaskinist og maskinsjef.
Markedet forventer kunnskapsrike maskinoffiserer, som er reflekterte og skaper gode holdninger ombord. Yrket er i kontinuerlig utvikling, ny teknologi blir innført, og du må regne med at du som offiser er motivert for faglig oppdatering.
Etter ferdig utdannelse fra maskinoffisersutdanningen vil man etter en kadettperiode kunne løse maskinoffisersertifikat og tjenestegjøre som offiser på alle typer fartøy med ubegrenset størrelse. Med erfaring vil du kunne løse sertifikat som maskinoffiser klasse 1 og tjenestegjøre som førstemaskinist eller maskinsjef på alle typer skip.
- Som utdannet maskinoffiser er du sertifisert for å jobbe på fiskefartøy, passasjerbåter så vel som offshore- og handelsskip. Du kan jobbe på båter som befinner seg over hele verden, alt fra fjerne verdenshav til Nordsjøen og norske fjorder. Mange får seg også jobb på offshore rigger. Du kan også få jobb på rederikontor og innen teknisk drift i landbasert industri.
- Som førstemaskinist er du maskinsjefens nestkommanderende og stedfortreder på et skip. Førstemaskinisten har hovedansvar for daglig drift og vedlikeholdsarbeid. Du må også gjøre administrativt arbeid og du har ansvar for sikkerhet og vedlikehold i maskinrom.
- Som maskinsjef er du øverste leder for skipets tekniske tilstand, tekniske personell og rapporterer til kaptein og rederikontor. I tillegg til teknisk kompetanse, må du ha kunnskaper om ledelse, kommunikasjon og økonomi.
Fagskolen i Agder er underlagt krav om revisjon og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet. Maskinoffiserutdanningen har vært en fagskoleutdanning siden august 1998 og er godkjent av NOKUT (Norsk organ for kvalitet i utdanning).
En maskinoffiser må kunne håndtere en tverrfaglig hverdag, samtidig må maskinoffiseren kunne utøve og tilegne seg avansert kompetanse på eget fagfelt. Sjøfart er en internasjonale næring og internasjonale standarder har ført til at krav fra myndighetene blir stadig strengere. Næringen er i konstant utvikling, og en maskinoffiser må forvente at han må videreutdanne seg for å holde seg oppdatert. Utdanninga skal til enhver tid være i tråd med krav fra myndighetene. Alle emnene er forankret i STCW konvensjonen.
Utdanningen skal tilby faglig opplæring som er tilpasset dagens krav, stimulere studentens lederferdigheter med vekt på atferd og holdninger. Øvelser på simulatorer og i grupper skal trene studenten til gode ferdigheter til å kommunisere med framtidige medarbeidere. Studenten skal være kjent med bruk av digitale verktøy og kunne bruke disse effektivt i en arbeidshverdag.
Fagområdet består av emner som maskineri, elektriske og elektroniske anlegg og kontrollinstallasjoner, vedlikehold og reparasjoner, omsorg for skip og mannskap som alle har en sikkerhetsfokusert tilnærming. En maskinoffiser skal ha solid praksis og oppdaterte teoretiske kunnskaper som danner grunnlaget for å løse maskinoffisersertifikat. Studenten skal etter studiet kunne velge gode og relevante løsninger for miljøvennlig og sikker drift av skip, og som gjør minst mulig skade på miljøet.
Endringer i studieplanen kan forekomme frem til studiestart.
Studiemodeller
Studiets struktur og oppbygning
Det nettbaserte deltidsstudiet er en ettårig utdanning fordelt over 2 år. Maskinlære vil også foregå på skybasert simulator slik at studentene kan sitte hjemme på egen PC med ekstra skjerm og gjennomføre øvelser sammen med lærer og andre studenter. Det vil også være dager med undervisning på campus i Grimstad i løpet av studiet med obligatoriske simulatorøvelser og oppgaver, herunder praksis på simulator. Dagene på Campus i Grimstad vil bli fordelt over 3 samlinger. Hver samling blir avholdt 2-3 ganger, slik at det vil være mulig å delta på en av dem uavhengig av turnus om man står i jobb.
Det vil også være oppmøte ved eksamen på campus i Grimstad, eller annet godkjent eksamenssted. (Ekstra kostnad kan forekomme ved eksamen utenfor campus i Grimstad.)
Utdanningen er organisert slik at studentene møter forberedt på ukentlige nettsamlinger, gjennomfører arbeidskrav individuelt og/eller i gruppe, samarbeider med medstudenter mellom samlinger og får veiledning av lærer og medstudent. Studenten må være forberedt på en stor grad av selvstudie.
Utdanningen har et omfang på 60 studiepoeng (stp) og gjennomføres nettbasert med samlinger på deltid over 2 år.
| Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Lærerstyrte aktiviteter | Veiledning | Eget arbeid | Totalt timetall |
| 40TM61A | Maskineri på ledelsesnivå | 16 | 170 | 182 | 96 | 448 |
| 40TM61B | Elektriske og elektroniske anlegg og kontrollinstallasjoner på ledelsesnivå | 14 | 148 | 160 | 84 | 392 |
| 40TM61C | Vedlikehold og reparasjoner på ledelsesnivå | 4 | 42 | 46 | 24 | 112 |
| 40TM61D | Kontroll av skipets drift og omsorg for personer ombord på ledelsesnivå | 14 | 148 | 160 | 84 | 392 |
| 40TM61E | Maritim engelsk på ledelsesnivå | 3 | 32 | 34 | 18 | 84 |
| 40TM61F | Fysikk på ledelsesnivå | 3 | 32 | 34 | 18 | 84 |
| 40TM61G | Matematikk på ledelsesnivå | 3 | 32 | 34 | 18 | 84 |
| 40TM61H | Norsk kommunikasjon på ledelsesnivå | 3 | 32 | 34 | 18 | 84 |
| SUM | 60 | 636 | 684 | 360 | 1680 |
Læringsutbytte
Fagskole utdanningen Maskinoffiser på ledelses nivå, nettundervisning med samlinger med to-års varighet (60stp) bygger videre på maskinoffiser på operativt nivå (60stp), slik at det totalt er på 120 studiepoeng og er plassert på nivå 5.2 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) og studieplanen følger dette nivået i beskrivelse av læringsutbytte ved endt utdanning. Nivåene i NKR er beskrevet som tre kategorier: kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse Alle læringsutbyttebeskrivelsene er delt etter de tre kategoriene. Læringsutbyttebeskrivelser skal tydeliggjøre forbindelsen mellom innholdet i utdanningen og behovet i næringslivet.
Med begrepene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse menes:
- Kunnskaper: Forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.
- Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative ferdigheter.
- Generell kompetanse: Evne til å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.
Det er utformet læringsutbytte for hvert emne i studiet. Her er det overordnede læringsutbyttet for studiet innen Maskinoffiser på ledelses nivå:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskaper innen skipsteknisk drift på ledelses nivå om gir et helhetlig og reflektert perspektiv på fagområdene maskineri, elektriske og elektroniske anlegg, vedlikehold og reparasjoner, kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord
- har kunnskaper innen redskapsfagene matematikk, fysikk, norsk, samt maritim engelsk og ledelse og økonomi knyttet til drift og operasjon av skip
- vurdere kvaliteten både på eget og andres arbeid i ved hjelp av teoretiske beskrivelser og praktisk erfaring fra drift og operasjon av skip
- har kunnskaper om aktuelle nasjonale og internasjonale regler og forskrifter for teknisk drift og operasjon av skip som maskinoffiser på ledelses nivå
- kan oppdatere sin kunnskap, både gjennom litteratursøk, kontakt med maritime fagmiljøer og ved revisjon av egen praksis
- kjenner til maritim nærings historie, sjøoffiserens rolle i samfunnet og utvikling av maritim teknologi og har kjennskap om samfunnsmessige-, miljømessige-, sikkerhetsmessige-, etiske og økonomiske konsekvenser av maritim virksomhet på ledelsesnivå
- kjenner til begrepet ”livslang læring” og kjenner til strukturer og karrieremuligheter innen den maritime bransje/maritime næring
Ferdigheter
Kandidaten
- kan finne, forholde seg kritisk til, bruke og henvise til relevant informasjon, litteratur og fagstoff og framstille og drøfte dette slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk, og kan demonstrere sin evne til å gjennomføre, de oppgaver, plikter og ansvar som er knyttet til trygg teknisk drift som maskinoffiser på ledelses nivå
- kan reflektere over teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger knyttet til operasjon og drift av fremdrifts- og hjelpemaskineri om bord i skip
- kan både som leder og i team benytte metoder, simulatorer og annet verktøy som danner grunnlag for å operere skipets fremdrifts- og hjelpemaskineri sikkert og effektivt
- kan bruke aktuelle instruksjonsmanualer og typespesifikke informasjonskilder for å vurdere faglige teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger knyttet til operasjon og drift av fremdrifts og hjelpemaskineri om bord i skip
- kan demonstrere ferdigheter som er knyttet til teknisk forvaltning og være i stand til å arbeide selvstendig og i team, også innenfor et flerkulturelt arbeidsmiljø
Generell kompetanse
Kandidaten
- har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter om drift og operasjon av fremdrifts- og hjelpemaskineri
- er klar over miljømessige, etiske og økonomiske konsekvenser av maritim virksomhet i et lokalt og globalt perspektiv, og kan bruke denne kunnskapen i aktuelle arbeidssituasjoner og arbeidsforhold
- kan formidle maritim fagkunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig, på norsk og engelsk og evner å bidra i samfunnsdebatt for å synliggjøre den maritime næringens betydning og konsekvenser for samfunnet
- har respekt for andre fagområder og fagpersoner og kan bidra i tverrfaglig arbeid
- kan tilpasse egen faglig utøvelse og lederegenskaper til aktuelle arbeidssituasjoner og arbeidsforhold
- kan delta aktivt i faglige diskusjoner, er i stand til å dele sin kunnskap og erfaring med andre, og kan støtte og bidra til utvikling av anerkjent praksis og innovasjonsprosesser
- har tilegnet seg holdninger som bevisstgjøres og synliggjøres gjennom arbeid og i relasjoner med kolleger, ledelse og faglig miljø
Læringsformer
Læringsaktivitetene skal motivere til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar medansvar for egen læring. Gjennom utdanningen legges det vekt på at studentene utvikler evne til praktisk yrkesutøvelse, selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og faglig ledelse.Utdanningen legger vekt på å se faget i et bredere samfunns og miljøperspektiv med fokus på bærekraft og etiske vurderinger.
Utdanningen skal være nært knyttet til studentenes egne erfaringer, problemstillinger fra praksisfeltet, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. I høyere yrkesfaglig utdanning legges det vekt på at teori og praksis danner en integrert helhet. Det er lagt vekt på å tilrettelegge for studentaktive læringsaktiviteter. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse.
Den lærerstyrte undervisningen foregår gjennom asynkron undervisning med veiledning, hvor det er lagt ut oppgaver, videoer med mer på læringsplattformen Its Learning. Undervisningen er basert på at studentene har orientert seg i fagstoffet knyttet til temaet før veiledning. Ettersom fagskolen skal utdanne praktikere som skal kunne gå rett inn i relevant arbeid, må studentene i løpet av utdanningen kople teorien til sin egen nåværende og framtidige praksis.
Arbeidskrav
Studentene skal levere flere obligatoriske arbeidskrav i alle emner innen angitte tidsfrister. Et arbeidskrav kan bestå av:
- innleveringsoppgaver
- refleksjonsoppgaver
- fagsamtaler
Samtlige arbeidskrav må være bestått og levert innen angitte tidsfrister. Dersom et arbeidskrav ikke blir innlevert på tidsfristen mister studenten retten til å få en formativ tilbakemelding. Studenten kan også miste retten til å gå opp til eksamen om arbeidskrav, eller deler av arbeidskrav ikke blir levert og blir bestått.
Faglig innleveringsoppgave
En faglig innleveringsoppgave dekker et bredt omfang av emnet, og det er ikke et ferdig definert omfang. Studentene kan samarbeide og benytte alle hjelpemidler. Oppgavene er laget for å utvikle faglig dybdekunnskap.
Studentene får formativ tilbakemelding på arbeidskravene som leveres innen tidsfrist.
Refleksjonsoppgave
Studenten kan bli bedt om å levere en refleksjonsoppgave i hvert emne. Disse oppgavene har som hensikt at studenten skal bli bevisst på hva de har lært i løpet av hvert emne.
Fagsamtale/Veiledning
Studenten kan ha en fagsamtale/veiledning med læreren i faget for å kunne forklare teori i henhold til innleverte oppgaver. Under fagsamtaler/veiledning på nett forlanges det at kamera er slått på slik at lærer og student kan se hverandre.
Lesing av fagstoff
Studentene skal lese seg opp på / se / høre faglig stoff i henhold til litteraturlistene i hvert emne og tilleggsressurser som er tilgjengelig på læringsplattformen. Stoffet er valgt ut fra at det skal understøtte læringsutbyttebeskrivelsene, og er organisert etter temaene som gjennomgås. Studentene skal utvikle evnen til å lese fagstoff og vurdere om den er troverdig, relevant og kunnskapsbasert.
Læringsgrupper og medstudentvurdering
Studentene deles inn i læringsgrupper. Studentene kan gi hverandre tilbakemelding og vurdering på læringsnotater og oppgaver, innen læreren gir sin tilbakemelding og vurdering. Deltakelsen i læringsgruppene er viktig for å skape et læringsfellesskap, som bidrar til engasjement og forankring.
Veiledning
Veiledningen i utdanningen er en kontinuerlig prosessveiledning som består av følgende elementer:
- Muntlig og skriftlig medstudentveiledning i læringsgrupper
- Muntlig og skriftlig individuell veiledning fra faglærer
- Felles veiledningom det er flere som trenger samme veiledning
- Faglærers innlegg og svar i diskusjonsgrupper
- Prosjektveiledning
Veiledning skal bidra til at studentene ser sammenheng mellom teori og praksis, og styrker studentenes refleksjon i eget arbeid.
Hver student får en individuell og skriftlig tilbakemelding med veiledning fra læreren på arbeidskrav, og har anledning til å forbedre arbeidskravene ut fra veiledningen. Det legges vekt på en konstruktiv og styrkeorientert tilbakemelding, som bidrar til videre motivasjon for studenten.
Studentene tilbys individuell muntlig veiledning etter ønske og behov på grunnlag av innsendt veiledningsgrunnlag.
Arbeidsformer
Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen.
Vurderingsformer
Sluttvurdering og eksamen
Vurdering for utdanningen dekksoffiser er gitt under emnebeskrivelsen.
Forutsetninger for vurderingssystem
Den maritime fagskolen gir sertifikatutdanninger til skipsoffiserer både på dekk og i maskin. All undervisning og vurdering skal være i tråd med STCW konvensjonen regel I/6 og avsnittene AI/6 og B-I/6 og FOR-2011-12-22-1523 Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk. Alle maritime fagskoler i Norge samarbeider med produksjon og sensurering av eksamen. Beskrivelse som følger, viser den vurderingspraksis som praktiseres av tilbydere av maritim utdanning i fagskolen i dag. Det pålagte eksamensregimet fordrer en utvikling av vurderingsformer og metoder som på best mulig måte avdekker kandidatenes kompetanse både i forhold til den formative og den summative vurdering. Den samlede vurderingsformen som beskrives under, sammen med metoder og vurderingskriterier beskrevet i emneplanene, ivaretar studentens behov for vurdering for læring, yrkesfaglig forankring og kompetansenivå.
Spesielt for vurdering og eksamen ved maritime nettstudier
Sluttvurdering skal organiseres og gjennomføres i tråd med utdanningstilbyders reglement og STCW-konvensjonens regel I/6 og de aktuelle avsnitt i STCW – koden som er relevant for de enkelte emner.
Kompetansekravene i emneplanene beskriver kunnskaper, forståelse og dyktighet kandidaten skal ha i en rekke temaer knyttet til STCW konvensjonens krav. Disse delkompetansene er av både teoretisk og praktisk art og skal være gjenstand for sluttvurdering. For å ha mulighet til å kontrollere om kandidaten har den nødvendige kompetanse som skal til for å tilfredsstille konvensjonens krav, er det nødvendig å benytte flere metoder eller kombinasjoner av metoder. De aller fleste emneplanene har kompetansekrav som både krever teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter og muntlig fremstillingsevne. Derfor er det nødvending med et vidt spekter av mulige vurderingsformer for å unngå for stor forutsigbarhet og for å kunne foreta sluttvurdering i alle emneplanens kompetansekrav.
For å skape en forutsigbar sluttvurderingsform for studentene og for å sikre god underveisvurdering og økt læringstrykk, er det etablert et vurderingssystem som består av to faser:
- Arbeid med oppdrag knyttet til arbeidskrav forankret i emneplanene og som resulterer i studentarbeider som vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
- Sluttvurdering i det enkelte emne med omfang hentet fra deler av den enkelte emneplan.
Sluttvurdering
Studenter som skal fremstille seg til sluttvurdering/eksamen må ha alle obligatoriske studentarbeid godkjent. I dette inngår også at der det er innlemmet obligatoriske tester eller muntlige høringer må disse være bestått. Studentarbeidene dekker alle læringsutbyttebeskrivelsene som er beskrevet i emnet. I de tilfeller hvor studentarbeidene ikke har vært individuelle kan det gjennomføres en individuell vurdering av hver enkelt student innen emnet.
Fravær fra obligatoriske øvinger/laboratorier/ simulatorer/prosjekt/vurderinger resulterer i at aktiviteten skal gjennomføres før studenten kan fremstille seg til sluttvurdering / eksamen.
Studenten har to forsøk på å få et studentarbeid godkjent. I særlige tilfeller kan rektor gi dispensasjon for et tredje og siste forsøk, Søknadsfristen for et tredje og siste forsøk er 3 uker etter at studenten er gjort kjent med, eller burde ha gjort seg kjent med, resultatet av andre forsøk.
Dersom studentarbeidene ikke er levert innen frist fastsatt i arbeidskravet/oppdraget, regnes dette som et forsøk. Fristen for andre forsøk er fem (5) virkedager fra innleveringsfrist for første forsøk.
I særskilte tilfeller kan rektor gi utsatt innleveringsfrist etter skriftlig søknad. Søknaden må fremstilles minimum tre dager før innleveringsfristens utløp.
Studiearbeider kan være gruppearbeider, men skal etterfølges av en individuell vurdering. Denne kan gjøres skriftlig, praktisk/muntlig eller muntlig og skal ende opp i én karakter.
Arbeidskravene på simulator må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Avsluttende vurdering
Eksamen
Studenter som skal framstille seg til eksamen i et emne må ha bestått alle arbeidskrav i emnet.
Disiplinære sanksjoner
Ordninger ved disiplinære sanksjoner er beskrevet i kapittel 6 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Klage og klagebehandling
Klager skal behandles etter reglene i forvaltningsloven. Fagskolen i Agder har beskrevet ordninger ved klager i kapittel 10 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Opptakskrav
Generelle opptakskrav til studiet Dekksoffiser på ledelsesnivå
Punkt 1 eller 2 må være oppfylt.
- Du må ha fullført og bestått Maskinoffiser på operativt nivå som ikke er eldre enn 5 år
- Inneha Maskinoffiser klasse 4 sertifikat eller høyere.
I tillegg må søker
- fremlegge helseerklæring fra godkjent sjømannslege
- ha gyldig videregående sikkerhetsopplæring ikke eldre enn 3 år pr. 1 juli i opptaksåret, eller gjennomføre oppgradering på nevnte kurs for egen regning og utenom ordinær undervisningstid i løpet av studiet på 2 år.
Søkere med utenlansk utdanning
- Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved autorisert translatør og ha bestått eller ha likeverdig realkompetanse i de felles allmenne fagene tilsvarende VG1 (grunnkurs) og VG2 (videregående kurs 1) i yrkesfaglige utdanningsprogram (studieretninger)
Realkompetansevurdering
- Det er ikke realkompetanse vurdering til dette studiet. Punkt 1 eller 2 må være oppfylt under Generelle opptakskrav.
Dokumentasjon
Studentene som fullfører og består utdanningen, får et vitnemål som dokumentasjon. På vitnemålet står utdanning, eventuell fordypning. Vitnemålet inneholder de emnene som inngår i utdanningen. For 2-årig utdanning på nett med samlinger utgjør dette 60 studiepoeng. I hvert emne står det omfang i form av studiepoeng og oppnådd karakter. For at det skal kunne skrives ut vitnemål, må hele studiet være fullført, og eksamen være avlagt og bestått.
Etter avbrutt utdanning eller ikke bestått utdanning blir det skrevet ut en karakterutskrift som dokumentasjon på hvilke enkeltemner som er bestått.
Vitnemålet blir merka med Vocational Diploma VC, med tanke på internasjonalt bruk. Vitnemålet vil i tillegg inneholde læringsutbyttebeskrivelsene.
Tekniske forutsetninger
Studentene må ha adgang til egen datamaskin med operativsystem Windows. Dette skyldes at det meste av den relevante programvaren til nettutdanninger støttes av Windows operativsystem. Skolen tildeler studentene Office 365. I tillegg må datamaskinene enten ha innebygd videokamera eller eksternt videokamera og høretelefoner med støyreduserende mikrofon. Studentene må ha tilgang til internett med minimum hastighet tilsvarende mobilt nettverk 4G. Studentene må selv sikre seg teknisk bistand til egen PC og eget internett.
Fagskolen vil gi studentene støtte i å utvikle den nødvendige digitale kompetansen gjennom utdanningen.
Nettstudenter bør inneha en viss digital kompetanse. De bør kunne identifisere, lokalisere, hente, lagre, organisere og analysere digital informasjon. Det er viktig å kunne dele ressurser, knytte kontakt med andre og samarbeide via digitale verktøy. Grunnleggende tekstbehandling og bruk av presentasjonsverktøy regnes som grunnleggende digital kompetanse.
Med utgangspunkt i formål og behov bør studenten kunne identifisere digitale behov og ressurser, slik at studenten kan oppdatere sin egen og andres kompetanse.
Det er viktig at studenten ivaretar personlig integritet og sikkerhet, har kjennskap til rettighet og lisenser, samt beskytter sin egen data for en sikker og bærekraftig bruk
Utgifter
Selve studiet er gratis, men studenten må selv dekke studiemateriell som bøker, PC, lisenser, kopiering og ekskursjoner, samt reise og opphold ved fysiske samlinger på Fagskolen.
Det betales en semesteravgift to ganger i året. Se skolens nettside for beløp og betalingsfrister. Semesteravgiften dekker medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) og Studentsamskipnaden i Agder(SiA). Den gir også studenten rett til å følge studier, motta avsluttende vurderinger i emner samt gå opp til eksamen. Dette gjelder både heltids- og deltidsstudenter.
Studier ved Fagskolen i Agder er godkjent av NOKUT og gir rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.
Studenten får tilgang til digitalt studentbevis i det administrative systemet VIS.
