00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse
00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB03K
- StudieprogramKEM - Klima, energi og miljø
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng25
- EmneansvarligEdutorium Admin
Om emnet
Tema | Innhold |
---|---|
Sanitæranlegg |
Gjeldende regelverk og standarder for sanitærinstallasjoner. Distribusjonssystemer for vann, avløp og drenering – innvendig og utvendig anlegg. Varmtvannsberedning og varmtvannssirkulasjonssystemer. Pumpesystemer for vann og avløp. Utskillere. Øvrige komponenter i sanitærinstallasjoner. 3D-design og skjemategninger for sanitærinstallasjoner. Dokumentasjon inkl. anleggsbeskrivelser. Tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse |
Varmeanlegg |
Termofysikk- og dynamikk, strømingslære, energi- og effektbehovsberegninger. Bruk av gjeldende regelverk og standarder. Systemvalg. Komponentvalg. Dimensjonering av varmekilder og distribusjonsnett. Trykkfallsberegning/utbalansering. 3D-design av anlegg. Regulering/styring av varmeanlegg. Bruk av elektroniske hjelpe- og simuleringsprogrammer. Dokumentasjon inkl. anleggsbeskrivelser. Tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse. |
Brannslokking |
Gjeldende regelverk for manuell brannslokking. Dimensjonering av distribusjonsnett og slokkemateriell. Implementering av manuelle slokkeanlegg i øvrig sanitæranlegg. Kort om automatiske slokkeanlegg. Dokumentasjon. |
Luftbehandling | Gjeldende regelverk og standarder for luftbehandlingsanlegg. Krav til atmosfærisk-, akustisk- og termisk miljø i ulike typer bygg. Luftbehandlingssystemer og systemvalg. Luftbehandlingssentraler og øvrige komponenter i distribusjonsnett for tilluft og avtrekk. Trykkfallsberegninger av distribusjonsnett inkl. utbalansering. Lydberegninger av komplett anlegg. 3D- design av anlegg, bruk av elektroniske hjelpe- og simuleringsprogrammer. Regulering/styring av luftbehandlingsanlegg. Dokumentasjon. Tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse. |
Komfortkjøling | Kjølebehovsberegninger. Bruk av gjeldende regelverk og standarder. Beregninger vedr. fuktig luft. Valg av kjølesystem(er). Komponentvalg. Produksjon av kjøling. Dimensjonering av distribusjonsnett for kjøling, trykkfallsberegning/utbalansering. Regulering/styring av kjøleanlegg. 3D-design av anlegg. Bruk av elektroniske hjelpe- og simuleringsprogrammer. Dokumentasjon, tverrfaglige prosjekteringsoppgaver inkl. faglig ledelse (redegjørelse for system- og løsningsvalg) og gruppeledelse |
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, brannslokkeanlegg, kuldesystemer og varmepumper, luftbehandling og komfortkjøling
- har kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon
- kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS- tekniske anlegg skal prosjekteres
- har bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
- har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
- har innsikt i bygningsinformasjonsmodellering (BIM)
- har kunnskap om krav til prosjektmaterialet
- har innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering
- kjenner til VVS-bransjens historie, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
- kan anvende faglig kunnskap om gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor design, dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven
- kan anvende relevante VVS-relaterte modelleringsprogrammer som verktøy for design, dimensjonering og andre relevante beregninger
- kan anvende faglig kunnskap om tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygget
- kan anvende faglig kunnskap til fremstilling av ulike typer VVS-tegninger for montasje, anbudsberegning m.m. etter Norsk Standard for dette
- kan anvende kunnskap om systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser
- kan anvende relevante faglige verktøy for fremstilling av utsparingstegninger for sine anlegg
- kan anvende relevante faglige verktøy og uttrykksformer i forhold til VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning etter Norsk Standard
- kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak i tråd med bedriftens kvalitetssikringssystem gjennom prosjekteringsprosessen
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen VVS-prosjektering og justere denne under veiledning i tråd med bedriftens retningslinjer
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for enkle kostnadskalkyler av prosjekterte anlegg basert på nøkkeltall fra bransjen
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen prosjektering, kalkulasjon og gjennomføring av VVS-tekniske installasjoner alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre kvalifisert VVS-arbeid for alle bygg, innbefattet klima, energi og miljø, etter samfunnets behov
- Kandidaten har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen VVS-prosjektering og systemforståelse og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
Arbeidsinnsats
- Alle obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få emnekarakter og kunne gå opp til eksamen.
- Arbeidskrav spesifiseres i arbeidsplaner for tema som utgis av faglærer.
Vurdering
Arbeidskrav vurderes med bestått/ikke bestått
Studiekrav vurderes med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning
- Gruppearbeid med oppgaver
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium