00TB03B Yrkesrettet kommunikasjon
00TB03B Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00TB03B
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramKEM - Klima, energi og miljø
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligKristin Rugsland
Om emnet
Tema:
- Norsk
- Engelsk
Innhold:
Faget skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter i hvordan kommunisere muntlig og skriftlig i ulike yrkesrelaterte sammenhenger.
Sentrale tema:
- Kommunikasjonsteori.
- Formell og uformell kommunikasjon.
- Skriftlige og muntlige sjangre.
- Betydningen av kulturell identitet på arbeidsplassen.
- Kildebruk i høyere utdanning.
- Refleksjon i møte med ulike arbeidskulturer.
- Digitale kommunikasjonsverktøy.
- Inkluderende organisasjonskultur.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om grunnleggende kommunikasjonsteori.
- kjenner til hvilken betydning kulturell identitet har for samarbeid og kommunikasjon på arbeidsplassen.
- har kunnskap om engelske faguttrykk som anvendes innenfor eget fagområde.
- har kunnskap om sentrale retoriske begreper og virkemidler.
- har kunnskap om kildebruk etter standard for høyere utdanning.
- kjenner til vanlige digitale verktøy for kildehenvisning, dokumentasjon, tekstproduksjon, deling, presentasjon og møter.
- har kjennskap til prinsipper for tekstorganisering og -produksjon.
- har kunnskap om hva som kjennetegner en problemstilling og hvordan svare på denne.
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over møter mellom forskjellige arbeidslivskulturer.
- kan bruke relevante begreper for å analysere egen og andres tekst.
- kan reflektere over og revidere tekster.
- kan reflektere over hvordan retorikk benyttes.
- kan bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke den kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.
- kan reflektere over egen kommunikasjon i profesjonell sammenheng.
- kan produsere tekster der form og innhold er tilpasset situasjon, mål og mottaker.
- kan bruke digitale kommunikasjonsverktøy i profesjonell sammenheng.
- kan uttrykke seg med nyansert ordvalg, variert setningsstruktur og tekstbinding.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre møter og presentasjoner.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere hensiktsmessig for å bidra til en inkluderende organisasjonskultur.
- kan tilpasse språk og argumentasjon etter mål og mottaker.
- kan produsere tekster med korrekt rettskriving, grammatikk og tegnsetting.
- behersker relevante kommunikasjonsverktøy.
- kan kommunisere gjennom relevante tekster og kanaler.
- kan samarbeide om tekstproduksjon.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Det forventes at studenten bidrar muntlig og skriftlig i læringsaktiviteter gjennom studieåret.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger og selvstudium
- Studentpresentasjoner
- Prosjektarbeid (også tverrfaglig)
- Gruppearbeid
- Individuelle oppgaver
- Digitale aktiviteter på It’s Learning
- Relevant informasjonsinnhenting på internett