40HH63Ab Innføring i e-helse og velferdsteknologi
40HH63Ab Innføring i e-helse og velferdsteknologi
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63Ab
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelseteknologi
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligBerglind Fjola Smaradottir
Om emnet
Emnet gir en innføring i hva e-helse og velferdsteknologi er og tar for seg nasjonale føringer, gevinstrealisering og premisser for velferdsteknologi.
Sentrale tema:
- Nasjonale føringer- Hva, hvorfor og hvordan?
- NOU 2011 Innovasjon i omsorg
- Morgendagens omsorg (St.meld. 29)
- Nasjonalt velferdsteknologiprogram
- Helseteknologiordningen
- Leve hele livet (St.meld. 15)
- Nasjonal e-helsestrategi
- Nasjonal helse- og samhandlingsplan
- Nasjonale og lokale prosjekter
- E – helse og digitalisering
- Norsk Helsenett
- Elektronisk journal
- Felles journalløft
- Kjernejournal
- E- resept
- Digi – helse
- Kommunikasjon på tvers av instanser
- Knutepunkt – integrasjon (VKP)
- Former for velferdsteknologi
- Trygghetsskapende teknologier
- Mestringsteknologier
- Velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelser
- Velværeteknologier
- Smarthusteknologi
- Utrednings- og behandlingsteknologier
- Digital hjemmeoppfølging (DHO)
- M-helse og helseapper
- Velferdsteknologi og konsekvenser for fagarbeideren
- Kultur for endring, utvikling og læring
- Endringskompetanse
- Gevinstrealisering
- Unngåtte kostnader
- Spart tid
- Økt kvalitet
- Velferdsteknologiens premisser
- Standardisering
- Brukergrensesnitt
- Individuell tilpasning
- Utfordringer ved bruk av velferdsteknologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om muligheter og utfordringer ved bruk av helseteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- har kunnskap om innhold i begrepene helseteknologi, velferdsteknologi, e- helse, digitalisering og innovasjon
- har kunnskap om ulike former for velferdsteknologi
- har innsikt i styrende dokumenter og planer aktuelt for velferdsteknologi
- kan oppdatere sin kunnskap om helseteknologi og velferdsteknologiske løsninger og hvilke løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov
- har kunnskap om gevinstrealisering
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne informasjon om helseteknologi aktuelt for helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi for å vurdere velferdsteknologiske løsninger aktuelt for brukers og pårørendes ressurser og behov
- kan kartlegge gevinster
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere konsekvenser velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten har for den faglige yrkesutøvelsen
- forstår betydningen av egen rolle i en kultur for utvikling og læring
Arbeidsinnsats
- Totalt omfang er 189 timer.
- Teoriundervisning og veiledning utgjør omtrent 6 timer per uke.
- Det forventes at studentens selvstudium utgjør omtrent 15 timer per uke.
Vurdering
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav.
- Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Nettundervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid i nettsamling
- Deltakelse i læringsgrupper
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide