MKBT Materialkunnskap Bygningsvern og tradisjonshåndverk
MKBT Materialkunnskap Bygningsvern og tradisjonshåndverk
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeMKBT
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBygningsvern og tradisjonshåndverk
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEdvard Refsnes
Om emnet
Sentrale tema:
- Materiallære for tre
- Materiallære for mur
- Overflatebehandling
- Skadedyr
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Har kjennskap om fagterminologi knyttet til nye og eldre bygningsmaterialer
- Har kjennskap til tidligere tiders framstilling av bygningsmaterialer og identifiseringstrekk
- Har kunnskap om de vanligste skadetyper på treverk, mur og mørtel
- Har forståelse for materialkvalitetens betydning for bestandighet
- Har kunnskap om de vanligste former for overflatebehandling
Ferdigheter
Studenten
- Kan gjenkjenne materialkvaliteter og bruksområder i tradisjonelle konstruksjoner
- kan vurdere sammenheng mellom skadeårsaker og materialkvaliteter
- kan finne litteratur og søke råd om skadetyper og behandlingsmåter
Generell kompetanse
Studenten
- Har utviklet forståelse for sammenhengen mellom materialkvaliteter, materialvalg og bruksområder i arbeid på verneverdige bygninger
- Har utviklet forståelse for hvordan eldre konstruksjonsprinsipper påvirker løsninger som må velges ved istandsetting
- kan kommunisere med byggforvalter, andre faggrupper og huseiere om valg av materialer og metoder.
Arbeidsinnsats
- 2-3 arbeidskrav
- 1 studiekrav
Vurdering
Arbeidskrav
Vurdering bestått/ikke bestått blir gitt ved arbeidskrav. Dersom studenten ikke består et arbeidskrav, har studenten mulighet til å levere det på nytt én gang innen en gitt frist. Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav.
Studiekrav
Hvert emne skal sluttvurderes med en karakter. Sluttvurderingen skal dokumentere studentens helhetlige kompetanse knyttet til emner og læringsutbytte. Studiekravene bygger på de temaene som studentene har arbeidet med i arbeidskravene.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid
- Skrive individuelle læringsnotater
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
Godkjent av
Edvard Refsnes