40HH07G - BOB Praksisperiode 1: Føde- barsel avdeling
40HH07G - BOB Praksisperiode 1: Føde- barsel avdeling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH07G - BOB
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- EmneansvarligKristin Vestgarden Wehus, Hilde Marie Aas
Om emnet
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsettinger. Praksisperioden i føde- og barsel skal utgjøre 220 timer fordelt på 10 uker. Studenten skal ha veiledning og oppfølging av en fagperson med tilsvarende fagskoleutdanning eller annen aktuell høyere utdanning. Studentens turnus for praksisperioden godkjennes av praksisveileder og faglærer. For å sikre gode læresituasjoner, skal studenten i størst mulig grad følge praksisveileder. Fagskolen i Agder er ansvarlig for å skaffe godkjente praksisplasser.
Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetanse til barnet og dets pårørende og kolleger, og se betydningen av tverrfaglig samarbeid. I praksis skal studenten identifisere problemområder og etiske problemstillinger. Studenten skal utvikle evnen til refleksjon og styrke sin yrkesidentitet.
For å nå læringsutbyttebeskrivelsene som studieplanen omfatter er praksis delt i to perioder; 10 uker ved føde- og barselavdeling/barselpoliklinikk (3 uker på fødeavdeling og 7 uker på barselavdeling) og 4 uker ved nyfødtintensiv, barneavdeling eller annen relevant praksis som for eksempel barnebolig eller helsestasjon.
Veiledning og vurdering
Veiledningen skjer i forhold til studieplanens læringsutbyttebeskrivelser for praksis og studentens faglige og personlige ståsted. Hensikten med veiledning er at studenten skal være aktiv i egen læringsprosess og dermed utvikle større selvstendighet og ansvar for egen læring.
Oppstartssamtale er en samtale mellom student, praksisveileder og faglærer tidlig i praksisperioden. I samtalen fokuseres det på studentens læring og utvikling hvor målet er at studenten skal få størst mulig utbytte av praksis. Tema i samtalen er forventninger til praksis både fra studenten og praksisveilederen.
Fortløpende veiledning skal sikre at studenten er i en læringsprosess og viser kompetanse ved å reflektere over og begrunne handlingene sine. Det anbefales at praksisveilederen og studenten avtaler faste veiledningstimer, for eksempel én time pr. uke.
Underveisvurdering. Studenten, praksisveileder og faglærer deltar i samtalen. Tid og sted avtales i god tid før samtalen. Det benyttes eget vurderingsskjema for praksis og det skal her komme klart frem dersom studenten står i fare for å ikke bestå praksis.
Sluttvurdering. Student og praksisveileder deltar i samtalen. Dersom det ved underveisvurdering eller senere er kommet frem grunner til fare for ikke bestått praksis skal faglærer delta i sluttvurderingen. Etter vurderingen undertegner faglærer, praksisveileder og student vurderingsdokumentet for praksis. Faglærer samarbeider med praksisveileder om å vurdere studentens praksis til bestått/ikke bestått. Faglærer har hovedansvaret for vurderingen.
Fellesveiledning. Studentene og faglærere samles på skolen to ganger i første praksisperiode og en gang i andre praksisperiode. Hensikten er å reflektere over opplevelser og situasjoner i praksis.
Ansvar og roller i praksis for student, praksisveileder og lærer
Student:
- Ha fokus på læringsutbytte for praksis
- Ta ansvar for å gjøre seg kjent med praksisstedets mål, organisering og rutiner
- Utarbeider turnusplan i samarbeid med praksisveileder
- Komme presis og følge i størst mulig grad praksisveileders vakter
- Gi beskjed ved sykdom
- Søke aktuelle læresituasjoner og delta aktivt i læresituasjoner
- Aktivt søke, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for praksis
- Ta medansvar for å skape og opprettholde et faglig stimulerende miljø i praksisfeltet
- Aktivt søke og ta imot råd og veiledning
- Diskuterer tiltak med praksisveileder før de iverksettes
- Presentere logg for praksisveileder og lærer
- Delta aktivt i vurdering og evaluere egen innsats og egenutvikling
- Levere arbeidskrav innen fristen
- Underskrive og levere vurderingsskjema for praksis til skolen
Praksisveileder:
- Være studentens ressursperson i praksisfeltet
- Drøfte og vurdere faglige spørsmål sammen med student
- Avsette regelmessig tid til samtale og veiledning av studenten
- Sette seg inn i læringsutbyttebeskrivelser for praksis
- Hjelpe studenten til å velge ut relevante læresituasjoner
- Ta kontakt med faglærer dersom det oppstår problemer i forbindelse med praksis
- Være ansvarlig sammen med faglærer for å vurdere praksis til bestått/ikke bestått.
- Underskrive vurderingsskjemaet for praksis
Faglærer:
- Ta initiativ til oppstartssamtale, underveisvurdering og eventuelt sluttvurdering
- Gi veiledning på og vurdere arbeidskrav i praksis
- Være hovedansvarlig, sammen med praksisveileder for å vurdere praksis til bestått/ ikke bestått
- Samle studentene til refleksjonsdager og gjennomføre disse
- Underskrive vurderingsskjemaet for praksis
Arbeidskrav i forbindelse med praksis
Studenten skal gjennomføre arbeidskrav i praksis. Målet med arbeidskravene er å øke studentens bevissthet om egen læring, kunne reflektere og begrunne sine handlinger faglig og etisk, samt videreutvikle sin rolle som fagarbeider.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen, og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning
- har kunnskap om kartleggingsverktøy innen pleie og omsorg som benyttes ved føde- og barselavdelingen
- har kunnskaper om observasjoner og tiltak aktuelt for fødekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet og det premature barnet
- har kunnskap om fars rolle og betydning i fødsel og barseltid
- har kunnskap om målrettet kommunikasjon for å bygge gode relasjoner med fødekvinnen, barselkvinnen og far/ledsager
- har kunnskap om krise og sorgreaksjoner hos fødekvinnen, barselkvinnen og far/ledsager
- har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoner relevant for fagfeltet føde- og barsel
- har innsikt i sentrale lover og forskrifter aktuelt for fagfeltet føde- og barsel
- har kunnskap om organisering, roller og aktuelle samarbeidspartnere innen fagfeltet føde- og barsel
Ferdigheter
Studenten
kan observere fødekvinnen og delta under fødsel i samarbeid med jordmor
- kan gi støtte og omsorg til fødekvinnen og far/ledsager under og etter fødsel
- kan delta i stell og pleie av barselkvinnen og det nyfødte barnet ut fra deres individuelle behov
- kan observere forandringer hos det nyfødte barnet og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
- kan observere fysiske, psykiske og sosiale forandringer hos barselkvinnen og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
- kan veilede og undervise det nyfødte barnets omsorgspersoner i stell og amming
- kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet barsel- og barnepleie
- kan kommunisere og samhandle med fødekvinnen, barselkvinnen og far/pårørende for å bygge gode relasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan møte fødekvinnen, barselkvinnen og familien med respekt, ivareta integritet og tilrettelegg for medvirkning
- kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med fødekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet, far/pårørende og kollegaer
- har innsikt i utviklingsarbeid og kunnskapsbasert praksis og kan delta i utvikling av praksisfeltet gjennom erfarings- og kunnskapsdeling
Arbeidsinnsats
Praksis skal utgjøre 220 timer fordelt på 10 uker. Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.
- Studenten skal gjennomføre individuelle skriftlige arbeidskrav.
- Studenten skal presentere sin arbeidspraksis for klassen
Vurdering
- Vurderingsformen av praksis er bestått/ ikke bestått. For å bestå praksis må alle arbeidskrav og praksis være bestått i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene.
- Når det er tvil om studenten oppfyller læringsutbytte for praksis og står i fare for ikke få bestått praksis, skal studenten orienters om dette snarest. Det skal dokumenteres i vurderingsskjemaet for praksis. Ved stryk i praksis skal studenten få en skriftlig begrunnelse.
- Fravær utover 10% fører til ikke bestått praksis.
- Ved ikke bestått praksis har studenten krav på ny praksisperiode. Se Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. § 4-5, pkt. 3.
Vurderingsskjema for praksisperiode 1: Føde- og barselavdeling
Benyttes ved underveisvurdering og sluttvurdering
Studentens navn
|
|
Praksissted
|
Praksisperiode |
Kunnskap Studenten
og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning
|
|
Ferdigheter Studenten
|
|
Generell kompetanse Studenten
|
|
UNDERVEISVURDERING
|
|
SLUTTVURDERING
|
|
Arbeidskrav knyttet til praksis
|
Godkjent |
Arbeidskrav 1: Refleksjon over egen rolle som fagarbeider
|
|
Arbeidskrav 2: Logg Generell kompetanse Studenten
|
|
Arbeidskrav 3: Faglig og etisk refleksjon Ferdigheter Studenten
Generell kompetanse Studenten
|
|
Arbeidskrav 4: Praksisrapport Læringsutbytte: Alle læringsutbyttebeskrivelsene for praksis er aktuelle. |
|
Eventuelle kommentarer
|
Underveisvurdering foretatt dato __________
_________________ _________________ _________________
Student Praksisveileder Faglærer
Sluttvurdering foretatt dato __________
Fravær ______ dager ______timer
Studenten har: BESTÅTT/ IKKE BESTÅTT praksis
_________________ _________________ _________________
Student Praksisveileder Faglærer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Praktisk øving
Arbeidskrav
Veiledning
Refleksjonsdager
Logg
Pensumliste
Aktuell litteratur fra øvrige emner.
Selvvalgt tilleggslitteratur.