40HH14A Etikk, samhandling og kommunikasjon

40HH14A Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH14A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Lena June Jørgensen

Om emnet

Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå.

Sentrale tema:

  • Etikk
    • Etiske dilemma, teorier og refleksjon
    • Helhetlig menneskesyn
  • Kommunikasjon og samhandling
    • Brukerperspektivet
    • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
    • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
    • Gruppeprosess og konflikthåndtering
  • Lover og forskrifter
    • Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker
  • Sosiologi og psykologi
    • Utviklingspsykologi
    • Sosiale roller og nettverk
    • Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
  • har innsikt i relevante lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
  • har bransjekunnskap og kjenneskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandling med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
  • kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relavant for yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, og hvordan disse kan påvirke samhandling mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i arbeidet med pasient og pårørende ved forverret somatisk tilstand
  • kan bygge relasjoner og utveksle synspunkter og erfaringer med aktuelle samarbeidspartnere for å bidra til god praksis ved forverret somatisk tilstand
  • kan holde seg oppdatert på lover og styrende dokumenter relevant for yrkesutøvelsen

Arbeidsinnsats

  • Forventet arbeidsmengde er 270 timer.
  • Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig. 
  • Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. 
  • Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

  • Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
  • For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
  • Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Pensumliste
40HH14A Etikk, samhandling og kommunikasjon

Godkjent av

Marit Bolstad Tveide