00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid
00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng14
- EmneansvarligHilde Marie Aas, Lena June Jørgensen
Om emnet
Emnet inneholder helsefremmende og forebyggende tiltak innen psykisk helsearbeid og rusarbeid.
Temaer i emnet
Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
- Avhengighet
Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Fysisk og psykisk helse
- Livsstil og egenomsorg
- Sosialt nettverk, lærings‐ og oppvekstmiljø
- Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
- Arbeid med barn og unge
- Brukermedvirkning, empowerment, mestring
- Recovery
- Fysisk aktivitet og ernæring
- Marginalisering
Samlet profesjonell kompetanse
- Kommunikasjonsferdigheter
- Veiledning overfor pasienter/ brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
- Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
- Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
Etiske og juridiske utfordring
- Yrkesetiske og personlige utfordringer
- Holdninger og etiske dilemmaer
- Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
- Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god helse for mennesker i ulike livsfaser
- har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god helse for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
- har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser
- har kunnskap om lovbaserte rettigheter og plikter for mennesker i ulike livsfaser
- har kunnskap om lovbaserte rettigheter og plikter for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser og tjenesteytere
Ferdigheter
Studenten
- kan iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
- kan kommunisere med pasienter og mennesker i ulike livsfaser og identifisere ressurser og problemer i deres miljø, samt vurderer behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeidet med pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner og ser behovet for meningsfull aktivitet
- reflekterer over egne holdninger i møte med pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner samt ivaretar brukermedvirkning
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium