40TE67C Nett Elektriske systemer

40TE67C Nett Elektriske systemer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TE67C Nett
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Automatisering - nettutdanning med samlinger
    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Johan Olav Brakestad

Om emnet

Emnekode Elkraft: 40TE66C
Emnekode Automatisering: 40TE67C

Tema:

Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser

Magnetisme og statisk elektrisitet

Måleteknikk og laboratoriearbeid

Tegne- og simuleringsverktøy

Dokumentasjon og regelverk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende elektriske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder/spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om måleteknikk for elektriske systemer og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskap om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro.
  • kan vurdere om dokumentasjon er i henhold til gjeldende bransjestandarder og krav til kvalitet for arbeid med elektriske systemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektriske kretselementer og systemer, og vurdere måleresultatene
  • kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektriske systemer. og justere disse under utførelse av faglig veiledning
  • kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan gjøre rede for selvinduktans, kapasitans, resistans, fasekompensering, effekttap og spenningsfall
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektriske systemer og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter kundens behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektriske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger
  • kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektriske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon

Arbeidsinnsats

  • 12 læringsnotater
  • 2 oppgaver med simuleringsverktøy
  • 2 oppgaver med elektronisk tegneverktøy

Vurdering

Vurderingsformer

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
  • Summative tester som må bestås

Sluttvurdering

  • Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Øvelse med bruk av simuleringsverktøy, både individuelt og i gruppe
  • Individuell øvelse i bruk av elektronisk tegneverktøy

Pensumliste

Elektriske systemer:

  • Rolf Haug, Elektriske systemer for teknisk fagskole, ISBN: 9788242005571
  • Mikrokontroller til simulering
Pensumliste
40TE67C Nett Elektriske systemer