40TT70J-Nett Mekatronikkstyringer og produksjonssystemer
40TT70J-Nett Mekatronikkstyringer og produksjonssystemer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TT70J-Nett
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramMekatronikk, nettutdanning med samlinger FTT69K
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligGunnar Knutsen, Reidar Hugo Borgersen
Om emnet
Sentrale tema:
- Måleteknikk
- Sekvensielle programmer og PLS
- Pneumatikk og hydraulikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prinsipper for styring og produksjonssystemer
- har kunnskap om måletekniske begreper, sensorer og kalibrering
- har kunnskap om metoder og verktøy for analyse og prosjektering av mekatronikksystemer
- har kunnskap om prinsipper for konstruksjon, programmering og dokumentasjon av mekatronikksystemer
- har kunnskap om utvikling av sekvensielle og kombinatoriske program
- har kunnskap om elektriske, pneumatiske og hydrauliske sensorer og aktuatorer som inngår i mekatronikksystemer
- har kunnskap om sikkerhet og hvordan det gjennomføres i mekatronikksystemer
- kan vurdere valg av styresystem basert på kravspesifikasjon
- kan vurdere styringsmetoder for tilvirkning av produkter
- kan vurdere eget arbeid i henhold til gjeldende lover, forskrifter, normer og standarder
- har kunnskap om bransjer som arbeider innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for prinsipper innen styring og produksjonssystemer
- kan gjøre rede for metoder og verktøy for analyse og prosjektering av mekatronikksystemer
- Kan matematisk beskrive enkle prosesser innen mekatronikk
- kan programmere og dokumentere styringssekvens for et mekatronikksystem
- kan gjøre rede for utvikling av enkle sekvensielle og kombinatoriske program
- kan gjøre rede for valg og bruk av elektriske, pneumatiske og hydrauliske sensorer og aktuatorer som benyttes i mekatronikksystemer
- kan dimensjonere typiske hydrauliske komponenter
- kan gjøre rede for sikkerhet og hvordan det gjennomføres i mekatronikksystemer
- kan reflektere over valg av styresystem, sensorer og aktuatorer basert på kravspesifikasjon
- kan gjøre rede for eget arbeid i henhold til gjeldende lover, forskrifter, normer og standarder
- kan ta hensiktsmessige og begrunnede valg basert på fagstoff og relevant informasjon
- kan reflektere over faglig utførelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide i tråd med etiske krav og retningslinjer for kvalitet og miljø
- kan planlegge, prosjektere og iverksette løsninger for mekatronikksystemer alene, eller som deltaker av en gruppe
- kan utføre arbeid etter oppdragsgivers behov og kravspesifikasjon
- kan bygge relasjoner og kommunisere på tvers av fagområder, og ta del i faglige team og nettverk
- kan bidra med faglige synspunkter på problemstillinger og delta i diskusjoner
- kan bidra til at det utarbeides bruker- og servicedokumentasjon
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
- Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
- Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
- Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
- Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle refleksjonsnotater i forhold til nettsamlingene
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium