Batteriteknologi - spesialisering innen produksjon i batteriverdikjeden
Batteriteknologi - spesialisering innen produksjon i batteriverdikjeden
- Studiefakta
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieformNett m/samlinger
- Studiepoeng30
- StudiestedGrimstad
- FagområdeTekniske fag
- StudieplanansvarligAnne Siri Fagervoll
- Start2025 Høst
Om studiet
Bedriftene i batteriverdikjeden setter høye krav til kvalifisert arbeidskraft, og tilgang på kompetente ansatte er en svært kritisk faktor. Dagens operatører i batteriverdikjeden har stort ansvar i produksjonsprosessene og har ansvar for eksempelvis overvåking, vedlikehold, forbedringsarbeid og utvikling. Utdanningen er utformet for å gi studenter med teknisk fagbrev en spissing inn mot produksjon i batteriverdikjeden. Utdanningen består av 8 moduler som kan tas samlet som en deltidsutdanning, eller som enkeltstående moduler.
Utdanningen er utviklet i samarbeid med bedriftene Morrow batteries, Vianode og Beyonder. Utdanningen er et samarbeidsprosjekt sammen med Fagskolen i Rogaland og Fagskolen Vestfold og Telemark.
Studiemodeller
Studiets struktur og oppbygning
Det nettbaserte deltidsstudiet er et halvtårsstudium fordelt over ett år. Nettsamlingene er synkrone og foregår via nett en gang ukentlig. Det vil også være 6 dager med stedbaserte samlinger i løpet av studiet med obligatoriske laboratorieøvelser, oppgaver og studiekrav for avsluttende vurdering.
Utdanningen er organisert slik at studentene møter forberedt på ukentlige nettsamlinger, gjennomfører arbeidskrav individuelt og/eller i gruppe, samarbeider med medstudenter mellom samlinger og får veiledning av lærer og medstudent. Studenten må være forberedt på en stor grad av selvstudie.
Utdanningen har et omfang på 30 studiepoeng (stp) og gjennomføres nettbasert med samlinger på deltid over ett år, men tilbys også som frittstående moduler. For en deltidsstudent er normen for arbeid med studier 810 timer pr år, som tilsvarer 27 timer for hvert studiepoeng.
Emnekode utdanning / Emnekode modul | Emnenavn | Studiepoeng | Totalt timetall |
---|---|---|---|
40TE71A / 40TE77A | Grunnleggende batterikunnskap | 3 stp | 81 t |
40TE71B / 40TE78A | Materialer og kjemi | 3 stp | 81 t |
40TE71C / 40TE76A | Elektrokjemi | 3 stp | 81 t |
40TE71D / 40TE80A | Måleteknikk og instrumentering | 3 stp | 81 t |
40TE71E / 40TE75A | Effektiv produksjon | 5 stp |
135 t |
40TE71F / 40TE73A | Batteriproduksjon | 5 stp | 135 t |
40TE71G / 40TE74A | Dataanalyse | 3 stp | 81 t |
40TE71H / 40TE79A | Moderne produksjonskontroll | 5 stp | 135 t |
SUM: | 30 stp | 810 timer |
Fordeling av studieaktiviteter
Tabellen nedenfor beskriver en forventet total arbeidsfordeling i studiet. Tallene må oppfattes som en antydning da det legges vekt på å være fleksible overfor studentenes behov.
Studieaktivitet | Arbeidsmengde |
---|---|
Forelesning, veiledning, laboratoriearbeid | ca 30% |
Gruppearbeid, fremlegging, diskusjon | ca 10% |
Individuelle oppgaver, arbeidskrav og studiekrav | ca 10% |
Selvstudier | ca 50% |
Læringsutbytte
Fagskole med 30 stp er plassert på nivå 5.1 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) og studieplanen følger dette nivået i beskrivelse av læringsutbytte ved endt utdanning. Nivåene i NKR er beskrevet som tre kategorier: kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Alle læringsutbyttebeskrivelsene er delt etter de tre kategoriene. Læringsutbyttebeskrivelser skal tydeliggjøre forbindelsen mellom innholdet i utdanningen og behovet i næringslivet.
Med begrepene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse menes:
- Kunnskaper: Forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.
- Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative ferdigheter.
- Generell kompetanse: Evne til å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.
Det er utformet læringsutbytte for hvert emne i studiet. Her er det overordnede læringsutbyttet for studiet Batteriteknologi.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om batteriers rolle i utvikling av et bærekraftig samfunn.
- har innsikt i batteriproduksjon og særtrekk ved denne.
- har innsikt i grunnleggende oppbygging av batterier og batteriteknologi.
- har kunnskap om materialegenskaper og funksjon ved anode, katode, elektrolytt i batteriproduksjon.
- har kunnskap om datainnsamling, databehandling og beslutningstøtte i batteriproduksjon.
- har innsikt i HMS knyttet til batteriproduksjon og særegenheter ved denne.
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet og kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om materialers egenskaper til å overvåke og forbedre produksjonsprosesser.
- kan anvende kunnskap til å vurdere data fra produksjonsprosesser og gjøre nødvendige tiltak.
- kan kartlegge og identifisere potensielle risikofaktorer i batteriproduksjon.
- kan formidle batteriverdikjedens rolle i lavutslippssamfunnet.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utføre arbeid etter virksomhetens eller bransjens behov, oppdragsgivers ønsker og myndigheters krav.
- har forståelse for, og evnen til å formidle batteriverdikjedens posisjon i lavutslippssamfunnet.
- har forståelse for viktigheten av datainnsamling, databehandling og kvalitetskontroll.
- har forståelse for HMS og egen rolle i dette arbeidet.
- har forståelse for verdien av å jobbe med endring og hvordan dette påvirker bedriftens forbedringsarbeid.
Læringsformer
Læringsformer
Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Læringsaktivitetene skal motivere til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar medansvar for egen læring. Gjennom utdanningen legges det vekt på at studentene utvikler evne til praktisk yrkesutøvelse, selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og faglig ledelse. Utdanningen legger vekt på å se faget i et bredere samfunns- og miljøperspektiv med fokus på bærekraft og etiske vurderinger.
Studiet skal være nært knyttet til studentenes egne erfaringer, problemstillinger fra yrket, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. I høyere yrkesfaglig utdanning legges det vekt på at teori og praksis danner en integrert helhet.
Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det legges vekt på å skape et godt læringsmiljø for studentene.
Læringsaktiviteter
Læringsaktiviteter har fokus på studentens rolle i læringsprosessen og viser til aktiviteter hvor studenten har en aktiv rolle. Læringsaktiviteter inkluderer ulike metoder og arbeidsmåter. Disse omfatter blant annet arbeid med arbeidskrav, studiekrav, presentasjoner, gruppearbeid og fagrelaterte diskusjoner. Fagskolen legger til rette for at studentene kan bruke hverandre i læringen gjennom gruppearbeid, diskusjoner og tilbakemeldinger.
Et pedagogisk prinsipp er at studentene har ansvar for egen læring. Det innebærer blant annet at studentene aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer. Lærerens rolle blir å tilrettelegge for læring og støtte / veilede studentene i læreprosessen. Dette krever at studentene har eller blir gitt et bevisst forhold til læreprosesser og egne læringsbehov.
Lærerstyrt undervisning
Ved lærerstyrt undervisning aktiviseres studenten under ledelse av faglærer. Faglærer velger aktuelle læringsaktiviteter for å oppnå beskrevet læringsutbytte i de forskjellige emnene. Dette kan være forelesninger som kombineres med individuelt arbeid, laboratoriearbeid, gruppearbeid, samarbeidslæring og faglige diskusjoner.
Eksterne forelesere/ekskursjoner
Skolen benytter eksterne forelesere eller gjesteforelesere med spesiell kompetanse, både teoretisk og praktisk, innen aktuelle fagområder. Lærerne samarbeider med ekstern foreleser/gjesteforeleser om faglig innhold og arbeidsformer. Ekskursjoner til næringslivet og andre læringsinstitusjoner kan bli benyttet.
Lesing av fagstoff
Studentene skal lese seg opp på / se / høre faglig stoff i henhold til litteraturlistene i hvert emne og tilleggsressurser som er tilgjengelig på læringsplattformen. Stoffet er valgt ut fra at det skal understøtte læringsutbyttebeskrivelsene, og er organisert etter temaene som gjennomgås. Studentene skal utvikle evnen til å lese fagstoff og vurdere om det er troverdig, relevant og kunnskapsbasert.
Veiledning
Veiledning skal bidra til at studentene ser sammenheng mellom teori og praksis, og styrker studentenes refleksjon i eget arbeid.
Studentene tilbys individuell muntlig veiledning etter ønske og behov på grunnlag av innsendt veiledningsgrunnlag. Veiledningen begrenses til 20 minutter pr gang inntil 3 ganger pr emne. Totalt har studentene anledning til å få ca. 1 time pr emne. Ved særlige behov kan studenten tilbys mer.
Læreren henter informasjon fra arbeidskravene om hvilke faglige temaer som er uklare for studentene. Det er ofte de samme uklarhetene og spørsmålene blant flere studenter. Disse tas så opp i etterfølgende nettsamling, slik at studentene får felles oppklaring i tillegg til individuell veiledning.
Læringsrapporter
Studentene har tilgang til rapport om egen framdrift i hvert emnerom på its learning.
Nettsamling i videokonferanse
Den lærerstyrte undervisningen foregår gjennom videokonferanser i sanntid. Nettsamlingene er basert på at studentene har orientert seg i fagstoffet knyttet til temaet før samlingene. Samlingene er preget av teoretisk underbygning og praktisk bruk av temaene. Ettersom fagskolen skal utdanne praktikere som skal kunne gå rett inn i relevant arbeid, må studentene i løpet av utdanningen kople teorien til sin egen nåværende og framtidige praksis.
Studentene veksler mellom plenum, hvor alle studentene ser og kan samtale med hverandre og faglærer samtidig, og smågrupper, hvor studentene ser og kan samtale med medlemmene av gruppen. Læreren kan kople seg inn i gruppene etter ønske og behov.
Opptak av nettsamlingene
Det gjøres opptak av hver nettsamling i videokonferanse, som legges ut på læringsplattformen. Unntatt er aktivitet som foregår i grupperom. Opptakene er tilgjengelig for studentene gjennom hele utdanningen, og kan avspilles så mange ganger som studentene ønsker.
Læringsgrupper og medstudentvurdering
Studentene deles inn i læringsgrupper. Studentene jobber sammen mellom nettsamlingene. Studentene kan gi hverandre tilbakemelding og vurdering på arbeidskrav, innen læreren gir sin tilbakemelding og vurdering. Deltakelsen i læringsgruppene er viktig for å skape et læringsfellesskap, som bidrar til engasjement og forankring.
Gruppearbeid i nettsamlingene
Flere ganger i løpet av en nettsamling deles studentene inn i grupper, hvor de løser oppgaver, diskuterer og reflekterer over temaet. Deretter hentes de inn i klasserommet igjen av læreren, som løfter frem løsningsalternativ, diskusjonspunkter og refleksjoner fra studentene.
Evaluering
Studentens medvirkning gjennom årlige og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans et år etter fullført utdanning. Undersøkelsene er viktige med tanke på å kvalitetssikre studietilbudet.
Vurderingsformer
Vurdering skal gjennomføres på en slik måte at skolen på et mest mulig sikkert grunnlag kan vurdere i hvilken grad studenten har nådd læringsutbyttet som er beskrevet i studieplanen for utdanningen.
Til hvert emne er det arbeidskrav og studiekrav som den enkelte student må gjennomføre. Studenten må overholde angitte tidsfrister og oppmøtetider for disse for å få vurdering.
Underveisvurdering
Arbeidskrav:
Hensikten med arbeidskrav er å bidra til økt læring. Disse er obligatoriske studentoppgaver/aktiviteter hvor studentene får tilbakemelding på hvordan forbedre arbeidet, og får en ny mulighet til å levere innen en gitt frist. Det vurderes til bestått/ikke bestått. Tilbakemeldinger gis i Its learning.
Alle arbeidskrav dokumenteres i Its learning, og skal leveres innen gitte tidsfrister.
Det gis inntil 10 arbeidskrav pr 10 studiepoeng.
Ulike former for arbeidskrav:
Innlevering | Studenter leverer inn et arbeid. Arbeidet leveres skriftlig, eller som en lyd- eller videofil. Arbeid som utføres på papir, skal skannes og leveres digitalt. |
Muntlig presentasjon | Studentene gjennomfører en muntlig presentasjon for klasse og/eller faglærer. |
Lab-øvelse og rapport | Studenten leverer inn rapport etter lab-øvelse. |
Digitale tester | Studenten gjennomfører digitale tester. |
Gruppeoppgave/Tverrfaglig prosjekt | Studentene deltar i gruppearbeid og bidrar aktivt i oppgaven. |
Bestått/ Ikke bestått
Vurdering bestått/ ikke bestått blir gitt ved arbeidskrav. Dersom studenten ikke består et arbeidskrav, har studenten mulighet til å levere det på nytt en gang innen en gitt frist. Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav.
Bestått: Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har faglig kunnskap innen hele emnet, og god kunnskap innen de mest sentrale områdene. Kravet om bred kunnskap i emnet betyr at det ikke kan være store kunnskapshull i deler av emnet. Manglende eller utilfredsstillende besvarelse av enkelte oppgaver kan derfor ikke kompenseres ved svært god besvarelse av andre. Oppgavene kan likevel vektes ulikt under vurderingen, avhengig av hvor sentrale de er for emnet.
Ikke bestått: Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har manglende kunnskap innen sentrale områder som inngår i emnet. Studenten har ikke tilstrekkelig faglig kunnskap, ferdigheter eller generell kompetanse til å kunne anvende det oppnådde læringsutbyttet fra emnet på en selvstendig måte.
Avsluttende vurdering
Studiekrav
Studiekrav er testsituasjoner, oppgaver og innleveringer som inngår i sluttvurderingen av emnet. De kan være skriftlige, muntlige, praktiske, i form av video/lydfil, eller en kombinasjon av dette. Disse er obligatoriske og vurderes med karakter, og må være utført og levert innen gitte frister.
Det gis 1-2 studiekrav pr. emne. Ved flere studiekrav, må alle bestås for å få bestått karakter.
Ulike former for studiekrav:
Testsituasjon | Prøve og/eller praktisk øvelse hvor studentene gjennomfører øvelsen på bestemt sted og tidsrom. |
Skoleeksamen | Skriftlig eksamen arrangert i et lokale under tilsyn, med fastsatt tid for utlevering av oppgave og innlevering. Eksamen kan gjennomføres på papir eller digitalt. |
Skriftlig innlevering med muntlig høring |
Skriftlig innlevering som danner grunnlag for sluttvurdering, skal følges av en muntlig høring med faglærer samt en sensor. Innlevert arbeid vurderes bestått/ikke bestått, karakter gis etter muntlig høring. Bestått innlevering er et vilkår for å gå opp til muntlig høring. En student som vurderes til karakter F / ikke bestått, har rett til ny gjennomføring av studiekravet.Ved stryk på muntlig høring, må også innleveringen gjøres på nytt. |
Hovedprosjekt |
Hovedprosjekt gjennomføres på slutten av utdanningen og er et eget emne. Avsluttende vurdering består av to studiekrav som gir emnekarakter. En prosjektrapport som teller 40% i vurderingen og en individuell muntlig høring som teller 60% i vurderingen. Hvis man får karakteren F på en av vurderingene, vil samlet karakter gi F. I den individuelle muntlige høringen vil studenten bli vurdert av veileder og en ekstern sensor. Vurderingen vil være basert på studentens muntlige prestasjon. |
Muntlig høring | Det gjennomføres en muntlig høring som danner grunnlag for emnekarakter. Den vil foregå med faglærer samt en sensor. |
Karakterskala, vurdering og eksamensordning er beskrevet i kapittel 4 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Vurderingsordningene skal være i samsvar med utdanningens læringsutbyttebeskrivelser og temaer, samt lærings- og vurderingsformer.
Disiplinære sanksjoner
Ordninger ved disiplinære sanksjoner er beskrevet i kapittel 6 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Klage og klagebehandling
Klager skal behandles etter reglene i forvaltningsloven. Fagskolen i Agder har beskrevet ordninger ved klager i kapittel 10 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Opptakskrav
For opptak til Batteriteknologi kreves relevant fagbrev eller tilsvarende realkompetanse. Realkompetansen vurderes i forhold til læreplanmål i videregående opplæring innen relevante programområder.
For Batteriteknologi er følgende fagbrev relevante:
- Automatikkmekanikerfaget
- Aluminiumskonstruksjonsfaget
- Anleggsmaskinførerfaget
- Anleggsmaskinmekanikerfaget
- Automatiseringsfaget
- Avionikerfaget
- Bilfaget, lette kjøretøy
- Bilfaget, tunge kjøretøy
- Bilskadefaget
- Boreoperatørfaget
- Brønnfaget, elektriske kabeloperasjoner
- Brønnfaget, havbunnsinstallasjoner
- Brønnfaget, komplettering
- Brønnfaget, kveilerøroperasjoner
- Brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner
- Brønnfaget, sementering
- Børsemakerfaget
- Byggdrifterfaget
- Chassispåbyggerfaget
- CNC-maskineringsfaget
- Dataelektronikerfaget
- Dimensjonskontrollfaget
- Droneoperatørfaget
- Elektrikerfaget
- Elektroreparatørfaget
- Energimontørfaget
- Energioperatørfaget
- Fjernstyrte undervannsoperasjoner
- Flymotormekanikerfaget
- Flystrukturmekanikerfaget
- Flysystemmekanikerfaget
- Gjenvinningsfaget
- Heismontørfaget
- Hjulutrustningsfaget
- IKT-driftsteknikerfaget
- IKT-servicefaget
- Industriell matproduksjon
- Industriell overflatebehandling
- Industriell overflatebehandling
- Industrioppmålingsfaget
- Industrimekanikerfaget
- Industrimontørfaget
- Industrirørleggerfaget
- Industrisnekkerfaget
- IT-driftsfaget
- IT-utviklerfaget
- Kjemiprosessfaget
- Komposittbåtbyggerfaget
- Kran- og løfteoperasjonsfaget
- Kulde- og varmepumpemontørfaget
- Kulde- og varmepumpeteknikkfaget
- Laboratoriefaget
- Landbruksmaskinmekanikerfaget
- Logistikkfaget
- Låsesmedfaget
- Maritim elektrikerfaget vg3 i bedrift
- Motormannfaget
- Motormekanikerfaget
- Motorsykkelfaget
- NDT-kontrollørfaget
- Nautisk instrumentmakerfaget
- Optronikerfaget
- Plastfaget
- Plastmekanikerfaget
- Platearbeiderfaget
- Polymerkomposittfaget
- Produksjonselektronikerfaget
- Produksjonsteknikkfaget
- Prosessoperatørfaget
- Romteknologi
- Signalmontørfaget
- Sjømatproduksjon
- Skipsmotormekanikerfaget
- Sveisefaget
- Tavlemontørfaget
- Telekommunikasjonsmontørfaget
- Termoplastfaget
- Togelektrikerfaget
- Truck- og liftmekanikerfaget
- Urmakerfaget
- Veidrift- og veivedlikeholdsfaget
- Ventilasjons- og blikkenslagerfaget
- Ventilasjonsteknikkfaget
- Verktøymakerfaget
- Vikler- og transformatormontørfaget
- Viklerfaget
Dokumentasjon
Etter fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det vitnemål. Dette er beskrevet i kapittel 5 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Alle gebyr / studieavgifter som gjelder for studiet, må være betalt for å kunne fortsette på etterfølgende studiesemester og/eller for å få avsluttende vurdering i emner og utstedt vitnemål.
Tekniske forutsetninger
Studentene må ha adgang til egen datamaskin med operativsystem Windows. Dette skyldes at det meste av den relevante programvaren til nettutdanninger støttes av Windows operativsystem. Skolen tildeler studentene Office 365. I tillegg må datamaskinene enten ha innebygd videokamera eller eksternt videokamera og høretelefoner med støyreduserende mikrofon. Studentene må ha tilgang til internett med minimum hastighet tilsvarende mobilt nettverk 4G. Studentene må selv sikre seg teknisk bistand til egen PC og eget internett.
Fagskolen vil gi studentene støtte i å utvikle den nødvendige digitale kompetansen gjennom utdanningen.
Nettstudenter bør inneha en viss digital kompetanse. De bør kunne identifisere, lokalisere, hente, lagre, organisere og analysere digital informasjon. Det er viktig å kunne dele ressurser, knytte kontakt med andre og samarbeide via digitale verktøy. Grunnleggende tekstbehandling og bruk av presentasjonsverktøy regnes som grunnleggende digital kompetanse.
Med utgangspunkt i formål og behov bør studenten kunne identifisere digitale behov og ressurser, slik at studenten kan oppdatere sin egen og andres kompetanse.
Det er viktig at studenten ivaretar personlig integritet og sikkerhet, har kjennskap til rettighet og lisenser, samt beskytter sin egen data for en sikker og bærekraftig bruk.
Jobbmuligheter
Dette tilbudet vil i stor grad kunne omstille og kvalifisere et stort antall operatører med ulike bakgrunn, til å gjøre en god jobb i et nytt produksjonsmiljø og med nye arbeidsoppgaver i bedrifter i batteriverdikjeden.
Denne utdanningen har stor relevans for produksjonen og omstillingsevnen av bedriftene. Studiet vil gjøre deg rustet til å ta nye utfordringer i egen bedrift eller innta nye roller.
Studiet sikrer livslang læring av bedriftens ansatte og vil gjøre deg bedre rustet til å møte endringer.
Utgifter
Selve studiet er gratis, men studenten må selv dekke studiemateriell som bøker, PC, lisenser, kopiering og ekskursjoner.
Det betales en semesteravgift to ganger i året. Se skolens nettside for beløp og betalingsfrister. Semesteravgiften dekker medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) og Studentsamskipnaden i Agder(SiA). Den gir også studenten rett til å følge studier, motta avsluttende vurderinger i emner samt gå opp til eksamen. Dette gjelder både heltids- og deltidsstudenter.
Studier ved Fagskolen i Agder er godkjent av NOKUT og gir rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.
Studenten får tilgang til digitalt studentbevis i det administrative systemet VIS.