40HH63A Innføring i velferdsteknologi

40HH63A Innføring i velferdsteknologi

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH63A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Anette Sunde

Om emnet

Temaer i emnet

Nasjonale føringer

  • Hva, hvorfor og hvordan
    • Nasjonalt velferdsteknologiprogram
    • Helseteknologiordningen
    • NOU 2011 Innovasjon i omsorg
    • Morgendagens omsorg (St.meld. 29)
    • Leve hele livet (St.meld. 15)
    • Velferdsteknologi i Agder
      • Gjennomførte og pågående prosjekter
      • I4helse

E – helse og digitalisering

  • Elektronisk journal
  • E- resept
  • Kommunikasjon på tvers av instanser
  • Digi – helse
  • Knutepunkt – integrasjon (VKP)
  • Kjernejournal
  • Felles journalløft

Former for velferdsteknologi

  • Trygghetsskapende teknologier
  • Mestringsteknologier
    • Velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelser
  • Velværeteknologier
    • Smarthusteknologi
  • Utrednings- og behandlingsteknologier
    • Telemedisin / Digital hjemmeoppfølging (DHO)
    • M-helse og helseapper

Velferdsteknologi og konsekvenser for fagarbeideren

  • Kultur for endring, utvikling og læring
  • Endringskompetanse

Gevinstrealisering

  • Unngåtte kostnader
  • Spart tid
  • Økt kvalitet 

Velferdsteknologiens premisser

  • Standardisering
  • Brukergrensesnitt
  • Individuell tilpasning
  • Utfordringer ved bruk av velferdsteknologi

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om muligheter og utfordringer ved bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om innhold i begrepene velferdsteknologi, e- helse, digitalisering og innovasjon 
  • har kunnskap om ulike former for velferdsteknologi
  • har innsikt i styrende dokumenter og planer aktuelt for velferdsteknologi
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger og hvilke løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov
  • har kunnskap om gevinstrealisering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan finne informasjon om velferdsteknologi aktuelt for helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi for å vurdere velferdsteknologiske løsninger aktuelt for brukers og pårørendes ressurser og behov
  • kan kartlegge gevinster

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere konsekvenser velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten har for den faglige yrkesutøvelsen
  • forstår betydningen av egen rolle i en kultur for utvikling og læring

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

 

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesning

Veiledning

Gruppearbeid

Bedriftsbesøk

Selvstudium

Pensumliste
40HH63A Innføring i velferdsteknologi

Godkjent av

Hilde Marie Aas