00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse
00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TE01G
- StudieprogramAutomatisering - nettutdanning med samlinger FTE67K
- Studiepoeng15
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Faglig ledelse (integrert)
Reguleringsteknikk
Instrumentering
Normer og standarder
Dokumentasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om reguleringssystemer benyttet i automatiserte anlegg.
- har kunnskap om målemetoder, analyseverktøy og teknisk utstyr som anvendes på automatiserte anlegg.
- har kunnskap om kalibrering og justering av instrumenter innen reguleringstekniske styringssystemer.
- har kunnskap om matematiske modeller ut fra sprangresponser og fysiske målinger.
- har kunnskap om at reguleringssystemer integreres i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer).
- har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer innen automasjonsfaget.
- har kunnskap om EUs regelverk for CE merking gjennom Norges EØS avtale.
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende myndighetskrav på automatiserte anlegg som forskrifter, normer og internasjonale krav.
- har kunnskap om bransjen innen reguleringstekniske systemer.
- kan oppdatere sin kunnskap om reguleringstekniske systemer.
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet reguleringstekniske systemer.
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for sine valg med hensyn til teknisk kvalitet og integrering i et større system i et automasjonsanlegg.
- kan gjøre rede for valg av digitale verktøy og metoder for planlegging og gjennomføring av prosjekt aktiviteter i et automatisert anlegg.
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved automasjonsanleggets vedlikeholdssystem.
- kan reflektere over simulering og analyse av prosesser og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske egenskaper.
- kan reflektere over implementering og analyse av funksjonaliteten av ny teori og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske funksjoner.
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.
- kan kartlegge en situasjon i et automatisert anlegg relatert til reguleringstekniske systemer og identifisere behov for teoretiske og praktiske problemstillinger.
- kan kartlegge funksjonsfeil i reguleringstekniske systemer ved feilsøking og behov for iverksetting av tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og drifte reguleringstekniske systemer på automatiserte anlegg som deltaker eller leder i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer og myndighetskrav for sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer.
- kan planlegge og gjennomføre arbeid på automatiserte anlegg ved å utøve tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse på automatiserte anlegg innenfor rammene av gjeldende
- myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
- kan utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav.
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler.
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor automatiseringsbransjen ved å integrere reguleringssystemer i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer) og kan drøfte løsninger for effektivt vedlikehold og optimalisering av produksjonsprosesser og miljøhensyn.
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og
- bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedring.
Arbeidsinnsats
- 9 læringsnotater
- 2 oppgaver
Vurdering
Vurderingsformer
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgaver av faglærer
- Summative tester som må bestås
Sluttvurdering
- Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
Pensumliste
- Haugen, Finn A. Reguleringsteknikk
- Bjørnar Larsen, Bjørnar. Instrumentering og måleteknikk