40TT70F-Nett Hovedprosjekt
40TT70F-Nett Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TT70F-Nett
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramMekatronikk, nettutdanning med samlinger FTT69K
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligReidar Hugo Borgersen
Om emnet
Sentrale tema:
- Prosjektstyring, fremdriftsplanlegging, statusrapportering, prosjektbeskrivelser og gruppearbeid.
- Veiledning i valg av realistisk tema for prosjektoppgaven.
- Definering av ansvarsområder, samt arbeidsfordeling inkl. ledelsesansvar.
- Oppsett av fremdriftsplan med ressurs -og tidsperspektiv.
- Formelle prosjektmøter.
- Skriving av prosjektrapport etter standard oppsett for rapportskriving.
- Presentasjon av prosjektet for veiledere og andre studenter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man skriver en teknisk rapport om et prosjekt.
- har kunnskap om møteledelse og referatskriving.
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen.
- har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt.
- kan vurdere eget prosjekt i forhold til normer og krav.
- kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet.
- har kunnskap om styring av prosjekt etter fremdriftsplaner og målformuleringer.
- kan med basis i studiet, planlegge, gjennomføre og dokumentere et problemorientert prosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver.
- kjenne kontrakter.
- kjenne til ledelsesutfordringene knyttet til en prosjektprosess.
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling.
- kan delta i teamarbeid, planlegge, styre, lede, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat.
- kan utarbeide en teknisk rapport om et prosjekt.
- kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk.
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt.
- kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeid på en arbeidsplass.
- kan utføre en muntlig presentasjon.
- kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt.
- kan bruke prosjektarbeid som metode.
- kan gjennomføre et prosjekt på oppdrag fra bedrifter for å utvikle og dokumentere produkter, produksjonsprosesser eller tjenester.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer.
- har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende.
- kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov.
- kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt.
- kan arbeide i team som har ansvar for flere fagfelt.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal leveres følgende arbeidskrav og studiekrav.
Gruppe:
- Prosjektbeskrivelse
- Prosjektplakat
- Statusrapporter (Skriftlig/muntlig)
- Loggbokføring med timelister
- Prosjektrapport
- Muntlig fremføring / presentasjoner i plenum
Individuelt:
- Individuelt refleksjonsnotat
Det er krav til oppfølging / gjennomføring av fremdriftsplaner og jevnlig kontakt med veileder.
Vurdering
Avsluttende vurdering består av to studiekrav som gir emnekarakter. En prosjektrapport som teller 40% i vurderingen og en individuell muntlig høring som teller 60% i vurderingen. Hvis man får karakteren F på et av studiekravene, vil samlet karakter gi F.
I den individuelle muntlige høringen vil studenten bli stilt ovenfor et panel bestående av veileder og sensor. Vurderingen vil være basert på studentens muntlige prestasjon.
Sluttvurderingen av emnet vurderes med bokstavkarakter A-F.
Alle arbeidskrav leveres/gjennomføres til angitte frister, og vil bli vurdert som bestått / ikke bestått. Alle arbeidskrav må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Hovedprosjektet utføres som gruppe i samarbeid med industri/næringsliv innenfor rammene gitt i retningslinjer på læreplattformen.
- Innhenting av relevant faginformasjon.
- Veiledning over læringsplattform eller direkte mot veileder.
