00TB01I Hovedprosjekt

00TB01I Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TB01I
    • Studieprogram
      Bygg
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Eline Hersvik-Olsen

Om emnet

Tema Innhold

Hovedprosjekt

Prosjektstyring, fremdriftsplanlegging, statusrapportering, prosjektbeskrivelser og gruppearbeid.

 

Veiledning i valg av realistisk tema for prosjektoppgaven. Definering av ansvarsområder, samt arbeidsfordeling inkl. ledelsesansvar. Oppsett av fremdriftsplan med ressurs -og tidsperspektiv.

Formelle prosjektmøter.

Skriving av prosjektrapporter etter standard oppsett for rapportskriving.

Presentasjon av prosjektet for veiledere og andre studenter

Yrkesrettet kommunikasjon

Jevnlige møter med studentene med gruppevis veiledning gjennom prosjektperioden. Fokus på rapportoppsett, rettskrivningsregler, møteinnkallinger og møtereferater.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skriver en teknisk rapport om et prosjekt
  • har kunnskap om møteledelse og referatskriving
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
  • har kunnskap om styring av prosjekt etter fremdriftsplaner og målformuleringer
  • kan med basis i studiet, planlegge, gjennomføre og dokumentere et problemorientert prosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver
  • kjenne kontrakter
  • kjenne til ledelsesutfordringene knyttet til en prosjektprosess.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, styre, lede, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan utarbeide en teknisk rapport om et prosjekt
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeid på en arbeidsplass
  • kan utføre en muntlig presentasjon
  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
  • kan bruke prosjektarbeid som metode
  • kan gjennomføre et prosjekt på oppdrag fra bedrifter for å utvikle og dokumentere produkter, produksjonsprosesser eller tjenester

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
  • kan arbeide i team som har ansvar for flere fagfelt
  • kan løse prosjektoppgaven på en måte som reflekterer kunnskap om teknologi og faglig ledelse

Arbeidsinnsats

Tema

Studiekrav

Arbeidskrav

Annet

Hovedprosjekt

Muntlige fremføringer / presentasjoner i plenum.

  • Prosjektbeskrivelser
  • Statusrapporter
  • Prosjektbeskrivelser (Skriftlig/muntlig)
  • Loggbokføring med timelister
  • Sluttrapport
  • Individuelt refleksjonsnotat

Det er krav til oppfølging / gjennomføring av fremdrifts- planer og jevnlig kontakt med veileder.

Vurdering

Den avsluttende vurderingen består av en vurdering basert på gjennomføringen av hovedprosjektet, og en individuell muntlig høring.

Det gis en felles gruppekarakter på hovedprosjektet basert på de obligatoriske studiekravene (prosjektbeskrivelse, plakat, statusrapporter, prosjektrapport og framføring), der hovedvekten legges på prosjektrapporten.

Individuell karakter settes etter muntlig høring. Muntlig høring kan påvirke sluttkarakter opp eller ned en karakter i forhold til gruppekarakteren på hovedprosjektet. Det er individuell karakter som føres på vitnemålet. Den muntlige høringen tar utgangspunkt i refleksjonsnotatet.

Emnet vurderes med bokstavkarakter A – F.
 

Dersom det under muntlig høring kommer fram at studenten ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene, vurderes emnet til karakter F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Selvstudium
Pensumliste
00TB01I Hovedprosjekt