Integrert del emne 5 Praksisperiode 2: Barnesykepleie

Integrert del emne 5 Praksisperiode 2: Barnesykepleie

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      Integrert del emne 5
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiested
      Grimstad
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas

Om emnet

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsettinger. Praksisperioden i barnesykepleie skal utgjøre 80 timer fordelt på 4 uker. Studenten skal ha veiledning og oppfølging av en fagperson med tilsvarende fagskoleutdanning eller annen aktuell høyere utdanning.  Studentens turnus for praksisperioden godkjennes av praksisveileder og faglærer. For å sikre gode læresituasjoner, skal studenten i størst mulig grad følge praksisveileder. Fagskolen i Agder er ansvarlig for å skaffe godkjente praksisplasser.

Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetanse til barnet og dets pårørende og kolleger, og se betydningen av tverrfaglig samarbeid. I praksis skal studenten identifisere problemområder og etiske problemstillinger. Studenten skal utvikle evnen til refleksjon og styrke sin yrkesidentitet.

 

Veiledning og vurdering

Veiledningen skjer i forhold til studieplanens læringsutbyttebeskrivelser for praksis og studentens faglige og personlige ståsted. Hensikten med veiledning er at studenten skal være aktiv i egen læringsprosess og dermed utvikle større selvstendighet og ansvar for egen læring. 

 

Oppstartssamtale er en samtale mellom student, praksisveileder og faglærer tidlig i praksisperioden. I samtalen fokuseres det på studentens læring og utvikling hvor målet er at studenten skal få størst mulig utbytte av praksis. Tema i samtalen er forventninger til praksis både fra studenten og praksisveilederen.

 

Fortløpende veiledning skal sikre at studenten er i en læringsprosess og viser kompetanse ved å reflektere over og begrunne handlingene sine. Det anbefales at praksisveilederen og studenten avtaler faste veiledningstimer, for eksempel én time pr. uke.

 

Underveisvurdering. Studenten, praksisveileder og faglærer deltar i samtalen. Tid og sted avtales i god tid før samtalen. Det benyttes eget vurderingsskjema for praksis og det skal her komme klart frem dersom studenten står i fare for å ikke bestå praksis.

 

Sluttvurdering. Student og praksisveileder deltar i samtalen. Dersom det ved underveisvurdering eller senere er kommet frem grunner til fare for ikke bestått praksis skal faglærer delta i sluttvurderingen. Etter vurderingen undertegner faglærer, praksisveileder og student vurderingsdokumentet for praksis. Faglærer samarbeider med praksisveileder om å vurdere studentens praksis til bestått/ikke bestått. Faglærer har hovedansvaret for vurderingen.

 

Fellesveiledning.  Studentene og faglærere samles på skolen to ganger i første praksisperiode og en gang i andre praksisperiode. Hensikten er å reflektere over opplevelser og situasjoner i praksis.

 

Ansvar og roller i praksis for student, praksisveileder og lærer

Student:

  • Ha fokus på læringsutbytte for praksis
  • Ta ansvar for å gjøre seg kjent med praksisstedets mål, organisering og rutiner
  • Utarbeider turnusplan i samarbeid med praksisveileder
    • Komme presis og følge i størst mulig grad praksisveileders vakter
    • Gi beskjed ved sykdom
  • Søke aktuelle læresituasjoner og delta aktivt i læresituasjoner
  • Aktivt søke, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for praksis
  • Ta medansvar for å skape og opprettholde et faglig stimulerende miljø i praksisfeltet
  • Aktivt søke og ta imot råd og veiledning
    • Diskuterer tiltak med praksisveileder før de iverksettes  
    • Presentere logg for praksisveileder og lærer
  • Delta aktivt i vurdering og evaluere egen innsats og egenutvikling
  • Levere arbeidskrav innen fristen
  • Underskrive og levere vurderingsskjema for praksis til skolen

 

Praksisveileder:

  • Være studentens ressursperson i praksisfeltet
  • Drøfte og vurdere faglige spørsmål sammen med student
  • Avsette regelmessig tid til samtale og veiledning av studenten
  • Sette seg inn i læringsutbyttebeskrivelser for praksis
  • Hjelpe studenten til å velge ut relevante læresituasjoner
  • Ta kontakt med faglærer dersom det oppstår problemer i forbindelse med praksis
  • Være ansvarlig sammen med faglærer for å vurdere praksis til bestått/ikke bestått.
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

 

Faglærer:

  • Ta initiativ til oppstartssamtale, underveisvurdering og eventuelt sluttvurdering
  • Gi veiledning på og vurdere arbeidskrav i praksis
  • Være hovedansvarlig, sammen med praksisveileder for å vurdere praksis til bestått/ ikke bestått
  • Samle studentene til refleksjonsdager og gjennomføre disse
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

 

Arbeidskrav i forbindelse med praksis

Studenten skal gjennomføre arbeidskrav i praksis. Målet med arbeidskravene er å øke studentens bevissthet om egen læring, kunne reflektere og begrunne sine handlinger faglig og etisk, samt videreutvikle sin rolle som fagarbeider.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om familiesentrert omsorg
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy innen pleie og omsorg som benyttes på praksisstedet
  • har kunnskap om vanlige sykdommer og funksjonshemninger hos barn og ungdom
  • har kunnskap om krise og sorgreaksjoner hos barn, ungdom og familien
  • har kunnskap om målrettet kommunikasjon for å kunne bygge gode relasjoner til barn, ungdom og familien
  • har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoner relevant for fagfeltet
  • har innsikt i sentrale lover og forskrifter aktuelt for fagfeltet barnesykepleie
  • har kunnskap om organisering, roller og aktuelle samarbeidspartnere innen fagfeltet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan med utgangspunkt i alder og modningsnivå, opplevelser og situasjon kommunisere og samhandle for å bygge relasjon og skape tillit
  • kan kartlegge ressurser, behov og funksjonsnivå hos barn og ungdom og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan delta i behandling og pleie av barn og ungdom ut fra deres individuelle behov
  • kan forberede og veilede barn og ungdom og familien til undersøkelser og prosedyrer
  • kan gi støtte og omsorg til barn, ungdom og familien ut fra deres behov
  • kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet barnesykepleie  

Generell kompetanse

Studenten:

  • møter barn, ungdom og familien med respekt og ivaretar medvirkning og integritet
  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med barn, ungdom og familien, og kollegaer 

 

Arbeidsinnsats

Praksis skal utgjøre 80 timer fordelt på 4 uker. Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.

  • Studenten skal gjennomføre individuelle skriftlige arbeidskrav. 
  • Studenten skal presentere sin arbeidspraksis for klassen

 

Vurdering

  • Vurderingsformen av praksis er bestått/ ikke bestått. For å bestå praksis må alle arbeidskrav og praksis være bestått i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene.
  • Når det er tvil om studenten oppfyller læringsutbytte for praksis og står i fare for ikke få bestått praksis, skal studenten orienters om dette snarest. Det skal dokumenteres i vurderingsskjemaet for praksis. Ved stryk i praksis skal studenten få en skriftlig begrunnelse.
  • Fravær utover 10% fører til ikke bestått praksis.
  • Ved ikke bestått praksis har studenten krav på ny praksisperiode. Se Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder § 4-5, pkt. 3.

 

Vurderingsskjema for praksisperiode 2: Barnesykepleie

Benyttes ved underveisvurdering og sluttvurdering

Studentens navn

 

Praksissted

 

Praksisperiode

 

 

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om familiesentrert omsorg
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy innen pleie og omsorg som benyttes på praksisstedet
  • har kunnskap om vanlige sykdommer og utviklingshemning hos barn og ungdom
  • har kunnskap om krise og sorgreaksjoner hos barn, ungdom og familien
  • har kunnskap om målrettet kommunikasjon for å kunne bygge gode relasjoner til barn, ungdom og familien
  • har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoner relevant for fagfeltet
  • har innsikt i sentrale lover og forskrifter aktuelt for fagfeltet barnesykepleie
  • har kunnskap om organisering, roller og aktuelle samarbeidspartnere innen fagfeltet

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i alder og modningsnivå, opplevelser og situasjon kommunisere og samhandle for å bygge relasjon og skape tillit
  • kan kartlegge ressurser, behov og funksjonsnivå hos barn og ungdom og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan delta i behandling og pleie av barn og ungdom ut fra deres individuelle behov
  • kan forberede og veilede barn og ungdom og familien til undersøkelser og prosedyrer
  • kan gi støtte og omsorg til barn, ungdom og familien ut fra deres behov
  • kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet barnesykepleie 

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • møter barn, ungdom og familien med respekt og ivaretar medvirkning og integritet
  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med barn, ungdom og familien, og kollegaer 

 

UNDERVERVEISVURDERING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SLUTTVURDERING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arbeidskrav knyttet til praksis

 

Godkjent

Arbeidskrav 1: Logg

Generell kompetanse

  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med barn, ungdom og familien, og kollegaer 

 

Arbeidskrav 2: Faglig og etisk refleksjon

Kunnskaper

  • har kunnskap om vanlige sykdommer og utviklingshemning hos barn og ungdom
  • har kunnskap om krise og sorgreaksjoner hos barn, ungdom og familien
  • har kunnskap om målrettet kommunikasjon for å kunne bygge gode relasjoner til barn, ungdom og familien
  • har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoner relevant for fagfeltet

 

Ferdigheter

  • kan kartlegge ressurser, behov og funksjonsnivå hos barn og ungdom og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan delta i behandling og pleie av barn og ungdom ut fra deres individuelle behov
  • kan gi støtte og omsorg til barn, ungdom og familien ut fra deres behov

 

Generell kompetanse

  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk

 

 

 

Underveisvurdering foretatt dato __________

 

_________________                   _________________                   _________________    

Student                                           Praksisveileder                              Faglærer

 

Sluttvurdering foretatt dato __________

 

Fravær ______ dager ______timer

 

Studenten har: BESTÅTT/ IKKE BESTÅTT praksis

 

_________________                   _________________                   _________________    

Student                                          Praksisveileder                              Faglærer

 

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Praktisk øving

Arbeidskrav

Veiledning

Refleksjonsdager

Logg

 

Pensumliste

Aktuell litteratur fra øvrige emner.

Selvvalgt tilleggslitteratur.

 

Pensumliste
Integrert del emne 5 Praksisperiode 2: Barnesykepleie