40HH07G - TMA Praksis TMA

40HH07G - TMA Praksis TMA

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH07G - TMA
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas, Karianne Rosef

Om emnet

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsettinger. Praksis skal utgjøre 300 timer fordelt på 12 uker. Studenten skal ha faglig veiledning i praksistiden og oppfølging av en fagperson med tilsvarende fagskoleutdanning eller annen høyere aktuell utdanning. Studentenes turnus for praksisperioden godkjennes av praksisveileder og faglærer. For å sikre gode læresituasjoner, skal studenten i størst mulig grad følge praksisveileder. Fagskolen i Agder er ansvarlig for å skaffe godkjente praksisplasser.

Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter som miljøarbeider, og se betydningen av tverrfaglig samarbeid. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetanse til brukere og kolleger. I praksis skal studenten identifisere problemområder og etiske problemstillinger.  Studenten skal utvikle evnen til refleksjon og styrke sin yrkesidentitet. 

 

Det er to former for praksis

  1. Studenter som ikke har daglig arbeid relevant for fagfeltet miljøarbeid skal gjennomføre praksis på arbeidsplasser innen fagfeltet.
  2. Studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet miljøarbeid kan gjennomføre praksis på egen arbeidsplass og skal da gjennomføre et utviklingsarbeid.

 

Veiledning og vurdering

Veiledningen skjer i forhold til studieplanens læringsutbyttebeskrivelser for praksis og studentens faglige og personlige ståsted.  Hensikten med veiledning er at studenten skal være aktiv i egen læringsprosess og dermed utvikle større selvstendighet og ansvar for egen læring.

 

Oppstartsamtalen er en samtale mellom student, praksisveileder og faglærer tidlig i praksisperioden. I samtalen fokuseres det på studentens læring og utvikling hvor målet er at studenten skal få størst mulig utbytte av praksis. Tema i samtalen er forventninger til praksis både fra studenten og praksisveilederen.

Fortløpende veiledning skal sikre at studenten er i en læringsprosess og viser kompetanse ved å reflektere over og begrunner handlingene sine. Det anbefales at praksisveilederen og studenten avtaler faste veiledningstimer, for eksempel én time pr. uke.

Underveisvurdering. Studenten, praksisveileder og faglærer deltar i samtalen. Tid og sted avtales i god tid før samtalen. Det benyttes eget vurderingsskjema for praksis og det skal her komme klart frem dersom studenten står i fare for å ikke bestå praksis.

Sluttvurdering. Student og praksisveileder deltar i samtalen. Dersom det ved underveisvurdering eller senere er kommet frem grunner til fare for ikke bestått praksis skal faglærer delta i sluttvurderingen. Etter vurderingen undertegner faglærer, praksisveileder og student vurderingsdokumentet for praksis. Faglærer samarbeider med praksisveileder om å vurdere studentens praksis til bestått/ikke bestått. Faglærer har hovedansvaret for vurderingen.

Fellesveiledning. Studentene og faglærere samles på skolen to ganger i løpet av praksisperioden. Hensikten er å reflektere over opplevelser og situasjoner i praksis.

 

Ansvar og roller i praksis for student, praksisveileder og lærer

Student

  • Ha fokus på læringsutbytte for praksis
  • Ta ansvar for å gjøre seg kjent med praksisstedets mål, organisering og rutiner
  • Utarbeider turnusplan i samarbeid med praksisveileder
    • Komme presis og følge i størst mulig grad praksisveileders vakter
    • Gi beskjed ved sykdom
  • Søke aktuelle læresituasjoner og delta aktivt i læresituasjoner
  • Aktivt søke, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for praksis
  • Ta medansvar for å skape og opprettholde et faglig stimulerende miljø i praksisfeltet
  • Aktivt søke og ta imot råd og veiledning
    • Diskuterer tiltak med praksisveileder før de iverksettes  
    • Presentere loggen for praksisveileder og lærer
  • Delta aktivt i vurdering av egen innsats og egenutvikling
  • Levere arbeidskrav innen fristen
  • Underskrive og levere vurderingsskjema for praksis til skolen

Praksisveileder

  • Være studentens ressursperson i praksisfeltet
  • Drøfte og vurdere faglige spørsmål sammen med student
  • Avsette regelmessig tid til samtale og veiledning av studenten.
  • Sette seg inn i læringsutbyttebeskrivelser for praksis
  • Hjelpe studenten til å velge ut relevante læresituasjoner
  • Ta kontakt med faglærer dersom det oppstår problemer i forbindelse med praksis
  • Være ansvarlig sammen med faglærer for å vurdere praksis til bestått/ikke bestått.
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

Faglærer

  • Ta initiativ til oppstartsamtale, underveisvurdering og eventuelt sluttvurdering
  • Gi veiledning på og vurdere arbeidskrav i praksis
  • Være hovedansvarlig, sammen med praksisveileder for å vurdere praksis til bestått/ ikke bestått
  • Samle studentene til refleksjonsdager og gjennomføre disse
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

 

Arbeidskrav i forbindelse med praksis

Målet med arbeidskravene er å øke studentens bevissthet om egen læring, kunne reflektere og begrunne sine handlinger faglig og etisk, samt videreutvikle sin rolle som fagarbeider. Arbeidskrav 1, 3, 4 og 5 leveres på digital læringsplattform innen gitte frister. Faglærer gir tilbakemelding på arbeidskravene i digital læringsplattform.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelt lovverk på praksisplass, praksisstedet plass i behandlingssystemet og praksisstedets målsetting
  • har kunnskap om andre fagdisipliner og forståelse for tverrfaglig tilnærming i møte med bruker
  • forstår betydningen av tverrfaglig miljøarbeid slik at bruker kan oppnå selvstendighet i eget liv og styrket livskvalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak som er i overensstemmelse med brukerens ressurser, ønsker og behov
  • kan samarbeide tverrfaglig innenfor sitt ansvars- og kompetanseområde
  • kan kommunisere med mennesker i ulike situasjoner og med ulikt funksjonsnivå
  • kan anvende kunnskap om etikk, brukermedvirkning og kommunikasjon i veiledning for å oppnå, mestring, selvstendighet og styrket livskvalitet hos bruker
  • har økt sin relasjonskompetanse i forhold til brukere, pårørende og kollegaer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan sette teoretisk kunnskap i sammenheng med praktiske ferdigheter som miljøarbeider
  • kan arbeide etter yrkesetiske retningslinjer og gjeldende lover og forskrifter
  • kan ta imot veiledning og viser innsikt i og vilje til å juster egen atferd
  • kan tilegne seg kunnskap om praktisk miljøarbeid som metode og kan anvende dette i sitt arbeid

Arbeidsinnsats

Praksis skal utgjøre 300 timer fordelt på 12 uker. Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.

  • Studenten skal gjennomføre fire individuelle skriftlige arbeidskrav. Studenter som har praksis på egen arbeidsplass, skal i tillegg gjennomføre et utviklingsarbeid med påfølgende rapport.
  • Studenten skal presentere sin arbeidspraksis for klassen

Vurdering

  • Vurderingsformen av praksis er bestått/ ikke bestått. For å bestå praksis må alle arbeidskrav og praksis være bestått i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene.
  • Når det er tvil om studenten oppfyller læringsutbytte for praksis og står i fare for ikke få bestått praksis, skal studenten orienters om dette snarest. Det skal dokumenteres i vurderingsskjemaet for praksis. Ved stryk i praksis skal studenten få en skriftlig begrunnelse.
  • Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.
  • Ved ikke bestått praksis har studenten krav på ny praksisperiode. Se Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder § 4-5 (3).

 

Vurderingsskjema for praksis i Tverrfaglig miljøarbeid, Fagskolen i Agder

Benyttes ved underveisvurdering og sluttvurdering

Studentens navn

 

Praksissted

 

Praksisperiode

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelt lovverk på praksisplass, praksisstedet plass i behandlingssystemet og praksisstedets målsetting
  • har kunnskap om andre fagdisipliner og forståelse for tverrfaglig tilnærming i møte med bruker
  • forstår betydningen av tverrfaglig miljøarbeid slik at bruker kan oppnå selvstendighet i eget liv og styrket livskvalitet

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak som er i overensstemmelse med brukerens ressurser, ønsker og behov
  • kan samarbeide tverrfaglig innenfor sitt ansvars- og kompetanseområde
  • kan kommunisere med mennesker i ulike situasjoner og med ulikt funksjonsnivå
  • kan anvende kunnskap om etikk, brukermedvirkning og kommunikasjon i veiledning for å oppnå, mestring, selvstendighet og styrket livskvalitet hos bruker
  • har økt sin relasjonskompetanse i forhold til brukere, pårørende og kollegaer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan sette teoretisk kunnskap i sammenheng med praktiske ferdigheter som miljøarbeider
  • kan arbeide etter yrkesetiske retningslinjer og gjeldende lover og forskrifter
  • kan ta imot veiledning og viser innsikt i og vilje til å juster egen atferd
  • kan tilegne seg kunnskap om praktisk miljøarbeid som metode og kan anvende dette i sitt arbeid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UNDERVEISVURDERING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SLUTTVURDERING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Studentens valgte

  • kommunikasjonsteknikker
  • hjelpeprinsipp

 

Læringsutbytte

Ferdigheter

  • kan kommunisere med mennesker i ulike situasjoner og med ulikt funksjonsnivå
  • kan anvende kunnskap om etikk, brukermedvirkning og kommunikasjon i veiledning for å oppnå, mestring, selvstendighet og styrket livskvalitet hos bruker

 

Beskriv erfaringer ved bruk av valgte kommunikasjonsteknikker og hjelpeprinsipp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARBEIDSKRAV KNYTTET TIL PRAKSIS

 

GODKJENT

Arbeidskrav 1: Refleksjon over egen rolle som fagarbeider og beskrivelse av valgte kommunikasjonsteknikker og hjelpeprinsipp for praksis

Læringsutbytte: Ferdigheter

  • kan kommunisere med mennesker i ulike situasjoner og med ulikt funksjonsnivå
  • kan anvende kunnskap om etikk, brukermedvirkning og kommunikasjon i veiledning for å oppnå, mestring, selvstendighet og styrket livskvalitet hos bruker

 

Arbeidskrav 2: Logg

Læringsutbytte: Generell kompetanse

  • kan ta imot veiledning og viser innsikt i og vilje til å juster egen atferd

 

Arbeidskrav 3: Faglig og etisk refleksjon

Læringsutbytte:

Kunnskap

  • forstår betydningen av tverrfaglig miljøarbeid slik at bruker kan oppnå selvstendighet i eget liv og styrket livskvalitet

Ferdigheter

  • kan delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak som er i overensstemmelse med brukerens ressurser, ønsker og behov
  • kan anvende kunnskap om etikk, brukermedvirkning og kommunikasjon i veiledning for å oppnå, mestring, selvstendighet og styrket livskvalitet hos bruker

Generell kompetanse

  • kan sette teoretisk kunnskap i sammenheng med praktiske ferdigheter som miljøarbeider

 

Arbeidskrav 4: Praksisrapport

Læringsutbytte: Her gjelder alle læringsutbyttene for praksis

 

Arbeidskrav 5: Praksis på egen arbeidsplass

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om andre fagdisipliner og forståelse for tverrfaglig tilnærming i møte med bruker
  • forstår betydningen av tverrfaglig miljøarbeid slik at bruker kan oppnå selvstendighet i eget liv og styrket livskvalitet

Ferdigheter

  • kan delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak som er i overensstemmelse med brukerens ressurser, ønsker og behov
  • kan samarbeide tverrfaglig innenfor sitt ansvars- og kompetanseområde

Generell kompetanse

  • kan arbeide etter yrkesetiske retningslinjer og gjeldende lover og forskrifter
  • kan tilegne seg kunnskap om praktisk miljøarbeid som metode og kan anvende dette i sitt arbeid

 

 

Eventuelle kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Underveisvurdering foretatt dato __________

 

_________________                     _________________                     _________________     

Student                                            Praksisveileder                                               Faglærer

 

 

Sluttvurdering foretatt dato __________

 

Fravær ______ dager ______timer

 

Studenten har: BESTÅTT/ IKKE BESTÅTT praksis

 

_________________                     _________________                     _________________     

Student                                            Praksisveileder                                Faglærer

 

 

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Praktisk øving

Arbeidskrav

Veiledning

Refleksjonsdager

Logg

Pensumliste
40HH07G - TMA Praksis TMA