NN1 Observasjon, vurdering og handling
NN1 Observasjon, vurdering og handling
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeNN1
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramKlinisk kompetanse - observasjon, vurdering, handling
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng15
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
Emnet gir kunnskap og ferdigheter knyttet til observasjoner og vurderinger. Det gir en innføring i kartleggingsverktøy, praktiske prosedyrer, observasjon av forverret somatisk tilstand samt etisk refleksjon og samarbeidsferdigheter. I tillegg gir emnet innsikt i aktuelle lover og styrende dokumenter relevant for yrkesutøvelsen.
1a: Etisk refleksjon og kommunikasjonsferdigheter
- Etiske utfordringer/dilemma
- Aktuelt lovverk
- Samtykkekompetanse
- Nødvendig og forsvarlig helsehjelp
- Kommunikasjonsferdigheter i møte med pasient og pårørende
1b: Tidlig oppdagelse og rask respons av forverret somatisk tilstand
- Observasjon og kartlegging
- Rapporterings- og dokumentasjonsferdigheter
- HLR
1c: Kliniske observasjoner og undersøkelser
- Luftveier og respirasjon
- Sirkulasjon
- Bevissthetstilstand
- Kroppsundersøkelse
1d: Praktisk yrkesutøvelse
- Utvalgte praktiske prosedyreferdigheter i klinisk sykepleie
1e: Tverrfaglig samarbeid ved forverret somatisk tilstand
- Roller og samspill med pasienten i fokus
- Kommunikasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om faglige verktøy som benyttes ved observasjon, undersøkelse, kartlegging, dokumentasjon og rapportering av helsetilstand
- har kunnskap om aktuelle undersøkelser knyttet til respirasjon, sirkulasjon, temperatur, smerter og bevissthetstilstand
- har kunnskap om aktuelle tiltak knyttet til respirasjon, sirkulasjon, temperatur, smerter og bevissthetstilstand
- har kunnskap om hjerte-/lungeredning, manuelt og ved bruk av hjertestarter
- har innsikt i aktuelle lover og styrende dokumenter
- har kunnskap om ulike yrkesgruppers rolle og kompetanse i det tverrfaglige samarbeidet
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å sikre effektiv og strukturert varsling og rapportering ved forverret somatisk tilstand
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kartleggingsverktøy, undersøkelsesmetoder og rapporteringsverktøy for tidlig oppdagelse av forverret somatisk tilstand
- kan anvende undersøkelsesmetoder og iverksette tiltak innenfor sitt kompetanseområde ved forverret somatisk tilstand
- kan anvende kommunikasjonsverktøy for å sikre effektiv og strukturert varsling og rapportering ved forverret somatisk tilstand
- kan utføre aktuelle praktiske prosedyrer
- kan utføre hjerte-/lungeredning med og uten hjertestarter
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff relevant for kartlegging og handling ved forverret somatisk tilstand
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for betydningen av kartleggingsverktøy og verktøy for kommunikasjon for å sikre kvalitet og pasientsikkerhet ved forverret somatisk tilstand
- kan utføre praktiske prosedyrer med forståelse for den faglige bakgrunnen for prosedyren, samt eventuelle komplikasjoner og funn
- kan skape relasjoner med kolleger, fagfeller på tvers av fag og andre aktuelle samarbeidspartnere
- forstår betydningen av ulike yrkesgruppers rolle og kompetanse i det tverrfaglige samarbeidet
- har forståelse for egen kompetanse og rolle i arbeidet med pasient og pårørende ved forverret somatisk tilstand
- kan bygge relasjoner og utveksle synspunkter og erfaringer med aktuelle samarbeidsparter for å bidra til god praksis ved forverret somatisk tilstand
- kan holde seg oppdatert på lover og styrende dokumenter relevant for yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats
- Totalt omfang antas å være ca. 405 timer.
- Teoriundervisning og veiledning utgjør i snitt 9 timer per uke og studenten har ansvar for å delta aktivt i opplæringen.
- Det forventes at studentens selvstudium utgjør omtrent 15 timer per uke.
Vurdering
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav.
- Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Simulering
- Laboratorieøvelser
- Ferdighetstrening
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide