40TM62D Maritim engelsk på ledelsesnivå
40TM62D Maritim engelsk på ledelsesnivå
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TM62D
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramDekksoffiser på ledelsesnivå
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng3
Om emnet
Hovedformålet med faget maritim engelsk er at studentene "klart og utvetydig gir og mottar kommunikasjon" (ref STCW tabell A-II / 2).
Formålet med språklæring er å forbedre studentens fire ferdigheter (lytte, snakke, lese og skrive), med et grunnlag bygd på god grammatikk og
stort ordforråd, herunder teknisk og maritim sjargong.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om internasjonale krav innen sjøfart.
- har tilstrekkelige språkkunnskaper til å være en god leder og teamarbeider i et maritimt mannskap.
- har tilstrekkelig kunnskap i maritim teknisk terminologi på engelsk for å kunne manøvrere og håndtere et skip under alle forhold.
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere mulige risikoer og konsekvenser ved håndtering av anlegg, maskinsystemer og tjenester.
- kan på en klar og korrekt måte gi engelskspråklige ordrer og meldinger som er relevante for et sikkert og trygt arbeidsmiljø om bord og for vern av det marine miljø.
- kan bruke engelsk til å formidle forståelse av lovgivende tekster, og kan på både skriftlig og muntlig engelsk vurdere eget arbeid i forhold til internasjonale krav innen sjøfart.
Generell kompetanse
Studenten
- gir og mottar klar og utvetydig kommunikasjon på engelsk.
- kan, på engelsk, utveksle synspunkter og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
- kan planlegge og utføre sine offiserplikter i et multinasjonalt mannskap i tråd med etiske krav og retningslinjer innen sjøfart.
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsinnsats er 81 timer.
- 3 obligatoriske individuelle arbeidskrav. Praktiske, muntlige eller teoretiske arbeidskrav. Læringsnotater.
- Hvert arbeidskrav omhandler sentrale emner i STCW`s kompetanseområder.
- Arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått.
- Arbeidskrav må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen
- Individuelle prøver kan gjennomføres, 2-4 timer pr. prøve (avhengig av størrelsen på emnet og temaets andel av emnet), skriftlig eller muntlig.
- Prøvene vurderes til karakter A-F.
- Prøvene er kun veiledende og må ikke være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.
Vurdering
Eksamen
Avsluttende individuell 4 timers skriftlig skoleeksamen i 4. semester.
Lokal gitt eksamener i emnet.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen,
Karakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Nettundervisning, gruppearbeid, studentpresentasjoner, veiledning, prosjektarbeid og individuelle innleveringer.
Bruk av fullstendige setninger i skriftlige oppgaver, presis fremstilling av et budskap både skriftlig og muntlig, struktur, lesbarhet av skrift
Pedagogiske metoder
Kommunikativ tilnærming ved hjelp av aktiviteter som rollespill, intervjuer, utfyllingsoppgaver, produksjon av egne tekster, spill, språkutveksling, undersøkelser, pararbeid, gruppearbeid, presentasjoner, likemannslæring og lignende.
