40TE85L Dataanalyse
40TE85L Dataanalyse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE85L
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramProsess- og energiledelse
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Kompetanse innen datafangst og dataanalyse er en sentralt for å drive effektiv forbedring av blant annet energi- og ressursutnyttelse, produksjonsprosesser, vedlikeholdsaktiviteter og miljøytelse.
Emnet skal hjelpe studentene til å øke dataforståelse ved å lære mer om:
- Datainnhenting
- Lese og forstå
- Analysere
- Skrive
- Visualisere og kommunisere data
Kunnskapen skal hjelpe oss i å:
- Stille de riktige spørsmålene om data
- Bygge kunnskap
- Argumentere ved hjelp av data
- Ta beslutninger basert på data
- Kommunisere en mening til andre
- Forståelse av datakilder og oppbygging, analysemetoder og teknikker
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike databaser og systemer for innhenting av data
- har kunnskap om metoder og tekniker for å hente inn og behandle data
- har kunnskap om viktigheten av kvalitet av produksjonsdata
- har innsikt i betydningen av datasikkerhet
- har innsikt i produksjonsdata sin rolle i beslutningstaking
- har innsikt i muligheter som ligger i ulike verktøy for visualisering av produksjonsdata
- har forståelse for ulike verktøy og programmer brukt i automatisert produksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om data som underlag for beslutningstaking i eget arbeid
- kan hente inn, renske data, analysere og presentere data på en effektiv måte
- kan anvende kunnskap til å kartlegge og vurdere produksjonsdata og målinger
- kan anvende kunnskap til å gjennomføre feilsøking i produksjonsdata
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av riktig datafangst og riktig bruk av data i bedriften
- har forståelse for datavariasjon og datakvalitet.
- har forståelse for eget arbeid og sin rolle i virksomheten
- kan formidle problemstillinger og forslag til forbedringer på tvers av fagfelt og verdikjede
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på arbeidskrav
- Løse oppgaver individuelt og i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett