00TE00D - Lyngdal Elektriske systemer

00TE00D - Lyngdal Elektriske systemer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TE00D - Lyngdal
    • Studieprogram
      Elkraft - deltid Lyngdal FTE13D
    • Studiested
      Lyngdal
    • Studiepoeng
      20
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin

Om emnet

Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser

Magnetisme og statisk elektrisitet

Måleteknikk og laboratoriearbeid

Tegne- og simuleringsverktøy

Dokumentasjon og regelverk

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om elektrisk måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskaper om krav og framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid

Ferdigheter

  • kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • kan gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
  • kan utarbeide dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og identifisere behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

  • kan planlegge og anvende teori i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge, gjennomføre dokumentasjon innen elektroteknisk fagområde alene og som deltaker i gruppe og i tråd med aktuelle krav
  • kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
  • kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon

Arbeidsinnsats

  • 12 læringsnotater
  • 2 oppgaver med simuleringsverktøy
  • 2 oppgaver med elektronisk tegneverktøy

Vurdering

Vurderingsformer

  • Tilbakemeldinger og veiledning fra faglærer og medstudenter
  • Formativ mappevurdering av utvalgte læringsnotater og oppgave av faglærer
  • Summative tester som må bestås

Sluttvurdering

  • Summativ vurdering av mappens innhold av faglærer og en intern sensor. Karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Øvelse med bruk av simuleringsverktøy, både individuelt og i gruppe
  • Individuell øvelse i bruk av elektronisk tegneverktøy

Pensumliste

  • Haug, Rolf. Elektroteknikk for teknisk fagskole
  • Mikrokontroller til simulering
Pensumliste
00TE00D - Lyngdal Elektriske systemer