40HH09D Planlegging og organisering av miljøtiltak
40HH09D Planlegging og organisering av miljøtiltak
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH09D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng11
- EmneansvarligHilde Marie Aas, Lena June Jørgensen, Kristin Vestgarden Wehus
Om emnet
Temaer i utdanningen
Modell for systematisk miljøarbeid knyttet opp mot valgt brukergruppe
- Teoretisk analyse, tiltak og metode
Miljøtiltak
- Aktiv omsorg
- Fysisk aktivitet
- Grønn omsorg
- Dyreassistert intervensjon (DAI)
- Sosial og kulturell aktivitet
- Mat og måltider
- Kreative aktiviteter
- Kunst, litteratur, musikk, håndverk
- Velferdsteknologi/hjelpemidler
- Etiske vurderinger
- Nettverksbygging og integrering i nærmiljøet
- Samarbeid med pårørende, skole, arbeidsliv, brukerorganisasjoner og frivillighetsorganisasjoner
- Konflikter: møte vold, trusler, tvang og makt
Forebyggende og helsefremmende arbeid, tidlig intervensjon
Habilitering og rehabilitering
Individuell plan og rollen som individuell koordinator
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om ressurser og utfordringer knyttet til selvvalgt brukergruppe
- har kunnskap om miljøarbeiders ansvars, funksjons og kompetanseområder for aktuell brukergruppe
- har kunnskap om forskjellige former for miljøtiltak
- har kunnskap om spesifikke tilnærminger i konfliktforebygging
- har kunnskap om forebyggende tiltak, tidlig intervensjon, rehabilitering og habilitering, individuell plan og nettverksarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan definere ressurser og hjelpebehov, og iverksette tiltak i samarbeid med brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende faglig kunnskap om ulike teorier og arbeidsmåter i miljøarbeid i møte med brukeren og aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende faglig kunnskap om spesifikke tilnærminger i konfliktforebygging
- kan orientere seg om miljøtiltak som er aktuelle for brukeren
- har forståelse for viktigheten av forebyggende fokus i miljøarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan ved bruk av teori og praktisk erfaring reflektere og være bevisst egne ferdigheter som miljøarbeider
- er bevisst sitt ansvar og rolle i møte med mennesker med ulik kulturbakgrunn, livssituasjon og behov
- kan i samarbeid med kolleger, brukere/pasienter og pårørende og utvikle konkrete miljøtiltak for å sikre kvalitet på tjenesten
- har forståelse for begreper som er aktuelt for miljøarbeid og evner å formilde kunnskap om miljøarbeid i sitt fagmiljø
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesning
Veiledning
Gruppearbeid
Arbeidskrav
Praktiske øvelser
Ekskursjoner
Selvstudium
Pensumliste
Fagbøker
Nordlund, I., Thronsen, A. & Linde, S. (2017). Innføring i vernepleie. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02272-7.
Antall kapitler Kap. 1,3, 4,5, 6, 7
Lauveng, Arnhild, (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02-6626
Eide & Eide, (2018). Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Gyldendal. ISBN: 978-82-05 500563
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. ISBN 978-82-02-54772-1
Kompendium
Moe, T., & Martinsen, E. W. (2011). Fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. I L. Borge, E. W. Martinsen & T. Moe (Red.), Psykisk helsearbeid – mer enn medisiner og samtaleterapi. Oslo: Fagbokforlaget
Halvorsen, T. (2006). Miljøarbeid – teori og praksis. Oslo: Fagbokforlaget.
Kap. 5: Arenaer og aktiviteter
Nakrem, S., Sigurjonsson, J. (2017). Velferdsteknologi i praksis.. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN:9788202532369. Kapittel 2.
Nettressurser
Aktiv omsorg: http://www.utviklingssenter.no
Sammen om aktive liv: Handlingsplan for fysisk aktivitet 2020–2029: https://www.regjeringen.no/contentassets/43934b653c924ed7816fa16cd1e8e523/handlingsplan-for-fysisk-aktivitet-2020.pdf
Habilitering og rehabilitering: https://helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunen/habilitering-og-rehabilitering
Individuell plan: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator/seksjon?Tittel=individuell-plan-og-koordinator-6935
Lovverk innen helse- og oppvekstsektoren: http://lovdata.no
Rusforebyggende og helsefremmende arbeid: www.forebygging.no
Tiltakspakke demens: Tiltakspakke demens - systematisk oppfølging av hjemmeboende personer med demens og deres pårørende (utviklingssenter.no)
Velferdsteknologi: https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi
Velferdsteknologi: https://www.uia.no/senter-og-nettverk/i4helse
Frivillighet: Frivilligheita – sterk, sjølvstendig, mangfaldig. St. m. 10 (2018 – 2019). Meld. St. 10 (2018–2019) (regjeringen.no)
I tillegg kommer diverse kopier fra relevant litteratur og anbefalt tilleggslitteratur.