40HS65D Emne 4: Endringskompetanse, innføring og prosjektstyring
40HS65D Emne 4: Endringskompetanse, innføring og prosjektstyring
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HS65D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelseteknologi 60
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger endringskompetanse og forbedringsmetodikk, innføring av helseteknologi og andre relevante systemer på arbeidsplassen, samt innblikk i prosjektstyring- og organisering.
Temaer i emnet
- Innføring av helseteknologi
- Prosjektstyring
- Gevinstrealisering/økonomi/budsjett
- Helhetlig tjenestemodell
- Tverrfaglig samarbeid
- Tjenesteinnovasjon
- Tjenestedesign
- Endringskompetanse
- Forbedringsmetodikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i innføring, evaluering og drift av helseteknologi
- har kunnskap om veikart for tjenesteinnovasjon, tjenestedesign og helhetlig tjenestemodell
- har kunnskap om endringskompetanse og forbedringsmetodikk
- har kunnskap om formidling og opplæring som en del av arbeidet med innføring av helseteknologi
- har innsikt i gevinstrealisering i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap i utviklingsarbeid, innføring og drift av teknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap for å vurdere egen yrkesutøvelse og begrunne sine vurderinger
- kan anvende metoder for å gjennomføre forbedringsarbeid
- kan planlegge og gjennomføre opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av egen rolle på arbeidsplassen og i sektoren
- har forståelse for betydningen fagsystemer og nasjonale e-helseløsninger har i helse- og omsorgstjenesten
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 270 timer. Nettundervisning og veiledning utgjør 5 timer i uken. Det må beregnes opptil 15 timer med selvstudier ukentlig.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Eksterne forelesere
- Selvstudium
