40HH14A Etikk, samhandling og kommunikasjon
40HH14A Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH14A
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligLena June Jørgensen
Om emnet
Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå.
Sentrale tema:
- Etikk
- Etiske dilemma, teorier og refleksjon
- Helhetlig menneskesyn
- Kommunikasjon og samhandling
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
- Lover og forskrifter
- Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker
- Sosiologi og psykologi
- Utviklingspsykologi
- Sosiale roller og nettverk
- Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
- har innsikt i relevante lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
- har bransjekunnskap og kjenneskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandling med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relavant for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, og hvordan disse kan påvirke samhandling mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
- har forståelse for egen kompetanse og rolle i arbeidet med pasient og pårørende ved forverret somatisk tilstand
- kan bygge relasjoner og utveksle synspunkter og erfaringer med aktuelle samarbeidspartnere for å bidra til god praksis ved forverret somatisk tilstand
- kan holde seg oppdatert på lover og styrende dokumenter relevant for yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats
- Forventet arbeidsmengde er 270 timer.
- Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
- Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav.
- Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
- Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
- For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide