FDE-I Fordypningsemne BIM-I

FDE-I Fordypningsemne BIM-I

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      FDE-I
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      BIM - Teknisk installasjon Nett
    • Studiepoeng
      30
    • Emneansvarlig
      Jonas Hoff Fjeldstad

Om emnet

Emnet Fordypningsemne BIM-I omhandler bygningsinformasjonsmodellering og -modeller. Fokus ligger på forståelsen og nytten av BIM gjennom bruk av programvare, begreper og verktøy for BIM Teknisk Installasjon. Innholdet dekker rutiner ved oppstart, modellering (både innenfor eget fag og tverrfaglig), samarbeid i modellen, planlegging, egen- og tverrfaglig kontroll, samt andre arbeidsoppgaver i et BIM-prosjekt.

  • 3D-modelering og bearbeiding av informasjon 
  • IFC og modellkontroll 
  • Modellbasert tegneforståelse og dokumentasjon 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til ulike BIM-programmer som er i vanlig bruk i bransjen, og kan identifisere programmenes sterke og svake sider innen BIM Teknisk Installasjon 
  • kan utarbeide, lese og tyde fagrelaterte tekniske modeller innenfor bygg- og anleggssektoren 
  • kjenner til de ulike tekniske modeller som er vanlige ved prosjektering av både større og mindre prosjekter, og kan identifisere kravene til tekniske modeller ved de forskjellige fasene i prosjektet 
  • har kunnskap om oppbygging av tekniske modeller, struktur og klassifiseringer etter bransjerelaterte standarder og andre sentrale formater 
  • har kunnskap om hvordan man kan etablere og implementere målinger og effekter (metrics) ved bruk av digitale modeller  
  • har kunnskap om implementering av styringsdokumenter i modeller for bygg- eller anleggsprosjekter  
  • har kunnskap om installasjonsbransjen og kjennskap til samspillet med behovet for BIM-leveranse mellom aktørene i bygg- og anleggsbransjen i prosjektets livsløp 
  • har kunnskap om kartdatum og koordinatsystemer brukt i Norge av aktører i bygg og anleggsbransjen 
  • har kunnskap om georeferering som en nødvendighet for å starte et BIM-prosjekt på en riktig måte 
  • har kunnskap om løsningene for utvidet virkelighet (XR)  
  • har innsikt i forskrifter, normer, norske standarder og preaksepterte løsninger for bygg- og anleggsbransjen 
  • har innsikt i kontraktsformer, styrende dokumenter, håndbøker og manualer 
  • har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser 
  • har kjennskap til geografiske informasjonssystemer (GIS), og forholdet mellom BIM og GIS 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende løsninger for å fremstille visuelle dashbord av etablerte målinger og effekter fra modell 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en BIM- og yrkesfaglig problemstilling 
  • kan anvende ulike BIM-programmer til digitale tekniske installasjoner som er relevant for bygg- og anleggsbransjen 
  • kan anvende relevante bransjeformater for modellering av faglig innhold 
  • kan anvende forskjellig programvare for å generere relevante tegninger, mengdeuttak og dokumentasjon ut fra modeller  
  • kan anvende analyseverktøy for kontroll av blant annet fremdrift, sol og skygge, tomtekvalitet og lignende med bruk av BIM-modell  
  • kan anvende automatisering og parametrisering av enkle og repetitive oppgaver 
  • kan anvende kartdatum og koordinatsystemer i modelleringsprogram  
  • kan kartlegge dataflyt mellom programvare og behovet for ulike filformater til forskjellige formål  
  • kan anvende ulike formater fra datafangst, bestillingstjenester og andre leverandører til etablering av grunnlagsdata og/eller videre bearbeidelse  
  • kan anvende landmålingsinstrumenter for datafangst og høsting med etterarbeid gjennom bearbeidelse og prosessering til bruk i ulike formål  
  • kan anvende digitale tallbehandlingsprogrammer og tekstbehandlere for bearbeidelse, beregninger og dokumentasjon  
  • kan anvende sin BIM-faglige kunnskap for å koordinere digital modellering og tverrfaglig modellkontroll i et bygg- og anleggsprosjekt  
  • kan anvende modellerings- og samhandlingsprogrammer til kvalitetssikring av mengder, klassifisering og regelsjekk av egen fagmodell  
  • kan anvende modellerings- og samhandlingsprogrammer til tverrfaglig kollisjonskontroll, verifisering av funn og byggbarhet  
  • kan produsere resultatdata og tilhørende dokumentasjon ved hjelp av en 3Dmodell både i native format og i ÅpenBIM-konseptet etter behov og for sin fagdisiplin  
  • kan anvende bransjerelatert modellstandard og andre relevante formater til utveksling av informasjon på tvers av ulik programvare og kan nyttiggjøre seg informasjonen i flere ulike BIM-programmer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle sin BIM-kompetanse samt utvikle metodikk for raskt å lære seg nye BIM-programvarer og -prosesser og identifisere programmenes sterke og svake sider  
  • kan utføre modellerings- og kontrollarbeid ved å anvende flere ulike BIM-programmer slik at hen kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig først og fremst innenfor ÅpenBIM  
  • har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av bransjerelevante programmer for kvalitetskontroll og modellsjekking, særlig innenfor modellering av tekniske installasjoner. Programvarene skal ivareta utveksling gjennom ÅpenBIM-formater  
  • har utviklet en etisk holdning til og forståelse av kunstig intelligens (KI) og fornuftig bruk av kunstig intelligens i BIM-programvare, -verktøy og -løsninger 

Arbeidsinnsats

  • Forventet arbeidsinnsats er 810timer (27 timer pr. studiepoeng).
  • Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

Arbeidskrav 

Vurdering bestått/ikke bestått blir gitt ved arbeidskrav. Dersom studenten ikke består et arbeidskrav, har studenten mulighet til å levere det på nytt én gang innen en gitt frist. Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav. 

Studiekrav 

Hvert emne skal sluttvurderes med en karakter. Sluttvurderingen skal dokumentere studentens helhetlige kompetanse knyttet til emner og læringsutbytte. Studiekravene bygger på de temaene som studentene har arbeidet med i arbeidskravene.  

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning 
  • Gruppearbeid 
  • Skrive individuelle læringsnotater 
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Praktisk modellering i læringsgrupper 
  • Skrive i felles læringsblogg
  • Lesing av fagstoff på ITs Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
FDE-I Fordypningsemne BIM-I

Godkjent av

Edvard Refsnes