40TE66A-Nett Automatiserte- og reguleringssystemer

40TE66A-Nett Automatiserte- og reguleringssystemer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40TE66A-Nett
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Elkraft, nettutdanning med samlinger FTE66K
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Karl-Berge Rød

Om emnet

Dette emnet skal gi studenten kunnskap til å kunne bidra ved feilsøking, utbedring og utvidelser innen automatiserte styrings- og reguleringssystem i industriprosesser, bygg og andre sektorer.

Det skal også gi studenten kunnskap til å utføre riktig valg av bygningsautomatisering for å automatisere og samordne styringen over VVS, energi, belysning m.m. i og utenfor bygninger og dimensjonering av elektrisk utstyr og maskiner.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om beregninger og dokumentasjon for automatiserte system etter gjeldende normer og forskrifter 
  • har kunnskap om strømforsyning over ekomnett, reguleringstekniske prinsipper, byggautomatisering, energikretser og styrestrømkretser med programmerbare styringer
  • har kunnskap om analoge og digitale signaler og bruk av disse ved bruk av styring og regulering
  • har kunnskap om risikovurderinger og sikkerhetsfilosofi ved automatiserte anlegg med vekt på elektrisk sjokk, induserte spenninger, overbelastning og kortslutning
  • har kunnskap om hvordan automatiserte installasjoners egenskaper påvirkes av aldring og ytre påkjenninger som f.eks. trykkvariasjoner, temperatur og fuktighet
  • har kunnskap om anvendt styrings- og reguleringsteknikk
  • har kunnskap om EMC og EMI i elektriske og automatiserte system
  • kan vurdere utførelse av automatiserte system opp mot gjeldene forskrifter og normer
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen automatiserte system
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen automatiserte anlegg

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for bruk av elektroniske verktøy ved prosjektering, kontrahering og framstilling av dokumentasjon av automatiserte system
  • kan gjør rede for valg av automatiserte system som anvendes til lavenergiløsninger og byggautomatisering
  • kan gjøre rede for beregninger og dokumentasjon av vernetiltak i automatiserte system
  • kan finne og henvise til lover, forskrifter, normer, datablader og faglitteratur og vurdere relevansen for automatiserte anlegg
  • kan stille inn reguleringssystemer ved eksperiment- og modellbaserte metoder
  • kan utføre og forestå arbeid med å forbedre/optimalisere reguleringssystemer (lineære, singelvariabel systemer av 1. orden).
  • kan kartlegge og feilsøke installerte automatiserte anlegg og vurdere behov for iverksetting av tiltak
  • kan bruke metoder og verktøy som anvendes ved risikovurdering, planlegging og dokumentasjon av automatiserte system
  • Kan utføre og gjøre rede for overvåking, styring og sikring av elektriske produksjon- og distribusjonsnett
  • kan gjøre rede for valg av løsninger etter kundens behov og som oppfyller krave til sikkerhet, klima, miljø og kvalitet

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan planlegge og dokumenter automatiserte system alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav, retningslinjer, sikkerhet og relevante lover og forskrifter
  • kan utføre arbeid på automatiserte system etter kundens behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen automatiserte systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med medarbeidere som arbeider med automatiserte anlegg og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for gjennomføring av prosjekt
  • kan utøve faglig ledelse

Arbeidsinnsats

  • 8 arbeidskrav - læringsnotater
  • 2 arbeidskrav

Vurdering

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte arbeidskrav av faglærer
  • Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i felles læringsblogg
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Øving individuelt og i grupper med et dataprogram for dimensjonering og dokumentasjon

Pensumliste

Finn Aakre Haugen, Reguleringsteknikk, 2. utgave, ISBN: 978-82-450-1684-0

Pensumliste
40TE66A-Nett Automatiserte- og reguleringssystemer