00TE13A Realfaglig redskap
00TE13A Realfaglig redskap
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TE13A
- StudieprogramElkraft FTE13H
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Matematikk |
Matematiske metoder og praktiske anvendelser, matematisk tenkning. Enheter, målestokk, algebra, formelregning, trigonometri, funksjoner, ligningssystem, polynomfunksjoner, derivasjon, statistikk, logaritmer og eksponentialfunksjoner. |
Fysikk |
Kraft, masse, tyngde og tetthet. Newtons lover. Bevegelse. Væsker og gass- beregninger. Grunnleggende beregninger innen varme, arbeid, indre energi. Tilstandslikning. Faseoverganger. SI-enheter. |
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
- kan bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidsinnsats
Arbeidskrav
Tema |
Prøver |
Innlevering / lab. |
Annet |
Matematikk |
4 |
2 |
|
Fysikk |
3 |
1 |
|
- Alle obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få emnekarakter.
- Arbeidskrav spesifiseres nærmere i arbeidsplaner for tema som utgis av faglærer.
Vurdering
Vurdering
Vurdering underveis |
Se Arbeidsplaner for tema. |
Sluttvurdering |
Det settes en sluttkarakter i emnet. |
Eksamen |
Det er ikke eksamen i emnet 1) |
Arbeids- og læringsaktiviteter
Arbeidsformer og arbeidsomfang
|
Undervisning |
Oppgave- løsning |
Selvstudium |
Sum |
Heltid |
228 t |
54 t |
12 t |
270 t |
Deltid |
190 t |
54 t |
26 t |
270 t |
Pensumliste
ISBN,Forfatter,Boktittel
978 82 450 3419 6,Ekern, Guldahl, Holst,Matematikk for fagskolen
978 82 562 6951 8,Ekern, Guldahl,Fysikk for fagskolen
Relevante internettsider oppgis underveis. Litteraturlisten kan bli oppdatert ved studiestart.