40HH07J Emne 3: Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn
40HH07J Emne 3: Omsorg for og pleie av nyfødte og premature barn
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH07J
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng6
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide, Anne Skjulestad
Om emnet
Emnet tar for seg det nyfødte barnet og observasjoner, omsorg, ernæring og pleie rettet mot barnets behov. Utviklingstilpasset neonatal omsorg for det premature barnet står sentralt, og studenten vil få innføring i årsaker til prematur fødsel samt observasjon, pleie og ernæring av det premature barnet.
Temaer i emnet
Det nyfødte barnet: oppfølging, sykdommer og komplikasjoner
- Normale anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
- Observasjon og behandling av sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Rutinemessig undersøkelse av barnet
- Barnestell og bading
- Navlestell
- Helsestasjonens virksomhet
Årsaker til prematuritet
- Tidligere premature fødsler
- Komplikasjoner hos mor
- Infeksjoner, vannavgang, preeklampsi, blødninger, placentaløsning
- Dysmaturitet og vekstretardasjon
- Misdannelser hos barnet
- Flerfødsel
- Bruk av rusmidler
Observasjoner og pleie
- Akuttfasen
- Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, kengurumetoden
- Sykdomsbildet hos det premature barnet
- Neonatalt abstinenssyndrom
- Infeksjoner hos barnet
- Observasjoner av almenntilstand, puls, respirasjon og farge
- Respiratoriske komplikasjoner
- Sirkulatoriske komplikasjoner
- Hypoglykemi
- Hyperbilirubinemi
- Hypotermi og hypertermi
- Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Samspill og tilknytningssveiledning
- Tverrfaglig samarbeid og barnepleiers rolle
Ernæring
- Morsmelk og bankmelk
- Ernæringsmetoder og administrering av sondeernæring
- Morsmelkerstatninger
- Matberikninger
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta nyfødte og premature barn i et tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om de vanligste sykdommene og komplikasjonene som kan oppstå hos nyfødte og premature barn, og behandling av disse
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og om observasjon og pleie av premature barn
- har kunnskap om NIDCAP-modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og omsorgspersonene
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer knyttet til arbeidet med nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan oppdatere sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot nyfødte og premature barn
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende observasjon for å identifisere det nyfødte og premature barnets behov og initiere adekvat stell og pleie
- kan anvende samspillsveilederen og NIDCAP-metoden i sitt arbeid med premature barn og deres omsorgspersoner
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff relatert til arbeidet med nyfødte og premature barn
- kan kartlegge nyfødte og premature barns behov ved hjelp av faglige verktøy og involvere andre yrkesgrupper ut fra funn og kliniske observasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av samspillet mellom omsorgspersoner og nyfødte/premature barn og kan bidra til å legge til rette for tilknytning mellom dem
- forstår etiske problemstillinger og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk i sitt arbeid med nyfødte og premature barn
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og delta aktivt i tverrfaglig samarbeid med sikte på å fremme optimalt helse- og omsorgsnivå for nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan gi pleie og omsorg til nyfødte og premature barn ved å ivareta deres individuelle behov
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 156 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
Det skal gjennomføres tre obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Rollespill
- Praktiske øvelser
- Arbeidskrav
- Eksterne forelesere
- Selvstudium