00TI02B Fordypningsemne BIM-K (Bygningsinformasjonsmodellering – konstruksjon)
00TI02B Fordypningsemne BIM-K (Bygningsinformasjonsmodellering – konstruksjon)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TI02B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBIM konstruksjon deltid/nettutdanning
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng30
- EmneansvarligJonas Hoff Fjeldstad
Om emnet
Studiet omhandler følgende tema:
- Digital 3D-modellering
- IFC-bearbeidelse, modellutveksling og modellkontroll
- Standarder og byggesøknader
Læringsutbytte
Kunnskap
Digital 3D-modellering
Studenten
- Har kunnskap om de vanligste BIM-programmene som er i bruk i bransjen og kan identifisere programmenes bruksområder
- Har kunnskap om georeferering som en nødvendighet for å starte et BIM-prosjekt på riktig måte
- Har kunnskap om hvordan modellmodenhetsindeks (MMI) i digitale modeller påvirkes av fasene i et byggeprosjekt
- Har kunnskap om hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvalitet og redusere ekstrakostnader i byggeperioden
- Har kunnskap om å lese og tyde tegninger
- Har kunnskap om de ulike tegningene som er vanlige ved prosjektering av ulike typer bygg
- Kan oppdatere sine kunnskaper og ferdigheter innen digital modellering
IFC-bearbeidelse, modellutveksling og modellkontroll
Studenten
- Har kunnskap om bruksområdene til IFC-standarden (Industry Foundation Classes) og andre digitale formater
- Har kunnskap om «åpen-BIM» som konsept der IFC-formatet kan anvendes for tverrfaglig samhandling
- Har innsikt i TFM-merkesystemer i byggeprosjekter
Standarder og byggesøknader
Studenten
- Har kunnskap om kravene til tegningsgrunnlag i en søknadsprosess
- Har kunnskap om ulike kontraktsforhold og entrepriseformer
- Har innsikt i fremdriften i en byggeprosess og har kjennskap til kravene til sluttdokumentasjon for forvaltning, drift og vedlikehold
Ferdigheter
Digital 3D-modellering
Studenten
- Kan fremstille, anvende og berike BIM-modeller
- Kan finne og hente ut informasjon, tegninger, mengdelister og skjemaer ut fra en BIM- modell
- Kan anvende modelleringsunderlag i ulike formater
- Kan anvende og tilrettelegge en BIM-modell for bruk på byggeplass
- Kan anvende ulike programmer for å modellere bygninger og noe teknisk installasjon
IFC-bearbeidelse, modellutveksling og modellkontroll
Studenten
- Kan anvende ulike typer koordinatsystemer
- Kan anvende IFC og andre relevante formater til kvalitetskontroll og modellsjekking
- Kan anvende IFC-standarden til utveksling av informasjon mellom ulike tegneformater
- Kan anvende relevante verktøy for overføring av filer fra BIM-programmer til andre programmer, eksport og import av informasjon
Standarder og byggesøknader
Studenten
- Kan anvende aktuelle norske standarder og bransjenormer i tegninger og prosjekter
- Kan anvende en BIM-modell og fremstille tegninger og dokumentasjon i forhold til en søknadsprosess
Generell kompetanse
Digital 3D-modellering
Studenten
- Kan utføre veiledning og støtte i bruk av BIM-programmer
- Kan utføre BIM-arbeid i samarbeid med andre yrkesgrupper
IFC-bearbeidelse, modellutveksling og modellkontroll
Studenten
- Har forståelse for allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og kvalitetssikring
- Kan bygge relasjoner på tvers av fag for å samarbeide effektivt med andre yrkesgrupper i en felles digital BIM-modell
- Kan utvikle arbeidsmetoder for kritisk og reflektert arbeid med relevant tallbehandling og mengdeuttak
Standarder og byggesøknader
Studenten
- Har forståelse for saksgangen i en byggesak
- Har utviklet forståelse for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, normer og preaksepterte løsninger
Arbeidsinnsats
- 15 arbeidskrav - læringsnotat
- 5 arbeidkrav
Vurdering
Arbeidskrav
Vurdering bestått/ikke bestått blir gitt ved arbeidskrav. Dersom studenten ikke består et arbeidskrav, har studenten mulighet til å levere det på nytt én gang innen en gitt frist. Samtlige arbeidskrav i emnet må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre emnets studiekrav.
Studiekrav
Hvert emne skal sluttvurderes med en karakter. Sluttvurderingen skal dokumentere studentens helhetlige kompetanse knyttet til emner og læringsutbytte. Studiekravene bygger på de temaene som studentene har arbeidet med i arbeidskravene.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid
- Skrive individuelle læringsnotater
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Praktisk modellering i læringsgrupper
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på ITs Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett