00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse

00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TE01G
    • Studieprogram
      Automatisering - nettutdanning med samlinger FTE67K
    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin

Om emnet

Faglig ledelse (integrert)

Reguleringsteknikk

Instrumentering

Normer og standarder

Dokumentasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om reguleringssystemer benyttet i automatiserte anlegg.
  • har kunnskap om målemetoder, analyseverktøy og teknisk utstyr som anvendes på automatiserte anlegg.
  • har kunnskap om kalibrering og justering av instrumenter innen reguleringstekniske styringssystemer.
  • har kunnskap om matematiske modeller ut fra sprangresponser og fysiske målinger.
  • har kunnskap om at reguleringssystemer integreres i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer).
  • har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer innen automasjonsfaget.
  • har kunnskap om EUs regelverk for CE merking gjennom Norges EØS avtale.
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende myndighetskrav på automatiserte anlegg som forskrifter, normer og internasjonale krav.
  • har kunnskap om bransjen innen reguleringstekniske systemer.
  • kan oppdatere sin kunnskap om reguleringstekniske systemer.
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet reguleringstekniske systemer.

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine valg med hensyn til teknisk kvalitet og integrering i et større system i et automasjonsanlegg.
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy og metoder for planlegging og gjennomføring av prosjekt aktiviteter i et automatisert anlegg.
  • kan gjøre rede for sine faglige valg ved automasjonsanleggets vedlikeholdssystem.
  • kan reflektere over simulering og analyse av prosesser og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske egenskaper.
  • kan reflektere over implementering og analyse av funksjonaliteten av ny teori og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske funksjoner.
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt.
  • kan kartlegge en situasjon i et automatisert anlegg relatert til reguleringstekniske systemer og identifisere behov for teoretiske og praktiske problemstillinger.
  • kan kartlegge funksjonsfeil i reguleringstekniske systemer ved feilsøking og behov for iverksetting av tiltak.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og drifte reguleringstekniske systemer på automatiserte anlegg som deltaker eller leder i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer og myndighetskrav for sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer.
  • kan planlegge og gjennomføre arbeid på automatiserte anlegg ved å utøve tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse på automatiserte anlegg innenfor rammene av gjeldende
  • myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav.
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler.
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor automatiseringsbransjen ved å integrere reguleringssystemer i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer) og kan drøfte løsninger for effektivt vedlikehold og optimalisering av produksjonsprosesser og miljøhensyn.
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og
  • bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedring.

Arbeidsinnsats

  • 9 læringsnotater
  • 2 oppgaver

Vurdering

Vurderingsformer

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgaver av faglærer
  • Summative tester som må bestås

Sluttvurdering

  • Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor med karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i felles læringsblogg
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur

Pensumliste

  • Haugen, Finn A. Reguleringsteknikk
  • Bjørnar Larsen, Bjørnar. Instrumentering og måleteknikk
Pensumliste
00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse