00TX00A LØM
00TX00A LØM
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TX00A
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramBygg
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligTore Fauchald
Om emnet
Tema | Innhold |
Økonomistyring |
Regnskap, regnskapsanalyse, budsjett, kalkyler, investeringsanalyse, dekningspunktanalyse, kapitalbehov, finansiering, etablering, lover |
Organisasjon og ledelse |
Organisasjons-, ledelses- og motivasjonsteori, kultur, arbeidsmiljø, personalledelse, HMS, arbeidsbetingelser, konfliktforebygging / håndtering, etikk, lover |
Markedsføringsledelse |
Markedsplan, kjøpsadferd, lover |
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
• har kunnskap om lønnskostnader
• har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
• kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter
Studenten
• kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
• kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
• kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
• kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
• kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
• kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
• kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
• kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
• kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
• kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
• kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
• kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
• kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
• kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
• kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Generell kompetanse
Studenten
• kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
• kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
• har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
• kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
• kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
• kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Arbeidsinnsats
Tema |
Arbeidskrav/studiekrav |
Annet |
Økonomistyring |
4 1) |
|
Organisasjon og ledelse |
4 1) |
|
Markedsføringsledelse |
4 1) |
|
1) Arbeidskrav kan bli tverrfaglige.
Alle obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få emnekarakter. Arbeidskrav spesifiseres i arbeidsplan for tema, som utarbeides av faglærer.
Vurdering
Arbeidskrav: Vurderes med bestått/ikke bestått. Obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få vurdering i emnet.
Sluttvudering består av studiekrav som vurderes med karakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium
Pensumliste
LØM
ISBN 9788245032079, Holan, M. Markedsføringsledelse
ISBN 9788245032093, Holan, Høiseth. Økonomistyring,
ISBN 9788245032086, Holan, Høiseth. Organisasjon og ledelse