40HH09C Teorier og arbeidsmåter i miljøarbeid
40HH09C Teorier og arbeidsmåter i miljøarbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH09C
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng11
- EmneansvarligHilde Marie Aas, Lena June Jørgensen, Kristin Vestgarden Wehus
Om emnet
Temaer i emnet
Teoretiske forståelsesmodeller
- Ulike teoretiske forståelsesmodeller som danner grunnlag for miljøarbeid, som for eksempel systemteoretisk forståelse, kognitiv forståelse, humanistisk forståelse, psykodynamisk forståelse, medisinsk/biologisk forståelse og atferdsteoretisk forståelse
- Traumeforståelse og traumebevisst omsorg
Brukerperspektiv/Brukermedvirkning/ Pårørendeperspektiv
Hjelpeprinsipp/ Prinsipp for miljøarbeid
Modell for systematisk miljøarbeid
- Kartlegging, datainnsamling, teoretisk analyse, målvalgsprosess, tiltak, metode og evaluering
- Miljøarbeiders ansvars – funksjons – og kompetanseområde
- Faglige og etiske vurderinger
Samarbeid
- Aktuelle yrkesgrupper og deres kompetanse
- Samarbeid med brukere, pårørende, brukerorganisasjoner, frivillige organisasjoner og annet nettverk
- Tverrfaglig samarbeid mellom helse- oppvekst- og sosialsektoren
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om ulike teoretiske forståelsesmodeller som danner grunnlaget for miljøarbeid
- har kunnskap om viktigheten av brukerperspektivet og pårørendeperspektivet
- har kunnskap om samarbeidspartnere og deres kompetanseområde
- har kunnskap om modell for systematisk miljøarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om modell for systematisk miljøarbeid
- kan anvende faglig kunnskap om hvordan planlegge, organisere og samarbeide med bruker og pårørende
- kan anvende kunnskap om tverrfaglig samarbeid
- har forståelse for begreper som er aktuelt for miljøarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- reflekterer etisk og faglig gjennom alle faser i systematisk miljøarbeid og miljøarbeiders ansvar og rolle i dette
- reflekterer etisk og faglig over brukerperspektivet og pårørendeperspektivet gjennom alle faser i systematisk miljøarbeid
- ser betydningen av tverrfaglig samarbeid og arbeider aktivt med andre faggrupper for å gi et helhetlig tjenestetilbud
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger
Veiledning
Gruppearbeid
Arbeidskrav
Praktiske øvelser
Ekskursjoner
Selvstudium
Pensumliste
EMNE 3
Fagbøker
Nordlund, I., Thronsen, A. & Linde, S. (2017). Innføring i vernepleie. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02272-7.
Kap. 1,3,4, 5, 6, 7
Lauveng, Arnhild, (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02-6626
Eide & Eide, (2018). Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Gyldendal. ISBN: 978-82-05 500563
Håkonsen, Kjell Magne (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. ISBN 978-82-05-44854-4
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. ISBN 978-82-02-54772-1
Kopi fra
Strand, L. (1999). Fra kaos mot samling, mestring og helhet. Oslo: ad Notam Gyldendal. ISBN 82-05-19239-1.
Kap. 7: Sykepleieholdning og – handling – egostyrkende sykepleie
Nettressurser
Brukermedvirkning: https://helsenorge.no/rettigheter/brukermedvirkning
Brukermedvirkning: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus/brukermedvirkning
Pårørende: http://www.parorendesenteret.no/hjem
Pårørende: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/parorendeveileder
Lovverk innen helse- og oppvekstsektoren: http://lovdata.no
Frivillighet Norge: http://www.frivillighetnorge.no/
Frivillighet: https://frivillig.no/
I tillegg kommer diverse kopier fra relevant litteratur og anbefalt tilleggslitteratur.