40HH07G - PHR Praksis PHR

40HH07G - PHR Praksis PHR

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH07G - PHR
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Emneansvarlig
      Lena June Jørgensen

Om emnet

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsettinger. Praksis skal utgjøre 300 timer fordelt på 12 uker. Studenten skal ha faglig veiledning i praksistiden og oppfølging av en fagperson med tilsvarende fagskoleutdanning eller annen aktuell høyere utdanning. Studentens turnus for praksisperioden godkjennes av praksisveileder og faglærer. For å sikre gode læresituasjoner, skal studenten i størst mulig grad følge praksisveileder. Fagskolen i Agder er ansvarlig for å skaffe godkjente praksisplasser.

Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter som fagarbeider, og se betydningen av tverrfaglig samarbeid. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetanse til brukere og kolleger. I praksis skal studenten identifisere problemområder og etiske problemstillinger. Studenten skal utvikle evnen til refleksjon og styrke sin yrkesidentitet.

Det er to former for praksis

  • Studenter som ikke har sitt daglige arbeid relevant for psykisk helsearbeid og rusarbeid skal gjennomføre praksis på arbeidsplasser som møter utfordringer innenfor fagfeltet i kommunene eller i institusjoner.
  • Studenter som har sitt daglige arbeid relevant for psykisk helsearbeid og rusarbeid kan gjennomføre praksis på egen arbeidsplass og skal da gjennomføre et utviklingsarbeid.

Tema for praksis

  • Brukergruppens eller individets hjelpebehov og ressurser
  • Tiltak og metoder
  • Aktuelle samarbeidspartnere og tverrfaglig samarbeid

Veiledning og vurdering

Veiledningen skjer i forhold til studieplanens læringsutbyttebeskrivelser for praksis og studentens faglige og personlige ståsted. Hensikten med veiledning er at studenten skal være aktiv i egen læringsprosess og dermed utvikle større selvstendighet og ansvar for egen læring.

Oppstart samtale er en samtale mellom student, praksisveileder og faglærer tidlig i praksisperioden. I samtalen fokuseres det på studentens læring og utvikling hvor målet er at studenten skal få størst mulig utbytte av praksis. Tema i samtalen er forventninger til praksis både fra studenten og praksisveilederen.

Fortløpende veiledning skal sikre at studenten er i en læringsprosess og viser kompetanse ved å reflektere over og begrunner handlingene sine. Det anbefales at praksisveilederen og studenten avtaler faste veiledningstimer, for eksempel én time pr uke.

Underveisvurdering er en samtale mellom studenten, praksisveileder og faglærer. Tid og sted avtales i god tid og det benyttes eget vurderingsskjema for praksis. Det skal komme klart frem på vurderingsskjema dersom studenten står i fare for å ikke bestå praksis.

Sluttvurdering er en samtale mellom student og praksisveileder. Dersom det ved underveisvurdering eller senere er kommet frem grunner til fare for ikke bestått praksis skal faglærer delta i sluttvurderingen. Etter vurderingen undertegner faglærer, praksisveileder og student vurderingsskjema for praksis. Faglærer samarbeider med praksisveileder om å vurdere studentens praksis til bestått/ikke bestått. Faglærer har hovedansvaret for vurderingen.

Fellesveiledning. Studentene deltar i praksisseminar på skolen i løpet av praksisperioden. 

Ansvar og roller i praksis for student, praksisveileder og lærer

Student

  • Ha fokus på læringsutbytte for praksis.
  • Ta ansvar for å gjøre seg kjent med praksisstedets mål, organisering og rutiner
  • Utarbeider turnusplan i samarbeid med praksisveileder
    • Komme presis og følge i størst mulig grad praksisveileders vakter
    • Gi beskjed ved sykdom
  • Søke aktuelle læresituasjoner og delta aktivt i læresituasjoner
  • Aktivt søke, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for praksis
  • Ta medansvar for å skape og opprettholde et faglig stimulerende miljø i praksisfeltet
  • Aktivt søke og ta imot råd og veiledning
    • Diskutere tiltak med praksisveileder før de iverksettes
    • Skrive logg i praksis som forberedelse til veiledningssamtaler med praksisveileder
  • Delta aktivt i vurdering av egen innsats og egen utvikling
  • Levere arbeidskrav innen fristen
  • Underskrive og levere vurderingsskjema for praksis til skolen

Praksisveileder

  • Være studentens ressursperson i praksisfeltet
  • Drøfte og vurdere faglige spørsmål sammen med student
  • Avsette regelmessig tid til samtale og veiledning av studenten. Loggen danner grunnlag for samtalene.
  • Sette seg inn i læringsutbyttebeskrivelser for praksis
  • Hjelpe studenten til å velge ut relevante læresituasjoner
  • Ta kontakt med lærer dersom det oppstår problemer i forbindelse med praksis
  • Være ansvarlig sammen med lærer for vurdering og fastsette karakter til bestått /ikke bestått
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

Faglærer

  • Ta initiativ til oppstartsamtale, underveisvurdering og eventuelt sluttvurdering
  • Gi veiledning på og vurdere arbeidskrav i praksis
  • Være hovedansvarlig, sammen med praksisveileder for å vurdere praksis til bestått/ikke bestått
  • Samle studentene til refleksjonsdager og gjennomføre disse
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

Arbeidskrav i forbindelse med praksis

Målet med arbeidskravene er å øke studentens bevissthet om egen læring, kunne reflektere og begrunne sine handlinger faglig og etisk, samt videreutvikle sin rolle som fagarbeider. Arbeidskrav 1, 3, 4 og 5 leveres på Fronter innen gitte frister. Faglærer gir tilbakemelding på arbeidskravene på skolens digitale læringsplatform.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende normer og krav innenfor arbeid med psykisk syke og rusmiddelproblematikk
  • har kunnskap om organisering av tilbudene innen psykisk helsearbeid og rusarbeid, og har kjennskap til ansvar og oppgaver for ulike aktører og samarbeidsparter.
  • har kunnskap om hva som kjennetegner psykisk syke og mennesker med rusmiddelproblematikk og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for tilbudene
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser og behov hos psykisk syke og mennesker med rusmiddelproblematikk
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helse- og omsorgssektoren

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av helsefremmende tiltak innenfor psykisk helsearbeid og rusarbeid.
  • kan samhandle med og veilede pasienter/brukere for å oppnå mestring og aktiv problemløsning.
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid for å forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse innenfor psykisk helsearbeid og rusarbeid.
  • kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker profesjonelt i samarbeidet med brukere, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, brukerens/pasientens integritet og faglig forsvarlighet i praksis.
  • kan utføre kartlegging og behandling av pasienter brukere med psykiske lidelser og ruslidelser for å vurdere og ivareta deres behov for omsorg, behandling og oppfølging
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet innen psykisk helse og rusarbeid
  • Kan ta imot veiledning og viser innsikt i og vilje til å justere egen atferd
  • kan utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen psykisk helsearbeid og rusarbeid, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen

Arbeidsinnsats

​Praksis skal utgjøre 300 timer fordelt på 12 uker. Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.

  • Studenten skal gjennomføre fire individuelle arbeidskrav. Studenter som har praksis på egen arbeidsplass, skal i tillegg gjennomføre et utviklingsarbeid med påfølgende rapport.
  • Studenten skal presentere sin arbeidspraksis for klassen

Vurdering

  • Vurderingsformen av praksis er bestått/ ikke bestått. For å bestå praksis må alle arbeidskrav og praksis være bestått i henhold til læringsutbyttebeskrivelsen.
  • Når det er tvil om studenten oppfyller læringsutbytte for praksis og står i far for ikke få bestått praksis, skal studenten orienteres om dette snarest. Det skal dokumenteres i vurderingsskjemaet. Ved stryk i praksis skal studenten få en skriftlig begrunnelse.
  • Fravær utover 10% fører til ikke bestått praksis.
  • Ved ikke bestått praksis se: Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder § 4-5, pkt. 3

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Praktisk øving
  • Arbeidskrav
  • Veiledning
  • Refleksjonsdager
  • Logg
Pensumliste
40HH07G - PHR Praksis PHR