40TM62G Norsk på ledelsesnivå
40TM62G Norsk på ledelsesnivå
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TM62G
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramDekksoffiser på ledelsesnivå
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng3
- EmneansvarligFredrik Engh
Om emnet
Studenten skal kunne kommunisere skriftlig og muntlig på en hensiktsmessig måte, og skal mestre ulike skriveroller etter situasjon og formål, som deltaker i den maritime næringen og samfunnsliv for øvrig.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Kjenner til norsk språk -og kulturutvikling i en globalisert verden.
- Kjenner til retoriske virkemidler i kommunikasjon.
- Forstår forholdet mellom språk og makt.
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende presentasjonsverktøy bevisst for å nå en målgruppe
- Kan lede ulike muntlige kommunikasjonssituasjoner
- Kan tolke sammensatte tekster
- Kan anvende retoriske virkemidler i en kommunikasjonssituasjon
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere over egne holdninger og verdier som leder
- Er bevisst egen og andres rolle i ulike kommunikasjonssituasjoner
- Kan lede planlegging og gjennomføring av et arbeid på tvers av emne
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsinnsats er 81 timer.
- 3 obligatoriske individuelle arbeidskrav. Praktiske, muntlige eller teoretiske arbeidskrav. Læringsnotater.
- Arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått.
- Studiekrav
Vurdering
Studiekrav som gis karakter A-F, hvor disse slås sammen til sluttkrakater.
Siste oppgave vektes tyngst. Det kan bli foretatt en muntlig høring som vil være med på å sette avsluttende karakter.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Nettundervisning, gruppearbeid, studentpresentasjoner, veiledning, prosjektarbeid og individuelle innleveringer.
Bruk av fullstendige setninger i skriftlige oppgaver, presis fremstilling av et budskap både skriftlig og muntlig, struktur, lesbarhet av skrift
Pedagogiske metoder
Kommunikativ tilnærming ved hjelp av aktiviteter som rollespill, intervjuer, utfyllingsoppgaver, produksjon av egne tekster, spill, språkutveksling, undersøkelser, pararbeid, gruppearbeid, presentasjoner, likemannslæring og lignende.
