40TT70C Energiteknikk
40TT70C Energiteknikk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TT70C
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramMekatronikk, heltid FTT70H
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligGunnar Knutsen, Paul Christian Jensen
Om emnet
Sentrale tema:
- Termodynamikk inkl. varme- og energiteknikk
- Termodynamikkens 1. og 2. lov
- Fysiske og termodynamiske prinsipper som ligger til grunn for målesystemet.
- Energitekniske beregninger inkludert masse og energibalanse
- Energiformer
- Varmeoverføring, varmeveksling og varmestrøm
- Entalpi og bruk av entalpi
- Gass og egenskapene til gasser
- Fuktig luft og luftkondisjoneringsanlegg
- Kompressorer og trykkluft
- Pumpesystem og strømning
- Dampprosesser
- Kulde og varmeprosesser
- Batteriteknologi
- Grunnleggende elektrokjemi
- Ulike batteriteknologier og materialvalg
- Utvikling og bruk
- Energisystemer
- Etablerte og nye energisystemer
- Ulike energibærere
- Elektriske maskiner virkemåte, virkningsgrad og muligheter
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om termodynamikkens grunnbegreper, samt oppbygningen og virkemåten til aktuelle energisystemer.
- har kunnskap om å beregne arbeid, energi og effektbehov, og ulike former for omsetning av energi.
- har kunnskap om energitekniske beregninger.
- har kunnskap om grunnleggende kjemi og elektrokjemi.
- har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energisystemer.
- har kunnskap om energiomsetning i ulike elektriske maskiner.
- har kunnskap om batteriteknologier og hva som preger ny utvikling.
- kan vurdere eget arbeid i henhold til energiteknikk, lover, forskrifter, normer og standarder.
- kjenner til energiteknikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen energiteknikk.
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for bruk av termodynamikkens lover på energisystemer og anlegg.
- kan analysere systemer og anlegg med hensyn på energi og massebalanse.
- Kan identifisere energitekniske utfordringer og foreslå tiltak.
- kan gjøre rede for prinsipper i energiforsyning, produksjonsmetoder og distribusjon.
- kan gjøre rede for aktuelle batteriteknologier og hva som preger ny utvikling.
- kan reflektere over eget arbeid i henhold til gjeldende HMS-regler, lover, forskrifter, normer og standarder.
- kan reflektere over energiteknikkens miljøpåvirkning og plass i samfunnet.
- kan reflektere over egne utviklingsmuligheter innen energiteknikk.
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger.
- kan gjøre rede for oppbygging, virkemåte og virkningsgrad av elektriske maskiner og aktuelle energisystemer.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan vurdere anlegg og utstyr med hensyn på energiforbruk og virkningsgrad gjennom å gjøre nødvendige forenklinger og anvende teori.
- kan identifisere muligheter, samt planlegge, prosjektere og iverksette løsninger for energiteknikk.
- kan utføre arbeid etter oppdragsgivers behov.
- kan bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fagområder.
- kan bidra med faglige synspunkter på problemstillinger og delta i diskusjoner.
- kan arbeide i tråd med etiske krav og retningslinjer for kvalitet og miljø.
- kan bidra til organisasjonsutvikling.
- kan bidra til at det utarbeides bruker- og servicedokumentasjon.
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
- Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
- Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
- Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
- Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Individuelt og gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Individuelle og gruppe lab oppgaver/arbeid
- Selvstudium