00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse

00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB03K
    • Studieprogram
      KEM - Klima, energi og miljø
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      25
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin

Om emnet

Tema Innhold
Sanitæranlegg

Gjeldende regelverk og standarder for sanitærinstallasjoner. Distribusjonssystemer for vann, avløp og drenering – innvendig og utvendig anlegg.

Varmtvannsberedning og varmtvannssirkulasjonssystemer. Pumpesystemer for vann og avløp. Utskillere. Øvrige komponenter i sanitærinstallasjoner. 3D-design og skjemategninger for sanitærinstallasjoner. Dokumentasjon inkl. anleggsbeskrivelser. Tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse

Varmeanlegg

Termofysikk- og dynamikk, strømingslære, energi- og effektbehovsberegninger. Bruk av gjeldende regelverk og standarder. Systemvalg. Komponentvalg. Dimensjonering av varmekilder og distribusjonsnett.

Trykkfallsberegning/utbalansering. 3D-design av anlegg. Regulering/styring av varmeanlegg. Bruk av elektroniske hjelpe- og simuleringsprogrammer. Dokumentasjon inkl. anleggsbeskrivelser. Tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse.

Brannslokking

Gjeldende regelverk for manuell brannslokking. Dimensjonering av distribusjonsnett og slokkemateriell. Implementering av manuelle slokkeanlegg i øvrig sanitæranlegg. Kort om automatiske slokkeanlegg.

Dokumentasjon.

Luftbehandling Gjeldende regelverk og standarder for luftbehandlingsanlegg. Krav til atmosfærisk-, akustisk- og termisk miljø i ulike typer bygg. Luftbehandlingssystemer og systemvalg. Luftbehandlingssentraler og øvrige  komponenter i distribusjonsnett for tilluft og avtrekk. Trykkfallsberegninger av distribusjonsnett inkl. utbalansering. Lydberegninger av komplett anlegg. 3D- design av anlegg, bruk av elektroniske hjelpe- og simuleringsprogrammer. Regulering/styring av luftbehandlingsanlegg. Dokumentasjon. Tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse.
Komfortkjøling Kjølebehovsberegninger. Bruk av gjeldende regelverk og standarder. Beregninger vedr. fuktig luft. Valg av kjølesystem(er). Komponentvalg. Produksjon av kjøling. Dimensjonering av distribusjonsnett for kjøling, trykkfallsberegning/utbalansering. Regulering/styring av kjøleanlegg. 3D-design av anlegg. Bruk av elektroniske hjelpe- og simuleringsprogrammer. Dokumentasjon, tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, brannslokkeanlegg, kuldesystemer og varmepumper, luftbehandling og komfortkjøling
  • har kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS- tekniske anlegg skal prosjekteres
  • har bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
  • har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
  • har innsikt i bygningsinformasjonsmodellering (BIM)
  • har kunnskap om krav til prosjektmaterialet
  • har innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering
  • kjenner til VVS-bransjens historie, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
  • kan anvende faglig kunnskap om gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor design, dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven
  • kan anvende relevante VVS-relaterte modelleringsprogrammer som verktøy for design, dimensjonering og andre relevante beregninger
  • kan anvende faglig kunnskap om tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygget
  • kan anvende faglig kunnskap til fremstilling av ulike typer VVS-tegninger for montasje, anbudsberegning m.m. etter Norsk Standard for dette
  • kan anvende kunnskap om systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser
  • kan anvende relevante faglige verktøy for fremstilling av utsparingstegninger for sine anlegg
  • kan anvende relevante faglige verktøy og uttrykksformer i forhold til VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning etter Norsk Standard
  • kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak i tråd med bedriftens kvalitetssikringssystem gjennom prosjekteringsprosessen
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen VVS-prosjektering og justere denne under veiledning i tråd med bedriftens retningslinjer
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for enkle kostnadskalkyler av prosjekterte anlegg basert på nøkkeltall fra bransjen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen prosjektering, kalkulasjon og gjennomføring av VVS-tekniske installasjoner alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre kvalifisert VVS-arbeid for alle bygg, innbefattet klima, energi og miljø, etter samfunnets behov
  • Kandidaten har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen VVS-prosjektering og systemforståelse og på tvers av fag med involverte aktører
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet

Arbeidsinnsats

  • Alle obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få emnekarakter og kunne gå opp til eksamen.
  • Arbeidskrav spesifiseres i arbeidsplaner for tema som utgis av faglærer.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med bestått/ikke bestått

Studiekrav vurderes med karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Selvstudium
Pensumliste
00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse