40TE67C Nett Elektriske systemer
40TE67C Nett Elektriske systemer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE67C Nett
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramAutomatisering - nettutdanning med samlinger FTE67K
- Studiepoeng15
- EmneansvarligJohan Olav Brakestad
Om emnet
Emnekode Elkraft: 40TE66C
Emnekode Automatisering: 40TE67C
Tema:
Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser
Magnetisme og statisk elektrisitet
Måleteknikk og laboratoriearbeid
Tegne- og simuleringsverktøy
Dokumentasjon og regelverk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende elektriske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
- har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder/spenningskilder
- har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
- har kunnskap om måleteknikk for elektriske systemer og bruk av relevant måleverktøy
- har kunnskap om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro.
- kan vurdere om dokumentasjon er i henhold til gjeldende bransjestandarder og krav til kvalitet for arbeid med elektriske systemer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
- kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
- kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektriske kretselementer og systemer, og vurdere måleresultatene
- kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektriske systemer. og justere disse under utførelse av faglig veiledning
- kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
- kan gjøre rede for selvinduktans, kapasitans, resistans, fasekompensering, effekttap og spenningsfall
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektriske systemer og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter kundens behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektriske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektriske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Arbeidsinnsats
- 12 læringsnotater
- 2 oppgaver med simuleringsverktøy
- 2 oppgaver med elektronisk tegneverktøy
Vurdering
Vurderingsformer
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
- Summative tester som må bestås
Sluttvurdering
- Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Øvelse med bruk av simuleringsverktøy, både individuelt og i gruppe
- Individuell øvelse i bruk av elektronisk tegneverktøy
Pensumliste
Elektriske systemer:
- Rolf Haug, Elektriske systemer for teknisk fagskole, ISBN: 9788242005571
- Mikrokontroller til simulering