40HH20B Forverret somatisk tilstand hos ulike pasienter
40HH20B Forverret somatisk tilstand hos ulike pasienter
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH20B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramKlinisk kompetanse - observasjon, vurdering, handling
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng15
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
Emnet omhandler spesifikke utfordringer ved forverret somatisk tilstand hos ulike pasientgrupper. Studenten vil få kompetanse om hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst hos særlig sårbare pasienter. Det har fokus på forverret somatisk tilstand hos ulike pasientgrupper med vekt på typiske helseutfordringer, atypiske symptomer og kartleggingsverktøy for tidlig oppdagelse og rask respons.
2a: Særlig sårbare pasientgrupper
- Geriatriske pasienter
- Pasienter med kognitiv svikt
- Pasienter i postoperativ fase
- Pasienter i palliativ fase
- Den skrøpelige pasient
2b: Akutte somatiske tilstander
- Respirasjonssvikt
- Akutt hjertesykdom
- Smerter
- Hyper – og hypoglykemi
- Væske- og elektrolyttforstyrrelser
- Delirium
- Synkope, svimmelhet
2c: Spesifikke symptomer ved ulike sykdommer
- Hjertesykdom
- KOLS
- Hjerneslag
- Diabetes
- Infeksjonssykdommer og sepsis
2d: Praktisk yrkesutøvelse
- Utvalgte praktiske prosedyreferdigheter i klinisk sykepleie
2e: Tverrfaglig samarbeid ved forverret somatisk tilstand
- Roller og samspill med pasienten i fokus
- Kommunikasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om aktuelle kartleggingsverktøy og undersøkelser for tidlig oppdagelse av forverret somatisk tilstand hos ulike pasientgrupper
- har kunnskap om aktuelle tiltak ved forverret somatisk tilstand knyttet til respirasjon, sirkulasjon, temperatur, smerter og bevissthetstilstand
- har kunnskap om kroppens funksjoner og symptomer på somatisk sykdom hos ulike pasientgrupper
- har kunnskap om samspillet mellom normal aldring, akutt og kronisk sykdom og hvordan dette endrer sykdomsforløp
- har kunnskap om komorbiditet
- har kunnskap om vanlige legemiddelrelaterte problemer
- har kunnskap om atypiske symptomer
- har kunnskap om hvordan symptomer på sykdom kan opptre annerledes og mer komplekst hos særlig sårbare pasienter
- har innsikt i helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven, pasient- og brukerrettighetsrettighetsloven og kvalitetsforskriften
- har kunnskap om ulike yrkesgruppers rolle og kompetanse, og det tverrfaglige samarbeidet i møte med den akutt syke pasient
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kartleggingsverktøy, undersøkelsesmetoder og rapporteringsverktøy for tidlig oppdagelse av forverret somatisk tilstand
- kan anvende undersøkelsesmetoder og iverksette tiltak innen sitt kompetanseområde ved forverret somatisk tilstand hos ulike pasientgrupper
- kan utføre hjerte-/lungeredning med og uten hjertestarter
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff relevant for kartlegging og handling ved forverret somatisk tilstand hos ulike pasientgrupper
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for betydningen av kartleggingsverktøy og verktøy for kommunikasjon for å sikre kvalitet og pasientsikkerhet hos ulike pasientgrupper
- kan skape relasjoner med kolleger, fagfeller på tvers av fag og andre aktuelle samarbeidspartnere
- forstår betydningen av ulike yrkesgruppers rolle og kompetanse i det tverrfaglige samarbeidet
- har forståelse for egen kompetanse og rolle i arbeidet med pasient og pårørende ved forverret somatisk tilstand hos den ulike pasientgrupper
- kan bygge relasjoner og utveksle synspunkter og erfaringer med aktuelle samarbeidsparter for å bidra til god praksis hos ulike pasientgrupper
- kan holde seg oppdatert på lover og styrende dokumenter relevant for yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats
- Totalt omfang antas å være ca. 405 timer.
- Teoriundervisning og veiledning utgjør i snitt 9 timer per uke og studenten har ansvar for å delta aktivt i opplæringen.
- Det forventes at studentens selvstudium utgjør omtrent 15 timer per uke.
Vurdering
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav.
- Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Simulering
- Laboratorieøvelser
- Ferdighetstrening
- Selvstudium
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide