40HH63A Innføring i velferdsteknologi
40HH63A Innføring i velferdsteknologi
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63A
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligAnette Sunde
Om emnet
Temaer i emnet
Nasjonale føringer
- Hva, hvorfor og hvordan
- Nasjonalt velferdsteknologiprogram
- Helseteknologiordningen
- NOU 2011 Innovasjon i omsorg
- Morgendagens omsorg (St.meld. 29)
- Leve hele livet (St.meld. 15)
- Velferdsteknologi i Agder
- Gjennomførte og pågående prosjekter
- I4helse
E – helse og digitalisering
- Elektronisk journal
- E- resept
- Kommunikasjon på tvers av instanser
- Digi – helse
- Knutepunkt – integrasjon (VKP)
- Kjernejournal
- Felles journalløft
Former for velferdsteknologi
- Trygghetsskapende teknologier
- Mestringsteknologier
- Velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelser
- Velværeteknologier
- Smarthusteknologi
- Utrednings- og behandlingsteknologier
- Telemedisin / Digital hjemmeoppfølging (DHO)
- M-helse og helseapper
Velferdsteknologi og konsekvenser for fagarbeideren
- Kultur for endring, utvikling og læring
- Endringskompetanse
Gevinstrealisering
- Unngåtte kostnader
- Spart tid
- Økt kvalitet
Velferdsteknologiens premisser
- Standardisering
- Brukergrensesnitt
- Individuell tilpasning
- Utfordringer ved bruk av velferdsteknologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om muligheter og utfordringer ved bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- har kunnskap om innhold i begrepene velferdsteknologi, e- helse, digitalisering og innovasjon
- har kunnskap om ulike former for velferdsteknologi
- har innsikt i styrende dokumenter og planer aktuelt for velferdsteknologi
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger og hvilke løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov
- har kunnskap om gevinstrealisering
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne informasjon om velferdsteknologi aktuelt for helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi for å vurdere velferdsteknologiske løsninger aktuelt for brukers og pårørendes ressurser og behov
- kan kartlegge gevinster
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere konsekvenser velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten har for den faglige yrkesutøvelsen
- forstår betydningen av egen rolle i en kultur for utvikling og læring
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesning
Veiledning
Gruppearbeid
Bedriftsbesøk
Selvstudium