40HS65F Emne 6: Teknologi i praksis (hovedprosjekt)
40HS65F Emne 6: Teknologi i praksis (hovedprosjekt)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HS65F
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelseteknologi 60
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
I hovedprosjektet “Teknologi i praksis” skal det innledningsvis lages en prosjektskisse og deretter gjennomføres et praktisk prosjekt eller en teoretisk fordypningsoppgave relatert til bruken av helseteknologi.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper og verktøy som brukes innen fagfeltet helseteknologi og helse- og omsorgssektoren
- har innsikt i relevant lovverk, forskrifter og styrende dokumenter innen helseteknologi
- har kunnskap om samhandling, tverrfaglig samarbeid og helse- og omsorgssektorens organisering
- har kunnskap om endringskompetanse, krav til kvalitet og verktøy for forbedring
- har kunnskap om teknologi og digital kompetanse relevant for fagfeltet helseteknologi
- har kunnskap om bruksområder for helseteknologi, ulike brukergrupper og behovskartlegging
- kan oppdatere sin faglige kunnskap om utvikling og bruksområder for helseteknologi
- har kunnskap om helseteknologiens betydning i et samfunnsperspektiv og i helse- og omsorgssektoren
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om helseteknologi for å løse praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan anvende faglige verktøy som er relevant for innføring og bruk av helseteknologi
- kan finne informasjon og fagstoff og holde seg oppdatert på fagfeltet helseteknologi
- kan kommunisere og samhandle med bruker, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- kan kartlegge en situasjon, identifisere problemstillinger og iverksette tiltak knyttet til helseteknologi
- kan anvende metoder for å gjennomføre forbedringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper relevant for fagfeltet helseteknologi og har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket
- har forståelse for helseteknologi og hvordan teknologiske hjelpemidler kan innføres og brukes
- kan utføre arbeid innen helseteknologi etter behovet til ulike målgrupper
- kan skape relasjoner på tvers av fag og nivå i det tverrfaglige samarbeidet i helse- og omsorgstjenesten
- kan utvikle arbeidsmetoder for å videreutvikle beste praksis på egen arbeidsplass
- forstår helseteknologiens betydning i helse- og omsorgssektoren
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Det inngår veiledning og flere digitale seminarer i emnet.
Vurdering
Hovedprosjektet skal leveres skriftlig til faglærer, presenteres muntlig for medstudenter på en digital samling og etterfølges av en muntlig høring med sensor. Hovedprosjektet vurderes med bokstavkarakter A-F.
Det inngår arbeidskrav knyttet til fremdriften i hovedprosjektet.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Undervisning
Skriveseminar
Veiledning
Prosjektarbeid
Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide
