40TK50B Automatisering
40TK50B Automatisering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TK50B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramProsessindustri+ nettutdanning med samlinger
- Studiepoeng20
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Det er viktig for operatørene å ha grunnleggende digital forståelse. Prosessindustri + tar ikke sikte på å lære opp studentene i avansert programmering og/eller utvikling av avansert programvare. Studiet skal løfte studentenes kompetanse på teknologisk utvikling, bruk av teknologi, og gi dem forståelse for at ny teknologi gir nye muligheter.
Det er også et økende behov for at operatører utvikler sin forståelse for innsamling og bruk av data. En operatør bør ha god forståelse for bedriftens styresystem, input – output, alarm- og eventsystem. Produksjonssystemene genererer store mengder data der en del, men ikke alle, benyttes til effektiv drift og prosessoptimalisering. Operatørene blir presentert for tabeller og statistikker som må tolkes. Mengden data vil bare øke fremover, for eksempel gjennom økt bruk av sensorteknologi, og gjennom Prosessindustri + skal studentene øke forståelsen av hva datamateriale kan gi av informasjon og gjøre dem rustet til å tilpasse produksjonen på best mulig måte.
Sentrale temaer:
- Styresystemer og PLS’er
- Forståelse av styresystemets oppbygging og bestanddeler
- Alarm- og eventsystem
- Input -Output til styresystemet
- Motorstyring
- Risikostyring: SIL 1 til 4
- Maskinsikkerhet for PLS - styrte maskiner
- Feilsøking i styresystemet
- Instrumentering og måleprinsipper
- Måling av fysiske og kjemiske variable
- Reguleringsteknikk
- Grunnleggende reguleringsteknikk
- Kaskade
- Foroverkobling
- PID – PIDA
- Datainnsamling og tolking av data
- Historiske data som tidsserier og relasjonsdatabaser
- MES systemet
- Trending og trendteknikk
- Statistisk prosesskontroll
- Prøvetaking og representative prøver
- Datahåndteringsverktøy
- Digitalisering og teknologisk utvikling
- Et historisk tilbakeblik
- Datasikkerhet (security og ikke safety)
- Forståelse for begreper: Big Data, IOT, Robot, kunstig intelligens og kognitiv læring
- Industri 4.0 og teknologisk utvikling
- Forståelse for sentrale begreper
- Muligheter og utfordringer ved ny teknologi
- Datasikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap omstyresystemer og PLS-er
- har kunnskap om instrumentering og måleprinsipper
- har kunnskap om grunnleggende reguleringsteknikk
- har kunnskap om datainnsamling og tolking av data, maskinlæring
- har kunnskap om digitalisering og teknologisk utvikling
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjøre rede for styresystemers oppbygning og de enkelte bestanddeler
- kan utføre feilsøking med tilgjengelige hjelpemidler
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
- kan reflektere over resultat fra målinger
- kan reflektere over konsekvenser ved endringer eller svikt i styresystem
- kan overvåke produksjonsprosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan formidle problemstillinger og forslag til forbedringer på tvers av fagfelt og verdikjede
- har forståelse for aktuelle begreper og uttrykksformer tilknyttet automatisering i industrien
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsmengde er 540 timer (27 timer pr. studiepoeng).
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
- Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
- Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
- Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
- Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger/undervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Praksisorientert undervisning
- Bedriftsbesøk
- Selvstudium