40HH46E Praksis i helhetlig miljøarbeid

40HH46E Praksis i helhetlig miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH46E
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Karianne Rosef

Om emnet

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å utvide studentens teoretiske kunnskapsgrunnlag til praktisk forståelse. Studenten skal utvikle evnen til observasjon og refleksjon. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetansen til brukere og kolleger. I praksis skal studenten identifisere problemområder, etiske problemstillinger og utvikle evne til refleksjon. Studenten skal få styrket sin yrkesidentitet og yrkesstolthet.

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen.

Praksis skal utgjøre 300 timer fordelt på 12 uker. Studenten skal ha faglig veiledning i praksistiden og oppfølging av en fagperson med tilsvarende fagskoleutdanning eller annen høyere aktuell utdanning. Studentenes turnus for praksisperioden godkjennes av praksisveileder og faglærer. For å sikre gode læresituasjoner, skal studenten i størst mulig grad følge praksisveileder. Fagskolen i Agder er ansvarlig for å skaffe godkjente praksisplasser.

Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter som miljøarbeider, og se betydningen av tverrfaglig samarbeid. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetanse til brukere og kolleger. I praksis skal studenten identifisere problemområder og etiske problemstillinger.  Studenten skal utvikle evnen til refleksjon og styrke sin yrkesidentitet. 

Det benyttes pensum fra forutgående emner og selvvalgt litteratur.

Det er to former for praksis

  1. Studenter som ikke har daglig arbeid relevant for fagfeltet miljøarbeid skal gjennomføre praksis på arbeidsplasser innen fagfeltet.
  2. Studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet miljøarbeid kan gjennomføre praksis på egen arbeidsplass og skal da gjennomføre et utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begrep i helhetlig miljøarbeid, samt om kommunikasjon og relasjonsforståelse for å kunne bidra i helhetlige tjenester i helse- og oppvekstsektoren
  • har kunnskap om brukerperspektivet og hvordan fremme tjenestemottakerens aktive deltakelse i egen mestring, livssituasjon og behandling
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter, dokumenter og etikk som regulerer tjenestemottakerens, pårørendes og yrkesutøveres rettigheter og plikter
  • har innsikt i hvordan rammebetingelser på individ- og systemnivå, som nettverksarbeid og universell utforming, påvirker helhetlig miljøarbeid i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene
  • har bransjekunnskap og kjennskap til ulike levekår, folkehelse og velferdsstatens utvikling i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om relevante teknologiske løsninger og verktøy for sin yrkesutøvelse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid i helse- og oppvekstsektoren basert på forskning, brukerperspektiv og erfaringer
  • forstår betydningen av helhetlig miljøarbeid innen helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene i et sosialt- og økonomisk bærekraftig perspektiv
  • forstår egen yrkesrolle i tverrfaglig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om helhetlig miljøarbeid, kommunikasjon, folkehelse for å fremme brukerperspektivet
  • kan anvende relevante verktøy, teknikker, kommunikasjonsformer og metoder i det helhetlige miljøarbeidet
  • kan anvende etisk refleksjon, relevant lovverk, forskrifter og dokumenter i praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan finne fagstoff og informasjon som er relevant for aktuelle problemstillinger og i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • har utviklet en etisk grunnholdning basert på verdiene respekt, likeverd og forutsigbarhet
  • kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov
  • kan bygge relasjoner med relevante samarbeidspartnere for å kunne gi et tverrfaglig og helhetlig tjenestetilbud
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon over egen yrkesutøvelse

 

Arbeidsinnsats

Praksis skal utgjøre 300 timer fordelt på 14 uker. Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.

Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform. Studenter som har praksis på egen arbeidsplass, skal gjennomføre ekstra arbeidskrav.

 

Vurdering

  • Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.
  • For å bestå praksis må alle arbeidskrav være bestått.
  • Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.
  • Ved ikke bestått praksis, se: Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder § 4-5, pkt. 3.
Pensumliste
40HH46E Praksis i helhetlig miljøarbeid