40TE66A-Nett Automatiserte- og reguleringssystemer
40TE66A-Nett Automatiserte- og reguleringssystemer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE66A-Nett
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramElkraft, nettutdanning med samlinger FTE66K
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKarl-Berge Rød
Om emnet
Dette emnet skal gi studenten kunnskap til å kunne bidra ved feilsøking, utbedring og utvidelser innen automatiserte styrings- og reguleringssystem i industriprosesser, bygg og andre sektorer.
Det skal også gi studenten kunnskap til å utføre riktig valg av bygningsautomatisering for å automatisere og samordne styringen over VVS, energi, belysning m.m. i og utenfor bygninger og dimensjonering av elektrisk utstyr og maskiner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om beregninger og dokumentasjon for automatiserte system etter gjeldende normer og forskrifter
- har kunnskap om strømforsyning over ekomnett, reguleringstekniske prinsipper, byggautomatisering, energikretser og styrestrømkretser med programmerbare styringer
- har kunnskap om analoge og digitale signaler og bruk av disse ved bruk av styring og regulering
- har kunnskap om risikovurderinger og sikkerhetsfilosofi ved automatiserte anlegg med vekt på elektrisk sjokk, induserte spenninger, overbelastning og kortslutning
- har kunnskap om hvordan automatiserte installasjoners egenskaper påvirkes av aldring og ytre påkjenninger som f.eks. trykkvariasjoner, temperatur og fuktighet
- har kunnskap om anvendt styrings- og reguleringsteknikk
- har kunnskap om EMC og EMI i elektriske og automatiserte system
- kan vurdere utførelse av automatiserte system opp mot gjeldene forskrifter og normer
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen automatiserte system
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen automatiserte anlegg
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for bruk av elektroniske verktøy ved prosjektering, kontrahering og framstilling av dokumentasjon av automatiserte system
- kan gjør rede for valg av automatiserte system som anvendes til lavenergiløsninger og byggautomatisering
- kan gjøre rede for beregninger og dokumentasjon av vernetiltak i automatiserte system
- kan finne og henvise til lover, forskrifter, normer, datablader og faglitteratur og vurdere relevansen for automatiserte anlegg
- kan stille inn reguleringssystemer ved eksperiment- og modellbaserte metoder
- kan utføre og forestå arbeid med å forbedre/optimalisere reguleringssystemer (lineære, singelvariabel systemer av 1. orden).
- kan kartlegge og feilsøke installerte automatiserte anlegg og vurdere behov for iverksetting av tiltak
- kan bruke metoder og verktøy som anvendes ved risikovurdering, planlegging og dokumentasjon av automatiserte system
- Kan utføre og gjøre rede for overvåking, styring og sikring av elektriske produksjon- og distribusjonsnett
- kan gjøre rede for valg av løsninger etter kundens behov og som oppfyller krave til sikkerhet, klima, miljø og kvalitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og dokumenter automatiserte system alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav, retningslinjer, sikkerhet og relevante lover og forskrifter
- kan utføre arbeid på automatiserte system etter kundens behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen automatiserte systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med medarbeidere som arbeider med automatiserte anlegg og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for gjennomføring av prosjekt
- kan utøve faglig ledelse
Arbeidsinnsats
- 8 arbeidskrav - læringsnotater
- 2 arbeidskrav
Vurdering
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte arbeidskrav av faglærer
- Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Øving individuelt og i grupper med et dataprogram for dimensjonering og dokumentasjon
Pensumliste
Finn Aakre Haugen, Reguleringsteknikk, 2. utgave, ISBN: 978-82-450-1684-0