40HH07G - BOB Praksisperiode 1: Føde- barsel avdeling

40HH07G - BOB Praksisperiode 1: Føde- barsel avdeling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH07G - BOB
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiested
      Grimstad
    • Emneansvarlig
      Kristin Vestgarden Wehus, Hilde Marie Aas

Om emnet

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsettinger. Praksisperioden i føde- og barsel skal utgjøre 220 timer fordelt på 10 uker. Studenten skal ha veiledning og oppfølging av en fagperson med tilsvarende fagskoleutdanning eller annen aktuell høyere utdanning.  Studentens turnus for praksisperioden godkjennes av praksisveileder og faglærer. For å sikre gode læresituasjoner, skal studenten i størst mulig grad følge praksisveileder. Fagskolen i Agder er ansvarlig for å skaffe godkjente praksisplasser.

Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetanse til barnet og dets pårørende og kolleger, og se betydningen av tverrfaglig samarbeid. I praksis skal studenten identifisere problemområder og etiske problemstillinger. Studenten skal utvikle evnen til refleksjon og styrke sin yrkesidentitet.

For å nå læringsutbyttebeskrivelsene som studieplanen omfatter er praksis delt i to perioder; 10 uker ved føde- og barselavdeling/barselpoliklinikk (3 uker på fødeavdeling og 7 uker på barselavdeling) og 4 uker ved nyfødtintensiv, barneavdeling eller annen relevant praksis som for eksempel barnebolig eller helsestasjon.

 

Veiledning og vurdering

Veiledningen skjer i forhold til studieplanens læringsutbyttebeskrivelser for praksis og studentens faglige og personlige ståsted. Hensikten med veiledning er at studenten skal være aktiv i egen læringsprosess og dermed utvikle større selvstendighet og ansvar for egen læring. 

 

Oppstartssamtale er en samtale mellom student, praksisveileder og faglærer tidlig i praksisperioden. I samtalen fokuseres det på studentens læring og utvikling hvor målet er at studenten skal få størst mulig utbytte av praksis. Tema i samtalen er forventninger til praksis både fra studenten og praksisveilederen.

 

Fortløpende veiledning skal sikre at studenten er i en læringsprosess og viser kompetanse ved å reflektere over og begrunne handlingene sine. Det anbefales at praksisveilederen og studenten avtaler faste veiledningstimer, for eksempel én time pr. uke.

 

Underveisvurdering. Studenten, praksisveileder og faglærer deltar i samtalen. Tid og sted avtales i god tid før samtalen. Det benyttes eget vurderingsskjema for praksis og det skal her komme klart frem dersom studenten står i fare for å ikke bestå praksis.

 

Sluttvurdering. Student og praksisveileder deltar i samtalen. Dersom det ved underveisvurdering eller senere er kommet frem grunner til fare for ikke bestått praksis skal faglærer delta i sluttvurderingen. Etter vurderingen undertegner faglærer, praksisveileder og student vurderingsdokumentet for praksis. Faglærer samarbeider med praksisveileder om å vurdere studentens praksis til bestått/ikke bestått. Faglærer har hovedansvaret for vurderingen.

 

Fellesveiledning.  Studentene og faglærere samles på skolen to ganger i første praksisperiode og en gang i andre praksisperiode. Hensikten er å reflektere over opplevelser og situasjoner i praksis.

 

Ansvar og roller i praksis for student, praksisveileder og lærer

Student:

  • Ha fokus på læringsutbytte for praksis
  • Ta ansvar for å gjøre seg kjent med praksisstedets mål, organisering og rutiner
  • Utarbeider turnusplan i samarbeid med praksisveileder
    • Komme presis og følge i størst mulig grad praksisveileders vakter
    • Gi beskjed ved sykdom
  • Søke aktuelle læresituasjoner og delta aktivt i læresituasjoner
  • Aktivt søke, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for praksis
  • Ta medansvar for å skape og opprettholde et faglig stimulerende miljø i praksisfeltet
  • Aktivt søke og ta imot råd og veiledning
    • Diskuterer tiltak med praksisveileder før de iverksettes  
    • Presentere logg for praksisveileder og lærer
  • Delta aktivt i vurdering og evaluere egen innsats og egenutvikling
  • Levere arbeidskrav innen fristen
  • Underskrive og levere vurderingsskjema for praksis til skolen

 

Praksisveileder:

  • Være studentens ressursperson i praksisfeltet
  • Drøfte og vurdere faglige spørsmål sammen med student
  • Avsette regelmessig tid til samtale og veiledning av studenten
  • Sette seg inn i læringsutbyttebeskrivelser for praksis
  • Hjelpe studenten til å velge ut relevante læresituasjoner
  • Ta kontakt med faglærer dersom det oppstår problemer i forbindelse med praksis
  • Være ansvarlig sammen med faglærer for å vurdere praksis til bestått/ikke bestått.
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

 

Faglærer:

  • Ta initiativ til oppstartssamtale, underveisvurdering og eventuelt sluttvurdering
  • Gi veiledning på og vurdere arbeidskrav i praksis
  • Være hovedansvarlig, sammen med praksisveileder for å vurdere praksis til bestått/ ikke bestått
  • Samle studentene til refleksjonsdager og gjennomføre disse
  • Underskrive vurderingsskjemaet for praksis

 

Arbeidskrav i forbindelse med praksis

Studenten skal gjennomføre arbeidskrav i praksis. Målet med arbeidskravene er å øke studentens bevissthet om egen læring, kunne reflektere og begrunne sine handlinger faglig og etisk, samt videreutvikle sin rolle som fagarbeider.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen, og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy innen pleie og omsorg som benyttes ved føde- og barselavdelingen
  • har kunnskaper om observasjoner og tiltak aktuelt for fødekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet og det premature barnet
  • har kunnskap om fars rolle og betydning i fødsel og barseltid
  • har kunnskap om målrettet kommunikasjon for å bygge gode relasjoner med fødekvinnen, barselkvinnen og far/ledsager
  • har kunnskap om krise og sorgreaksjoner hos fødekvinnen, barselkvinnen og far/ledsager
  • har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoner relevant for fagfeltet føde- og barsel
  • har innsikt i sentrale lover og forskrifter aktuelt for fagfeltet føde- og barsel
  • har kunnskap om organisering, roller og aktuelle samarbeidspartnere innen fagfeltet føde- og barsel

Ferdigheter

Studenten

kan observere fødekvinnen og delta under fødsel i samarbeid med jordmor

  • kan gi støtte og omsorg til fødekvinnen og far/ledsager under og etter fødsel
  • kan delta i stell og pleie av barselkvinnen og det nyfødte barnet ut fra deres individuelle behov
  • kan observere forandringer hos det nyfødte barnet og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan observere fysiske, psykiske og sosiale forandringer hos barselkvinnen og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan veilede og undervise det nyfødte barnets omsorgspersoner i stell og amming
  • kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet barsel- og barnepleie
  • kan kommunisere og samhandle med fødekvinnen, barselkvinnen og far/pårørende for å bygge gode relasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan møte fødekvinnen, barselkvinnen og familien med respekt, ivareta integritet og tilrettelegg for medvirkning
  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med fødekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet, far/pårørende og kollegaer 
  • har innsikt i utviklingsarbeid og kunnskapsbasert praksis og kan delta i utvikling av praksisfeltet gjennom erfarings- og kunnskapsdeling

 

Arbeidsinnsats

Praksis skal utgjøre 220 timer fordelt på 10 uker. Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.

  • Studenten skal gjennomføre individuelle skriftlige arbeidskrav. 
  • Studenten skal presentere sin arbeidspraksis for klassen

 

Vurdering

 

  • Vurderingsformen av praksis er bestått/ ikke bestått. For å bestå praksis må alle arbeidskrav og praksis være bestått i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene.
  • Når det er tvil om studenten oppfyller læringsutbytte for praksis og står i fare for ikke få bestått praksis, skal studenten orienters om dette snarest. Det skal dokumenteres i vurderingsskjemaet for praksis. Ved stryk i praksis skal studenten få en skriftlig begrunnelse.
  • Fravær utover 10% fører til ikke bestått praksis.
  • Ved ikke bestått praksis har studenten krav på ny praksisperiode. Se Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. § 4-5, pkt. 3.

 

Vurderingsskjema for praksisperiode 1: Føde- og barselavdeling

Benyttes ved underveisvurdering og sluttvurdering

Studentens navn

 

Praksissted

 

Praksisperiode

 

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen,

 og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning

  • har kunnskap om kartleggingsverktøy innen pleie og omsorg som benyttes ved føde- og barselavdelingen
  • har kunnskaper om observasjoner og tiltak aktuelt for fødekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet og det premature barnet
  • har kunnskap om fars rolle og betydning i fødsel og barseltid
  • har kunnskap om målrettet kommunikasjon for å bygge gode relasjoner med fødekvinnen, barselkvinnen og far/ledsager
  • har kunnskap om krise og sorgreaksjoner hos fødekvinnen, barselkvinnen og far/ledsager
  • har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoner relevant for fagfeltet føde- og barsel
  • har innsikt i sentrale lover og forskrifter aktuelt for fagfeltet føde- og barsel
  • har kunnskap om organisering, roller og aktuelle samarbeidspartnere innen fagfeltet føde- og barsel

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere fødekvinnen og delta under fødsel i samarbeid med jordmor
  • kan gi støtte og omsorg til fødekvinnen og far/ledsager under og etter fødsel
  • kan delta i stell og pleie av barselkvinnen og det nyfødte barnet ut fra deres individuelle behov
  • kan observere forandringer hos det nyfødte barnet og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan observere fysiske, psykiske og sosiale forandringer hos barselkvinnen og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan veilede og undervise det nyfødte barnets omsorgspersoner i stell og amming
  • kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet barsel- og barnepleie
  • kan kommunisere og samhandle med fødekvinnen, barselkvinnen og omsorgspersoner for å bygge gode relasjoner

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan møte omsorgspersoner med respekt, ivareta integritet og tilrettelegg for medvirkning
  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med fødendekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet, omsorgspersoner og kollegaer 
  • har innsikt i utviklingsarbeid og kunnskapsbasert praksis og kan delta i utvikling av praksisfeltet gjennom erfarings- og kunnskapsdeling

UNDERVEISVURDERING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SLUTTVURDERING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arbeidskrav knyttet til praksis

 

Godkjent

Arbeidskrav 1: Refleksjon over egen rolle som fagarbeider

 

 

Arbeidskrav 2:  Logg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med fødendekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet, omsorgspersoner og kollegaer 

 

 

Arbeidskrav 3: Faglig og etisk refleksjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere fødekvinnen og delta under fødsel i samarbeid med jordmor
  • kan gi støtte og omsorg til fødekvinnen og far/ledsager under og etter fødsel
  • kan delta i stell og pleie av barselkvinnen og det nyfødte barnet ut fra deres individuelle behov
  • kan observere forandringer hos det nyfødte barnet og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan observere fysiske, psykiske og sosiale forandringer hos barselkvinnen og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan veilede og undervise det nyfødte barnets omsorgspersoner i stell og amming
  • kan finne og anvende ny kunnskap relevant for fagfeltet barsel- og barnepleie
  • kan kommunisere og samhandle med fødekvinnen, barselkvinnen og omsorgspersoner for å bygge gode relasjoner

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • har forståelse for egen kompetanse og rolle i møte med fødendekvinnen, barselkvinnen, det nyfødte barnet, omsorgspersoner og kollegaer 

 

 

Arbeidskrav 4:  Praksisrapport

Læringsutbytte: Alle læringsutbyttebeskrivelsene for praksis er aktuelle.

 

 

 

 

 

 

Eventuelle kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Underveisvurdering foretatt dato __________

 

_________________                   _________________                   _________________    

Student                                          Praksisveileder                               Faglærer

 

 

Sluttvurdering foretatt dato __________

 

Fravær ______ dager ______timer

 

Studenten har: BESTÅTT/ IKKE BESTÅTT praksis

 

_________________                   _________________                   _________________    

Student                                          Praksisveileder                               Faglærer

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Praktisk øving

Arbeidskrav

Veiledning

Refleksjonsdager

Logg

 

Pensumliste

Aktuell litteratur fra øvrige emner.

Selvvalgt tilleggslitteratur.

 

Pensumliste
40HH07G - BOB Praksisperiode 1: Føde- barsel avdeling