40HH46D Verktøy og arbeidsmetoder
40HH46D Verktøy og arbeidsmetoder
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH46D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKarianne Rosef
Om emnet
Emnet tar for seg relevante tiltak, verktøy og arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid. I emnet skal den teoretiske kunnskapen fra emne 3 anvendes i en praktisk kontekst.
Temaer i utdanningen
Målrettet miljøarbeid
- Miljøarbeidermodell: Systematisk kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av miljøtiltak med utgangspunkt i tjenestemottakers ressurser og behov
- Samarbeid med pårørende, aktuelt fagfelt, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
Relevante verktøy og arbeidsmetoder
- Kommunikasjonsferdigheter og veiledningsmetoder
- Miljøterapeutiske tiltak
- Individuell plan
- Velferdsteknologiske tiltak
- Atferdsanalyse
- NOK
- Personsentrert omsorg
- Traumebevisst omsorg
- Recovery
Miljøtiltak
- Aktiv omsorg
- Fysisk aktivitet, grønn omsorg, dyreassistert intervensjon, mat og måltider
- Sosial og kulturell aktivitet
- Kreative aktiviteter
- Kunst, litteratur, musikk, håndverk
Miljøarbeiders rolle ved miljøtiltak
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike begrep, kommunikasjonsverktøy og rådgivnings- og veiledningsmetoder som anvendes i helhetlig miljøarbeid
- har kunnskap om relevante verktøy og arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid
- har innsikt i relevante regelverk og krav som sikrer kvaliteten i helhetlig miljøarbeid på individ- og systemnivå
- har bransjekunnskap og kjennskap til relevante miljøtiltak, begrep og arbeidsmetoder i møte med ulike tjenestemottakere
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om nye arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid
- forstår viktigheten av at helhetlig miljøarbeid er en systematisk og kontinuerlig samarbeidsprosess
- forstår prosessen med kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak innen helhetlig miljøarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap ved praktiske og teoretiske problemstillinger innen målrettet miljøarbeid
- kan anvende relevante kommunikasjonsverktøy, rådgivnings- og veiledningsmetoder
- kan anvende relevante faglige verktøy og arbeidsmetoder for miljøarbeid i møte med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til målrettet miljøarbeid
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til målrettet miljøarbeid i møte med tjenestemottaker og pårørende
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper i utøvelsen av målrettet miljøarbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i utøvelsen av målrettet miljøarbeid
- kan utføre miljøarbeid med utgangspunkt i brukerens individuelle behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag for å sikre at det målrettede miljøarbeidet er tilpasset tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
- kan i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere utvikle arbeidsmetoder som identifiserer behov for miljøtiltak
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium