40HH63Cb Fra plan til drift
40HH63Cb Fra plan til drift
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63Cb
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelseteknologi
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng5
- EmneansvarligBerglind Fjola Smaradottir
Om emnet
Dette emnet handler om tjenesteinnovasjon, organisering og drift, samt samarbeid og samskaping.
Sentrale tema:
- Tjenesteinnovasjon
- Helhetlig tjenestemodell for velferdsteknologi
- Endring av praksis
- Veikart for tjenesteinnovasjon
- 80 - 20 fokus, organisering - teknologi
- Brukersentrert innovasjonsprosess
- Organisering og drift
- Utprøving
- Evaluering
- Dokumentasjon
- Samarbeid og samskaping
- Bruker og pårørende
- Tverrfaglig forankring
- Aktuelle samarbeidspartnere og deres kompetanse innen helseteknologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i veikart for tjenesteinnovasjon
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og tverrfaglig forankring ved utvikling og igangsetting av velferdsteknologiske løsninger
- har kunnskap om ROS analyser
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante velferdsteknologiske løsninger
- kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved gjennomføring, oppfølging og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan finne informasjon om organisering av helseteknologi på egen arbeidsplass
- kan formidle faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig til bruker, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan i samarbeid med kolleger, brukere og pårørende bidra til utvikling av velferdsteknologiske løsninger
- har forståelse for betydningen av egen rolle i gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan bygge relasjoner til kollegaer, på tvers av fag og aktuelle eksterne aktører innen velferdsteknologi
Arbeidsinnsats
- Totalt omfang er 135 timer.
- Teoriundervisning og veiledning utgjør omtrent 6 timer per uke.
- Det forventes at studentens selvstudium utgjør omtrent 15 timer per uke.
Vurdering
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav.
- Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Nettundervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid i nettsamling
- Deltakelse i læringsgrupper
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide