Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

40TE67G Nett Måle- og reguleringsteknikk

40TE67G Nett Måle- og reguleringsteknikk

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TE67G Nett
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Automatisering - nettutdanning med samlinger
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Johan Olav Brakestad

Om emnet

Faglig ledelse (integrert)  

Reguleringsteknikk  

Måling og instrumentering

Normer og standarder  

Dokumentasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om reguleringssystemer benyttet i automatiserte anlegg 
  • har kunnskap om målemetoder, analyseverktøy og teknisk utstyr som anvendes på automatiserte anlegg 
  • har kunnskap om hvordan måle- og reguleringsteknikk kan bidra til energioptimalisering
  • har kunnskap om matematiske modeller benyttet innen måle- og reguleringsteknikk
  • har kunnskap om hvordan reguleringssystemer kan integreres i bedriftens totale databehandlingssystemer 
  • har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer innen automasjonsfaget 
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til gjeldende myndighetskrav på automatiserte anlegg som lover, forskrifter, normer og internasjonale standarder 
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet reguleringstekniske systemer  

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine valg med hensyn til teknisk kvalitet og integrering i et større system i et automasjonsanlegg 
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy og metoder for planlegging og gjennomføring av prosjektaktiviteter i et automatisert anlegg  
  • kan anvende simulerings- og analyseverktøy samt ulike metoder for optimalisering av reguleringstekniske systemer 
  • kan anvende eksperimentbaserte metoder for innstilling av reguleringssystemer
  • kan utvikle og anvende matematisk modell for lineære 1. ordens, systemer med en regulert variabel, og benytte denne til innstilling og optimalisering av systemet
  • kan anvende bedriftens totale databehandlingssystemer ved å integrere reguleringssystemer tilknyttet produksjonsprosesser  
  • kan reflektere over simulerings- og analyseresultater for kontroll av reguleringstekniske systemer
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt 
  • kan kartlegge problemstillinger i et automatisert anlegg i sammenheng med reguleringstekniske systemer og identifisere behov  
  • kan kartlegge funksjonsfeil i reguleringstekniske systemer ved feilsøking og behov for iverksetting av tiltak 

Generell kompetanse

 

Studenten 

  • kan planlegge, gjennomføre og drifte reguleringstekniske systemer på automatiserte anlegg som deltaker eller leder i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer og myndighetskrav for sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk 
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene og juridiske retningslinjer for personvern 
  • kan planlegge og gjennomføre arbeid på automatiserte anlegg ved å utøve tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse på automatiserte anlegg innenfor rammene av gjeldende myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk  
  • kan utføre og forestå arbeid med å forbedre/optimalisere lineære reguleringssystemer av 1. orden med èn regulert variabel.
  • kan utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav 
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler 
  • kan utveksle synspunkter med andre innenfor automatiseringsbransjen og drøfte løsninger for effektivt vedlikehold og optimalisering av reguleringstekniske systemer 
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedring

Arbeidsinnsats

  • 9 læringsnotater
  • 2 oppgaver

Vurdering

Vurderingsformer

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgaver av faglærer
  • Summative tester som må bestås

Sluttvurdering

  • Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor med karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
  • Delta i læringsgrupper
  • Laboratorieforsøk
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i felles læringsblogg
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur

Pensumliste

Måle- og reguleringsteknikk:

  • Haugen, Finn A. Reguleringsteknikk
  • Bjørnar Larsen, Bjørnar. Instrumentering og måleteknikk
Pensumliste
40TE67G Nett Måle- og reguleringsteknikk