00TM05F Maritim engelsk
00TM05F Maritim engelsk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TM05F
- StudieprogramDekksoffiser
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng6
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Studiefasiliteter:
Klasserom, auditorium og skolens andre fasiliteter (bl.a. grupperom, bibliotek etc.).
6 s.p
Utføre dekksoffiserens plikter
Kart, meteorologisk informasjon og andre nautiske publikasjoner
Skipets sjødyktighet, sikkerhet og drift
SMCP og kommunikasjon med andre skip, kyststasjoner og VTS sentre
Kommunisere med et flerspråklig mannskap
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om internasjonale krav innen sjøfart.
- har tilstrekkelige språkkunnskaper til å være en god leder og teamarbeidet i et maritimt mannskap.
- har tilstrekkelig kunnskap i maritim teknisk terminologi på engelsk for å kunne manøvrere og handtere et skip under alle forhold.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan vurdere mulige risikoer og konsekvenser ved handtering av anlegg, maskinsystem og tjenester.
- kan på en klar og korrekt måte gi engelskspråklige ordrer og meldinger som er relevante for et sikkert og trygt arbeidsmiljø om bord og for vern av det marine miljø.
- kan bruke engelsk til å formidle forståing av lovgivende tekster, og kan på både skriftlig og muntlig engelsk vurdere eige arbeid i forhold til internasjonale krav innen sjøfart.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- gir og mottar klar og tydelige kommunikasjon på engelsk.
- kan, på engelsk, utveksle synspunkt og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
- kan planlegge og utføre sine offisers plikter i et multinasjonalt mannskap i tråd med etiske krav og retningslinjer innen sjøfart.
Arbeidsinnsats
Emnet har 6 arbeidskrav.
Det vil bli gjennomført 4 semesterprøver i emnet.
Alle arbeidskrav skal være bestått og semesterprøvene må minimum ha karakteren E, for at kandidaten skal få gå opp til eksamen.
Vurdering
Sammen slått med 00TM05A/B dvs. engelsklærer med sensor
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesinger, gruppearbeid og oppgaveløsing. Studentene arbeider selvstendig eller i grupper med oppgavene, der læreren er tilgjengelig for rettledning ved kontakt. Studentene har munnlege framføringer og øvinger i klasserommet. Disse er yrkesretta, og den munnlege presentasjonen er knytt opp mot yrkesretninga til den enkelte.