40TE85K Kjemi og miljø
40TE85K Kjemi og miljø
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE85K
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramProsess- og energiledelse
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Emnet kjemi og miljø danner grunnlag for å dypere inn i kjemiske og termodynamiske prosesser. Det vil hjelpe oss i å forstå korrosjon, aldring av materialer og kjemiske stoffers egenskaper. Det vil også hjelpe studenten til å få en faktabasert tilnærming til dagens energi og miljøutfordringer. Emnet vil også gi en introduksjon til teknologier for håndtering av utslipp til luft og vann.
Tema i emnet:
Generell og uorganisk kjemi
- Oksidasjon og reduksjon
- Kjemiske formler og navnsettingregler
- Kjemiske reaksjoner, støkiometri og likevekt
- Reaksjonsligninger
- Syrer og baser
- Løsninger og konsentrasjonsberegninger
Elektrokjemi kjemi
- Spenningsrekka
- Galvaniske celler
- Elektro galvanisk korrosjon
Organisk kjemi
- Organiske stoffer og materialer
- Isometri
- Reaksjonstyper
Kjemi og miljø
- Rensing av utslipp til luft
- Vannforurensing og vannrensing
- Stråling og strålevern
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende kjemi som atomteori, periodiske system og kjemiske bindinger.
- har kjennskap til IUPACs navnsettingsregler.
- har kunnskap om ulike kjemiske reaksjoner og reaksjonslikninger i uorganisk og organisk kjemi inkludert energiforandringer ved reaksjoner.
- har kunnskap om relevante beregninger innen uorganisk og organisk kjemi.
- har kunnskap om grunnleggende elektrokjemi.
- har kunnskap om organiske forbindelser og deres egenskaper.
- har kjennskap til fremstilling, anvendelse, og analyse- og separasjonsmetoder innen organiske kjemi.
- har en overordnet kunnskap om helse og miljøpåvirkning ved ulike kjemiske materialer og prosesser.
- har en overordnet kunnskap om prosesser for rensing av avløpsvann og utslipp til luft.
- kjenner til kjemifagets historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet.
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagretning kjemi .
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for periodesystemet og kjemiske tabeller som verktøy for å forklare egenskapene til grunnstoffer og deres forbindelser.
- kan gjøre rede for reaksjonslikninger og utføre aktuelle beregninger innenfor uorganisk og organisk kjemi.
- kan kartlegge og anvende informasjon om elektrokjemiske systemer.
- Kan utføre forsøk på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte, samt kunne vurdere feilkilder, observere, tolke, reflektere og presentere resultater.
- Kan redegjøre for egenskaper til organiske forbindelser samt fremstilling og bruk.
- kan finne og henvise til informasjon fra stoffkartotek og aktuelle oppslagsverk og vurdere relevansen for en kjemisk problemstilling.
- kan kartlegge en kjemisk reaksjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for justeringer og tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise god forståelse for kjemiske stoffer og reaksjoner.
- har forståelse for elektrokjemiske systemer og egenskaper ved ulike bestanddeler.
- kan basert på kunnskap foreslå og drive forbedringsprosjekter innenfor området som innebærer kjemiske prosesser.
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeid på et kjemilaboratorium alene og som deltaker i gruppe på en sikkerhetsmessig, miljømessig, effektiv og etisk riktig måte.
- kan utveksle synspunkter og delta i faglige diskusjoner.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på arbeidskrav
- Løse oppgaver individuelt og i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett