00HH14A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene

00HH14A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      14
    • Emneansvarlig
      Lena June Jørgensen

Om emnet

Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet og samfunnsfaglige emner.

Temaer i emnet

Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Læring
  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon 
  • Informasjonsteknologi

Helse- oppvekst- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og sosialfagenes utvikling
  • Teorier og begreper innen helse- oppvekst- og sosialfagene 
  • Verdier og normer i samfunnet og i helse- oppvekst- og sosialfagene

Etikk

  • Menneskesyn
  • Livssyn og verdier
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral, verdier og prinsipper, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Brukermedvirkning
  • Makt, tvang og kontroll

Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Samhandling i grupper og i organisasjoner
  • Profesjonell kompetanse
  • Veiledning 

Stats- og kommunalkunnskap, helse-, oppvekst- og sosialpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse-, oppvekst- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Folkehelse 
  • Hverdagsmestring
  • Lovverket som regulerer helse-, oppvekst- og sosialsektoren
  • Helse-, oppvekst- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse-, oppvekst- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering 
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
  • Omsorgsforskning

Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse og sosial ulikhet
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- oppvekst- og sosialsektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- oppvekst- og sosialsektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og veiledere innen helse- oppvekst- og sosialsektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- oppvekst-og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- oppvekst- og sosialsektoren
  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende faglig kunnskap om kommunikasjon og samhandling med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan anvende faglig kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan anvende faglig kunnskap om hvordan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
  • kan anvende faglig kunnskap om aktuelt lovverk, forskrifter og veiledere for helse- oppvekst- og sosialsektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse

 

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 4 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold og vurderingskriterier, presiseres i plan for emnet.

Vurdering

  • Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått
  • Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
  • Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesning
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Arbeidskrav
  • Praktiske øvelser
  • Ekskursjoner
  • Selvstudium
Pensumliste
00HH14A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene