40TE85C Mellommenneskelig samspill
40TE85C Mellommenneskelig samspill
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE85C
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramProsess- og energiledelse
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Forståelse for kommunikasjonsprosesser, presentasjonsteknikker, gruppedynamikk, motivasjon og organisasjonskultur er viktig kompetanse for alle ansatte. Dette er kompetanse man behøver for å kunne fungere godt i team og i samarbeid med kollegaer. Gjennom emnet mellommenneskelig samspill vil studentene få økt den kompetansen bedriftene etterspør.
Kommunikasjonsprosesser
- Ulike kommunikasjonsmodeller
- Formidling
- Dialog
Relasjonskompetanse
- Relasjonell adferd
- Tillit
- Væremåte og kroppsspråk
- Motivasjon
Organisasjonskultur og teamutvikling
- Hva er organisasjonskultur?
- Modeller for kulturoppbygning
- Teamutvikling – forståelse og tillit
- Etablering av felles mål
Etikk
- Grunnleggende etikk
- Yrkesetikk
Konflikthåndtering
- Ulike typer konflikter
- Konfliktløsningsmodeller
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjonsteori.
- har kunnskap om relasjonsbygging.
- har kunnskap om gruppe/team – og samarbeidsprosesser.
- har kunnskap om motivasjonsteori.
- har innsikt i organisasjonskultur og organisasjonsutvikling.
- har innsikt i de yrkesetiske retningslinjer som er gjeldende for virksomheten.
- har kunnskap om rolleteori.
Ferdigheter
Studenten
- kan finne, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig.
- kan anvende de yrkesetiske retningslinjer som er gjeldende for virksomheten.
- bidrar aktivt for å skape et godt samarbeidsklima.
- Kan anvende rolleteori til å forstå gruppeprosesser.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag og nivå.
- har forståelse for betydningen av egen rolle i utvikling av organisasjonskultur/ praksisfellesskap.
- har forståelse for kommunikasjon som et verktøy i mellommenneskelig samspill.
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse av yrket.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle refleksjonsnotater i forhold til nettsamlingene
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium