40HH07H Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon
40HH07H Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH07H
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide
Om emnet
Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Hensikten med emnet er å gi studentene en god innføring i grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.
Temaer i emnet
Etikk
- Etiske teorier og prinsipper
- De fire etiske prinsipp
- Yrkesetikk
- Etiske dilemma
- Etisk refleksjon
- Etikk og teknologi
- Helhetlig menneskesyn
- Livssyn og verdier
- Menneskerettigheter
Kommunikasjon og samhandling
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
Lover og forskrifter
- Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for helsepersonell og tjenestemottakere
Sosiologi og psykologi
- Utviklingspsykologi
- Sosiale roller
Kulturell forståelse i møte med tjenestemottakere og samarbeidsparter
- Migrasjonshelse
- Mangfold
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Marginalisering
- Bruk av tolk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om kommunikasjonsteori og kommunikasjonsferdigheter aktuelt for arbeid i helse-, oppvekst- og sosialsektoren
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
- har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk og styrende dokumenter som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse
Studenten
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 253 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
Det skal gjennomføres fire obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Eksterne forelesere
- Selvstudium