40TE85E Effektiv kommunikasjon
40TE85E Effektiv kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE85E
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramProsess- og energiledelse
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng5
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Emnet gir studentene et solid grunnlag i profesjonell skriftlig og muntlig kommunikasjon, med fokus på yrkesrelevante kontekster på både norsk og engelsk, med hovedfokus på engelsk. Studentene opparbeider kunnskap om skriftlige sjangre og forskjellen mellom formell og uformell kommunikasjon, engelsk fagterminologi, og prinsipper for kritisk kildebruk og etterrettelig dokumentasjon. De får også innsikt i bruken av digitale verktøy for tekstproduksjon, deling og presentasjon, samt en forståelse av retoriske begreper og appellformer for å bygge overbevisende kommunikasjon.
Gjennom emnet utvikler studentene ferdigheter i å skrive og tilpasse profesjonelle tekster for ulike målgrupper og situasjoner, anvende digitale verktøy effektivt, og bruke retoriske teknikker til å formulere saklig argumentasjon. Studentene lærer også å tilpasse språk og kommunikasjon til forskjellige kulturelle sammenhenger, og de får øvelse i tekststrukturering, flyt og korrekt språkbruk.
Emnet vektlegger utvikling av generell kompetanse i tilpasning av kommunikasjon til mottaker og situasjon, refleksjon over språk og identitet i profesjonelle sammenhenger, og samarbeid om tekstproduksjon i team. Emnet gir dermed studentene en helhetlig kompetanse i å kommunisere presist, effektivt og profesjonelt i ulike yrkeskontekster.
Temaer i emnet:
Profesjonelt språk
- Fagterminologi
- Formulering og argumentasjon
Møteledelse og -deltakelse
- Kommunikasjon
- Presentasjoner
Formidling og rapportering
- Profesjonelle tekster
- Tekniske rapporter
- Referater
Digitale verktøy i kommunikasjon
- Word og PowerPoint
- Etikk og praktisk bruk av kunstig intelligens
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skriftlige sjangre og forskjeller mellom formell og uformell kommunikasjon.
- kjenner til norsk og engelsk fagterminologi, både muntlig og skriftlig, knyttet til profesjonell tekstproduksjon.
- har innsikt i digitale verktøy for tekstproduksjon, deling, dokumenthåndtering og presentasjon.
- forstår prinsipper for kritisk og etterrettelig kildebruk.
- har innsikt i retoriske begreper og appellformer, og forstår hvordan disse brukes for å bygge overbevisende kommunikasjon.
Ferdigheter
Studenten
- kan skrive og tilpasse profesjonelle tekster til spesifikke målgrupper og kontekster.
- kan anvende digitale verktøy hensiktsmessig for produksjon, deling, og presentasjon av fagtekster.
- kan utvikle saklig argumentasjon, reflektere over egen tekst, og anvende retoriske teknikker i muntlig og skriftlig kommunikasjon.
- kan tilpasse språk og form for å kommunisere effektivt på tvers av kulturer og i ulike arbeidslivskulturer.
- kan strukturere tekster for å oppnå god flyt, samt benytte korrekt grammatikk og setningsstruktur i profesjonell kommunikasjon.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke språklige virkemidler for å tilpasse kommunikasjonen til ulike mottakere.
- kan reflektere over betydningen av språk og identitet i profesjonelle sammenhenger.
- kan utveksle synspunkter og samarbeide om tekstproduksjon og kommunikasjonsoppgaver i team.
- behersker teknikker for tekstbinding og nyansert uttrykksmåte i profesjonell kommunikasjon.
- kan bruke retoriske og språklige verktøy til å kommunisere presist og effektivt i yrkessammenhenger.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 135 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på arbeidskrav
- Løse oppgaver individuelt og i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på Its Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett