00TE00D - Lyngdal Elektriske systemer
00TE00D - Lyngdal Elektriske systemer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TE00D - Lyngdal
- StudieprogramElkraft - deltid Lyngdal FTE13D
- StudiestedLyngdal
- Studiepoeng20
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser
Magnetisme og statisk elektrisitet
Måleteknikk og laboratoriearbeid
Tegne- og simuleringsverktøy
Dokumentasjon og regelverk
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
- har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
- har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
- har kunnskap om elektrisk måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
- har kunnskaper om krav og framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
- kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Ferdigheter
- kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
- kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
- kan gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
- kan utarbeide dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og identifisere behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
- kan planlegge og anvende teori i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan planlegge, gjennomføre dokumentasjon innen elektroteknisk fagområde alene og som deltaker i gruppe og i tråd med aktuelle krav
- kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Arbeidsinnsats
- 12 læringsnotater
- 2 oppgaver med simuleringsverktøy
- 2 oppgaver med elektronisk tegneverktøy
Vurdering
Vurderingsformer
- Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
- Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
- Summative tester som må bestås
Sluttvurdering
- Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Øvelse med bruk av simuleringsverktøy, både individuelt og i gruppe
- Individuell øvelse i bruk av elektronisk tegneverktøy
Pensumliste
- Haug, Rolf. Elektroteknikk for teknisk fagskole
- Mikrokontroller til simulering